Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Maakunnallisten aine- ja aiheryhmien työskentelypäivä 10. 3

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Maakunnallisten aine- ja aiheryhmien työskentelypäivä 10. 3"— Esityksen transkriptio:

1 Maakunnallisten aine- ja aiheryhmien työskentelypäivä 10. 3
Maakunnallisten aine- ja aiheryhmien työskentelypäivä , Kauhajoki

2 Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelma
Perusteet hyväksytty Käyttöön: Esiopetus Luokat 7. Luokka 8. Luokka 9. Luokka Maakunnallinen opetussuunnitelma maakunnallinen opetussuunnitelma koulukohtaiset opetussuunnitelmat kuntakohtaisin lisäyksin  hyväksytään lautakunnissa viimeistään kesäkuussa 2016!

3 Ajankohtaista nyt Koulujen arvotyöskentely
Opetussuunnitelman luvut 1-4 koulukohtaisessa käsittelyssä maakunnallinen osa on vielä luonnos koulujen ops-työryhmät! deadline Luvut 5-12 käsittelyyn viimeistään syksyllä 2015 osa luvuista saattaa ehtiä jo aikaisemminkin Maakunnallinen tuntijako valmistunut hyväksytty jo lähes jokaisessa kunnassa Maakunnalliset OPSinfot klo Kuusiokunnat klo Suupohja klo Seinäjoki-Isokyrö klo JIK ?? Järvi-Pohjanmaa + Lappajärvi ja Evijärvi

4 Maakunnallinen opetussuunnitelmatyö kevät 2015
Tammikuu Helmi-Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kansallinen taso Opetushallitus järjestää valtakunnallisia ohjaustilaisuuksia ja täydennyskoulutusta kts.OPH:n koulutuksia - ePerusteet käyttöön Maakunnallinen taso - Maakunnalliset aiheryhmät työstävät OPSin lukuja 5, 6, 7, 8, 9 ja 10 - Maakunnallisten aineryhmien työskentely jatkuu -> aineistot valmiiksi mennessä Osaavan koulutukset: Aine- ja aiheryhmien puheenjohtajien tapaaminen Laaja-alaisen osaamisen koulutuspäivä Osaavan koulutukset: Arvioinnin uudet linjaukset perusopetuksessa Reksikinkerit yläkoulujen rehtoreille Seinäjoella Kielitietoisella opetuksella monilukutaitoon Aine- ja aiheryhmien työskentelypäivä Opettajuus, jaksaminen ja voimaantuminen uudenlaisessa toimintaympäristössä Aine- ja aiheryhmien puheenjohtajien tapaaminen Osaavan koulutukset: Ulos oppimaan!, Seinäjoki Ulos oppimaan!, Lapua Maakunnallisten aine- ja aiheryhmien työskentelypäivä , Alavus Kuntien/koulujen taso - Koulujen arvotyöskentely - Vesot  Materiaalit arvotyöskentelyyn ja vesoihin lähetetty sivistysjohdolle syksyllä 2014  Koulujen arvotyöskentely ja vesot kevään 2015 aikana. - Maakunnallinen tuntijako lautakuntakäsittelyyn tammi-helmikuussa OPSin luvut 1, 2, 3 ja 4 koulukohtaiseen työstämiseen (OPSin luvut 5-12 koulukohtaiseen työstämiseen syksyllä 2015) Sirkku

5

6 OPS –tiekartta ja ePerusteet
OPS-tiekartta on päivitetty Uusi tiekartta löytyy Opetushallituksen sivuilta: Tiekartta tarjoaa hyviä askelmerkkejä paikalliseen opetussuunnitelmatyöhön. Se antaa perustietoa paikallisen opetussuunnitelman laatimisesta ja nostaa esiin kysymyksiä, joiden pohdinta tukee valmistelutyötä. Opetussuunnitelman perusteet julkaistaan Opintopolku.fi –sivustolla ePerusteet – palvelussa Opetussuunnitelmien perusteet julkaistaan tammikuun lopussa Työkalu paikallisen opetussuunnitelman laadintaan valmis luultavasti maalis- huhtikuussa Tieto opetuksen järjestäjille -> koulutusta Ei julkinen sivusto, vaan vaatii kirjautumisen järjestelmään tunnuksilla Ilmainen Rakenne? Aineryhmille oma työkalu: ”yksi keskeisimmistä toiminnoista on lisäksi vuosiluokkaistamista tukeva toiminnallisuus, joka mahdollistaa myös oppiaineiden paikalliset tavoitteiden ja sisältöjen tarkennukset” (Pirjo Koivula & Ulla Angervo, Opetushallitus)

7 Osallisuus ja yrittäjämäinen toimintatapa
Maakunnallisessa opetussuunnitelmassa painotettavat teemat Osallisuus Sopii uuden opetussuunnitelman henkeen Miten näkyy koulun opetussuunnitelmassa? Yrittäjämäinen toimintatapa Kulkee läpi perusopetuksen Alakoulussa: yhden tarjottavan valinnaisen tulee olla yrittäjämäinen toimintatapa –teemana Yläkoulussa: oma oppiaine 7. luokalle (tavoitteet, sisällöt, arviointi)  työryhmä työstää tähän ops-materiaalin

8 Aine- ja aiheryhmien työskentely on käynnistynyt
Aikaisemmin ohjeistettua…. Lukekaa, mitä valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan on oppiaineesta/teemasta kirjattu. Verratkaa, mikä on muuttunut syksyn luonnoksesta Päivittäkää paikallisesti linjattavien asioiden käsittelyn tueksi laadittu excel-pohja (lähetetty ryhmille syksyllä) vastaamaan uuden opetussuunnitelman paikallisesti päätettäviä asioita! Poimikaa ja tummentakaa opetussuunnitelmasta oppiaineen painoalueet apuna mm. eriyttämisessä Painotetaan perustaitojen oppimista oman aineen kautta (miettikää, mitkä ovat keskeisiä/tärkeimpiä asioita) Tutustukaa maakunnallisiin arvoteemoihin kirjatkaa, miten maakunnalliset arvot näkyvät oppiaineessa. Sisältövastuu on aineryhmällä, koontiryhmä kokoaa tekstin yhteneväiseksi. Tiedoksenne, että Opetushallituksesta on luvattu ohjaavaa materiaalia/tietoa oppiaineiden sisältöjen vuosiluokkaistamiseen liittyen. Tätä aineistoa on luvattu osana ePerusteisiin tulevaa tukiaineistoa. OPS2016 -sivustolla on tieto, että ePerusteet tulisivat käyttöön huhtikuussa  ryhmien kannattaa odotella tätä aineistoa vuosiluokkakohtaisten osuuksien valmistelun osalta.

9 Aine- ja aiheryhmien jatkotyöskentely
Luvut 1-4: Tarkistakaa lukuihin kirjatut ohjeet: Onko asioita, joihin aine- ja tai aiheryhmän tulee ottaa kantaa? luku 2: Miten maakunnalliset arvot näkyvät omassa oppiaineessa? luku 3: yrittäjämäinen toimintatapa ja osallisuus sekä laaja-alaisen osaamisen teemat: Miten ilmenevät omassa oppiaineessa? Luku 4: Monialaiset oppimiskokonaisuudet Nivelvaiheiden huomioiminen Arviointi: Arviointi oppiaineessa ja arvioinnin kokonaisuus Oppiaineiden sisältöjen vuosiluokkaistaminen (viit. edelllinen dia)  Eli muistakaa huomioida paikallisesti päätettävät asiat, jotka on kirjattu opetussuunnitelman vuosiluokkalukuihin. Tärkeää!  Yhteistyö muiden ryhmien kanssa!  Ryhmien puheenjohtajien yhteystiedot löytyvät Google Drivesta

10 Eteläpohjalaista toimintakulttuuria kehittävät periaatteet

11

12 Maakunnalliset arvoteemat
1. Opimme Oppilas on aktiivinen tietojen ja taitojen oppija. Opettajan tehtävä on auttaa ja kannustaa oppilasta löytämään erilaisia tapoja ja menetelmiä oppia yhdessä muiden kanssa. Elinikäinen oppiminen on jatkuvaa uusien polkujen löytämistä: taitojen oppimista, tiedon hakua ja käsittelyä sekä kriittistä arviointia alati muuttuvassa ympäristössä. 2. Tunnemme Koulun on tärkeää ohjata oppilaan elämänhallintataitojen kehittymistä yhdessä kotien kanssa. Omien vahvuuksien löytäminen ja tunteminen kehittävät oppilaan tervettä itsetuntoa ja luottamusta elämässä selviämiseen. Oppilasta opetetaan tunnistamaan oman toiminnan vaikutukset myös toisiin ihmisiin. 3. Toimimme Yhteisöllisessä koulussa vuorovaikutus ihmisten välillä on ystävällistä ja tasa-arvoista. Erilaiset ihmiset toimivat yhdessä toisiaan arvostaen. Kestävää tulevaisuutta rakennetaan aktiivisesti, tavoitteellisesti ja sisukkaasti yhdessä tehden ja yrittäen. 4. Iloitsemme Koulun toimintakulttuuri luo turvallisen oppimisympäristön. Kouluyhteisössä on tilaa uteliaisuudelle ja erilaiselle oppimiselle. Koulussa viihdytään yhdessä kavereiden ja ystävien kanssa. Hyvinvoivassa koulussa on ilo oppia!


Lataa ppt "Maakunnallisten aine- ja aiheryhmien työskentelypäivä 10. 3"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google