OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Open Source Courseware OSCu
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
Opetussuunnitelmatyö
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
OSAAMISTAVOITTEET OPPIMINEN LÄPINÄKYVÄKSI OPETUSSUUNNITELMATYÖSSÄ OPPIMISTAVOITE OPPIMISTULOSKUVAUS OSAAMISTAVOITE LEARNING OUTCOMES OPETUSTAVOITE TÄLLÄ.
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Ainetyöryhmien työn aloitus
HUIPPU Elokuu 2017.
Joustavat oppimispolut
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Opetussuunnitelma ops
Saimaan ammattiopisto Sampo
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN HAASTEENA “SUOMALAISET PERUSKOULUT OVAT MAAILMAN HUIPPUA, YLIOPISTOT EIVÄT” ? SYVÄLLINENPINNALLINEN UNOHTA- MINEN KERTYMINEN HALLINNAN TUNNE SOVELTAMINEN (HUIPPU-) INNOVAATIOT (O 3 ) TYÖELÄMÄ (HYVÄ) SELVIYTYMINEN (O 4 ) SELVIY- TYMINEN SYRJÄYTY- MINEN (O 0 ) (O 1 ) (O 2 ) (O 3 ) (O 4 ) Asko 2006 HUOMION KIINNITTÄMINEN OPISKELIJAN TYÖN SISÄLTÖÖN

YLILADATTU OPETUSSUUNNITELMA LIIALLISEN KUORMITUKSEN KOKEMUS PINTASUUNTAUTUNUT OPISKELUSTRATEGIA / STRATEGINEN ORIENTAATIO AJANKÄYTÖN MINIMOINTI PINNALLINEN OPPIMINEN HUONO LÄPÄISY ONGELMAT OPINNÄYTEVAIHEESSA OPINTOJEN VIIVÄSTYMINEN ETENEMISESTEIKSI MUODOSTUVAT KURSSIT OPINNÄYTTEEN OHJAUKSEN ONGELMAT OPINTO-OHJAUKSEN ONGELMAT HEIKKO MOTIVAATIO MASENTAVA OPINTOJEN ALOITUS HEIKKO LÄHTÖTASO TUTKINNON LAATU ? ULKOPUOLISUUDEN KOKEMUS HEIKKO KOSKETUS OPETTAJIIN Asko 2006 (O 0 )

OPPIMISEN SYVÄLLISYYS VALMISTUMISEN VAUHDITTUMINEN RATKAISU r1 KEHITETÄÄN OPETUKSEN JA OPPIMISEN LAATUA -MÄÄRITELLÄÄN YDINSISÄLLÖT JA MITOITUS SITEN, ETTÄ TAVALLINEN OPISKELIJA PÄÄSEE KUMULOITUVAN OPPIMISEN SYKLIIN: OPINTOJEN ALUN ON VASTATTAVA OPISKELIJOIDEN TODELLISTA LÄHTÖTASOA -OPETUSTA, OHJAUSTA JA TENTTEJÄ KEHITETÄÄN PAREMMIN TUKEMAAN OPPIMISTA PEDAGOGISEN TUEN (KOULUTUS/ OHJAUS/NEUVONTA) JA OPISKELIJA-/ OPPIMISPALAUTTEEN AVULLA -OPISKELIJAN MOTIVAATION, TYÖTAPOJEN JA TYÖSKEN- TELYMORAALIN PARANTAMINEN OPISKELUKULTTUURIIN VAIKUTTAMISEN AVULLA RATKAISU r2 TUETAAN SUORITTAMISTA -POISTETAAN ESTEITÄ OPINTOPOLULTA (AJALLISET PÄÄLLEKKÄISYYDET/ KURSSIT JOTKA VIIVÄSTÄVÄT KESKIMÄÄRÄISEN OPISKELIJAN ETENEMISTÄ) -OTETAAN KÄYTTÖÖN YKSILÖLLISIÄ JOUSTAVIA OPINTOJEN SUORITUSMUOTOJA -JÄRJESTETÄÄN TEHOKAS TUUTOROINTI OPINTOPOLUN ERI VAIHEISIIN JA ONGELMATILANTEISIIN -SEURATAAN ETENEMISTÄ, AJANKÄYTTÖÄ JA PUUTUTAAN VIIVÄSTYMISIIN VÄLITTÖMÄSTI -TEHDÄÄN KONTROLLOIVA OPETUSSUUNNITELMA (~BLOKKI-MALLI) -AUTETAAN OPINTOJEN JA OPISKELUN SUUNNITTELUSSA (HOPS..) RATKAISU r3 HELPOTETAAN SUORITTAMISTA -TUETAAN OPISKELIJOIDEN KEHITTÄMIÄ SELVIYTYMISKEINOJA (TIETOISESTI TAI TIETÄMÄTTÄ) -KATSOTAAN LÄPI SORMIEN OPPIMISEN JA VALMISTUMISEN DILEMMA TULOSOHJATUISSA YLIOPISTOISSA ASKO 2006 r1 TAKAA LAADUN JA VALMISTUMISEN r2 TUKEE LAATUA JA TURVAA VALMISTUMISEN r3 SEURAA r1:n JA r2:n PUUTTUMISESTA