T Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Advertisements

Opitaan ja työskennellään yhdessä
Esimiestaidot Jaksosuunnitelma. Kurssin sisältö • Kolmen päivän tehokurssi esimiesasemaan pyrkiville, voidaan myös käydä täydennyskoulutuksena • Aiheita.
Hyvä toimituksen esimies
10 vinkkiä voimaantumiseen
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
RYHMÄ.

Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun lähtökohdat:  Kodin ja koulun yhteistyön monipuolistaminen ja uusien yhteistyömuotojen etsiminen.
Ryhmäviestintä-taidot
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Tiimien kaksoisprosessin tarkasteleminen 1. Pyritään etenemään kohden tavoitteita (tehtäväorientaatio) 2. Viedään läpi yhteistoiminnallisia prosesseja.
TYÖHYVINVOINTI- MITÄ SE ON VAI ONKO SITÄ?
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Vaikuttaminen ja viestintä taloyhtiössä -kyselyn tulokset.
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Tiimin hallinnan kultaiset säännöt Toimitaan demokraattisesti.
Johanna Vanhatalo Hanne Yrttiaho Paula Vehkalahti Maarit Ristimella
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Juho Niskanen  Turvallisen ryhmän muodostumiselle on tärkeää, että osataan kommunikoida tunnetasolla ja ylläpitää tätä kommunikaatiota.
VUOROVAIKUTUS.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
PIKAOPAS NEUVOTTELIJALLE
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
Ryhmätyöskentely T Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH Syksy 2010.
Viestintätaidot Toisen varapiirikuvernöörin koulutus.
Esimies ja haasteelliset johtamistilanteet Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Ryhmän kehitysvaiheet ja konfliktit
Erilaisia ryhmäviestintä- tilanteita
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
Tavoitteet ja arviointi
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
Sisäinen viestintä organisaatioissa ja yhteisöissä Suomessa
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Onnistunut palaveri = näkökulmia, ideoita, päätöksiä, osallistumista, sitoutumista, oppimista, tiedon välittämistä… Sari Toivakka, Kauhavan lukio
Ryhmäviestinnän perusasioita!
Tiimitaitojen kehittäminen – millainen tiimipelaaja olen?
Menestys tiimityön kautta
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
PIKAOPAS NEUVOTTELIJALLE
RYHMÄTYÖTAIDOT Ryhmät kehittyvät tiettyjen vaiheiden kautta:
Esityksen transkriptio:

T010103 Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI Ryhmätyöskentely T010103 Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI

Ryhmätyöskentelyn hyödyt Erilaiset näkökulmat rikastavat ajattelua, ideoita enemmän Ratkaisujen laatu paranee Sitoutuminen päätöksiin kasvaa Osallistuminen ja yhteenkuuluvuuden tunne lisää tyytyväisyyttä Uuden oppiminen ja tiedonkulku

Ryhmätyöskentelyn tavoitteet Asiakeskeiset tavoitteet Hyvä päätös ja tehokas toimintasuunnitelma Relationaaliset tavoitteet Viestintäsuhteen jatkuvuus Työyhteisön ilmapiiri Ei varaa vähätellä! Johtajuus - alaisuus

Ryhmän kehitysvaiheet Aloitus jäsenet ovat epävarmoja omasta asemastaan ryhmässä ja hyväksytyksi tulemisesta Muotoutumisvaihe jäsenet muodostavat käsityksen toisistaan, kunkin asemasta ja arvovallasta sekä ryhmän johtajuudesta ja tarkoituksesta Järjestäytymisvaihe ryhmälle muotoutuu selkeät tavoitteet ja se pystyy sopimaan yhteisistä toimintatavoista; mahdollisesti konflikteja Kypsän toiminnan vaihe ryhmä kykenee arviomaan ja kehittämään toimintatapojaan, tekemään niihin muutoksia ja tuottamaan ratkaisuja annettuun tehtävään Hajoamisvaihe työskentelyn päättyminen herättää erilaisia tunnereaktioita

Keskusteluun osallistuminen Pitää arvioida Miten oma tai toisen puheenvuoro ja eleet edistävät tavoitteiden saavuttamista?

Kuuntelemisen taito Kuunteleminen ja havainnointi Hiljaisuus - tulkinta ja vastuu. Kaikki on viestintää. Näkyvä kuunteleminen on nonverbaalista Kuuntelemisen taitoja Ilmaisee kuuntelua Huomata ja tulkita kuuntelijoiden sanallista ja sanatonta viestintää Eritellä, ymmärtää ja arvioida sanottua Pyytää täsmennyksiä ja perusteluja Ottaa toisen näkökulma huomioon Yhdistellä ja kehittää edelleen toisten esittämiä ajatuksia Välttää keskeyttämistä ja osaa olla vaiti

Osallistumisen taitoja Edistää keskustelun kulkua, esim. ehdotukset ja työnohjauspuheenvuorot  johtajuus Perustella ja konkretisoida mielipiteitä Käyttää tiiviitä ja johdonmukaisia puheenvuoroja Huomioida ajankäyttö Pyytää muilta tietoa ja kommentteja Liittää oma puheenvuoro edellisiin puheenvuoroihin Tehdä yhteenvetoja ja tiivistyksiä Arvioida rakentavasti ehdotuksia Määritellä tehtävistä nousevia ongelmia Erimielisyyden ilmaiseminen

Suhdekeskeisiä taitoja Ryhmän toimivuus Luoda ja ylläpitää ryhmän toimintaa tukevaa ilmapiiriä Rohkaista ja aktivoida toisia osallistumaan ryhmän toimintaan Sietää ja ratkaista ristiriitoja ja väärinkäsityksiä Arvioida ryhmän toimintaa ja ehdottaa kehittämiskeinoja  Aloitteentekijä, täsmentäjä, tietojenetsijä, KRIITIKKO Henkilösuhteet Osoittaa empatiaa ja tukea Osoittaa toisen arvostamista Ilmaista omaa aktiivisuutta ja yhteistyöhalukkuutta viemättä tilaa muilta Ottaa vastaan palautetta omasta toiminnasta Antaa rakentavaa palautetta toisen toiminnasta  Rohkaisija, tarkkailija, tunteiden ilmaisija, sovittelija, rentouttaja

Ryhmätyön uhat 10. aisti – viestintäsuhteen historia Sosiaalinen paine ja ryhmänormit  paljastuvat kun rikotaan Ryhmäajattelu: hätiköinti, ennakkoluulot, torjutaan monimutkaiset, vaihtoehtoiset ja ulkopuoliset ideat, vastuunjako Negatiiviset roolit: hyökkääjät, pakit, keskipisteet, vetäytyjät ja väheksyjät ja klikkiytyjät Vääristely, nöyryytys, uhkailu, puhetulva, henkilökohtaisuudet, imartelu, mielistely

Menestyvä ryhmä Jäsenillä on selkeä, kaikkien hyväksymä käsitys ryhmän tavoitteista ja tehtävistä Avoimuus ja luottamus: Kaikkia kuunnellaan ja rohkaistaan osallistumaan, tunteet ja mielipiteet huomioidaan kohtuullisesti Koheesio ja pelisäännöt: yhteenkuuluvuus ja vastuu Toimintaa muutetaan ja kehitetään tilanteen mukaan Ryhmän johtaminen jakautuu melko tasaisesti ja vaihtelee tilanteen mukaan Ryhmässä on jäsenten kiinnostukseen ja erityistaitoihin perustuva työnjako Tärkeät päätökset tehdään yhteisymmärryspäätöksinä Ryhmä rohkaisee kritiikkiin, sietää ja käsittelee eri mieltä olemisen ja ristiriidat

Konfliktin hyödyt Innovaation mahdollisuus rajapinnoilla Konfliktissa avattava taustoja  ymmärrys kasvaa Sitouttaa Asiakonflikti Riskinä hallitsemattomuus Vaarana tunnekonflikti Konfliktin havaitseminen ja ilmaiseminen  Miksi, mistä johtuu, mitä taustalla?

Tehtävä 1 Polar Electron henkilöstöosaston ja testausosaston palaveri ongelmatilanteessa ryhmässä 5 – 7 puoleksi eri osastoilta 20 minuuttia, videoidaan Tavoitteena hyvä ratkaisu ja lopuksi myönteinen ilmapiiri Yksi on sihteeri (johtaja?) Jokaisella oma tarkkailutehtävä, kohdistuu koko ryhmään Nosta ryhmän toiminnasta esiin kolme havaintoa. 1) Mistä havaittavissa? 2) Millä vaikutuksella? Kuunteleminen Toisten aktivointi Järjestymispuheenvuorot (johtaminen) Erimielisyyden ilmaisu Yhteenvedot, arviointi Tunteiden ilmaisu, sovittelu Mukulakivet

Tehtävä 2 Väliaika-arvio ja loppuarvio Puolet ryhmästä arvioi asteikolla 1 -5: Miten laadukasta ratkaisua ryhmä on saavuttamassa / saavutti? Miten suotuisa ilmapiiri on / oli lopuksi? Yksi asia, jota ryhmän tulee toiminnassaan parantaa?

Tehtävä 3: Itsearviointi videoinnin perusteella Asteikolla 1-5: 1) Mitkä ovat vahvuusalueesi? 2) Kuinka hyvin vahvuutesi näkyy videoinnissa? Mitä yllättävää näit nauhoituksessa? Kehittämiskohteesi taitoalueissa? Kuuntelemisen taitoja Ilmaisee kuuntelua Huomata ja tulkita kuuntelijoiden sanallista ja sanatonta viestintää Eritellä, ymmärtää ja arvioida sanottua Pyytää täsmennyksiä ja perusteluja Ottaa toisen näkökulma huomioon Yhdistellä ja kehittää edelleen toisten esittämiä ajatuksia Välttää keskeyttämistä ja osaa olla vaiti Osallistumisen taitoja Edistää keskustelun kulkua, esim. ehdotukset ja työnohjauspuheenvuorot  johtajuus Perustella ja konkretisoida mielipiteitä Käyttää tiiviitä ja johdonmukaisia puheenvuoroja Huomioida ajankäyttö Pyytää muilta tietoa ja kommentteja Liittää oma puheenvuoro edellisiin puheenvuoroihin Tehdä yhteenvetoja ja tiivistyksiä Arvioida rakentavasti ehdotuksia Määritellä tehtävistä nousevia ongelmia Erimielisyyden ilmaiseminen Ryhmän toimivuus Luoda ja ylläpitää ryhmän toimintaa tukevaa ilmapiiriä Rohkaista ja aktivoida toisia osallistumaan ryhmän toimintaan Sietää ja ratkaista ristiriitoja ja väärinkäsityksiä Arvioida ryhmän toimintaa ja ehdottaa kehittämiskeinoja Henkilösuhteet Osoittaa empatiaa ja tukea Osoittaa toisen arvostamista Ilmaista omaa aktiivisuutta ja yhteistyöhalukkuutta viemättä tilaa muilta Ottaa vastaan palautetta omasta toiminnasta Antaa rakentavaa palautetta toisen toiminnasta

Lähteet Dunderfelt, Toni 1998. Henkilökemia. Yhteistyö erilaisten ihmisten välillä. Söderkulla: Dialogia Oy. Kauppinen, Anneli – Nummi, Jyrki – Savola, Tea 2004. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. 4., uudistettu painos. Helsinki: Edita. Lehtonen, Jaakko – Kortetjärvi-Nurmi, Sirkka 2001. Neuvotellen tulokseen. Ryhmätyö-, neuvottelu- ja kokoustaito. Helsinki: WSOY. https://kielikeskus.jyu.fi/opetus/puheviestinta/kurssit/arvioi-osaamistasi