T010103 Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI Ryhmätyöskentely T010103 Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI
Ryhmätyöskentelyn hyödyt Erilaiset näkökulmat rikastavat ajattelua, ideoita enemmän Ratkaisujen laatu paranee Sitoutuminen päätöksiin kasvaa Osallistuminen ja yhteenkuuluvuuden tunne lisää tyytyväisyyttä Uuden oppiminen ja tiedonkulku
Ryhmätyöskentelyn tavoitteet Asiakeskeiset tavoitteet Hyvä päätös ja tehokas toimintasuunnitelma Relationaaliset tavoitteet Viestintäsuhteen jatkuvuus Työyhteisön ilmapiiri Ei varaa vähätellä! Johtajuus - alaisuus
Ryhmän kehitysvaiheet Aloitus jäsenet ovat epävarmoja omasta asemastaan ryhmässä ja hyväksytyksi tulemisesta Muotoutumisvaihe jäsenet muodostavat käsityksen toisistaan, kunkin asemasta ja arvovallasta sekä ryhmän johtajuudesta ja tarkoituksesta Järjestäytymisvaihe ryhmälle muotoutuu selkeät tavoitteet ja se pystyy sopimaan yhteisistä toimintatavoista; mahdollisesti konflikteja Kypsän toiminnan vaihe ryhmä kykenee arviomaan ja kehittämään toimintatapojaan, tekemään niihin muutoksia ja tuottamaan ratkaisuja annettuun tehtävään Hajoamisvaihe työskentelyn päättyminen herättää erilaisia tunnereaktioita
Keskusteluun osallistuminen Pitää arvioida Miten oma tai toisen puheenvuoro ja eleet edistävät tavoitteiden saavuttamista?
Kuuntelemisen taito Kuunteleminen ja havainnointi Hiljaisuus - tulkinta ja vastuu. Kaikki on viestintää. Näkyvä kuunteleminen on nonverbaalista Kuuntelemisen taitoja Ilmaisee kuuntelua Huomata ja tulkita kuuntelijoiden sanallista ja sanatonta viestintää Eritellä, ymmärtää ja arvioida sanottua Pyytää täsmennyksiä ja perusteluja Ottaa toisen näkökulma huomioon Yhdistellä ja kehittää edelleen toisten esittämiä ajatuksia Välttää keskeyttämistä ja osaa olla vaiti
Osallistumisen taitoja Edistää keskustelun kulkua, esim. ehdotukset ja työnohjauspuheenvuorot johtajuus Perustella ja konkretisoida mielipiteitä Käyttää tiiviitä ja johdonmukaisia puheenvuoroja Huomioida ajankäyttö Pyytää muilta tietoa ja kommentteja Liittää oma puheenvuoro edellisiin puheenvuoroihin Tehdä yhteenvetoja ja tiivistyksiä Arvioida rakentavasti ehdotuksia Määritellä tehtävistä nousevia ongelmia Erimielisyyden ilmaiseminen
Suhdekeskeisiä taitoja Ryhmän toimivuus Luoda ja ylläpitää ryhmän toimintaa tukevaa ilmapiiriä Rohkaista ja aktivoida toisia osallistumaan ryhmän toimintaan Sietää ja ratkaista ristiriitoja ja väärinkäsityksiä Arvioida ryhmän toimintaa ja ehdottaa kehittämiskeinoja Aloitteentekijä, täsmentäjä, tietojenetsijä, KRIITIKKO Henkilösuhteet Osoittaa empatiaa ja tukea Osoittaa toisen arvostamista Ilmaista omaa aktiivisuutta ja yhteistyöhalukkuutta viemättä tilaa muilta Ottaa vastaan palautetta omasta toiminnasta Antaa rakentavaa palautetta toisen toiminnasta Rohkaisija, tarkkailija, tunteiden ilmaisija, sovittelija, rentouttaja
Ryhmätyön uhat 10. aisti – viestintäsuhteen historia Sosiaalinen paine ja ryhmänormit paljastuvat kun rikotaan Ryhmäajattelu: hätiköinti, ennakkoluulot, torjutaan monimutkaiset, vaihtoehtoiset ja ulkopuoliset ideat, vastuunjako Negatiiviset roolit: hyökkääjät, pakit, keskipisteet, vetäytyjät ja väheksyjät ja klikkiytyjät Vääristely, nöyryytys, uhkailu, puhetulva, henkilökohtaisuudet, imartelu, mielistely
Menestyvä ryhmä Jäsenillä on selkeä, kaikkien hyväksymä käsitys ryhmän tavoitteista ja tehtävistä Avoimuus ja luottamus: Kaikkia kuunnellaan ja rohkaistaan osallistumaan, tunteet ja mielipiteet huomioidaan kohtuullisesti Koheesio ja pelisäännöt: yhteenkuuluvuus ja vastuu Toimintaa muutetaan ja kehitetään tilanteen mukaan Ryhmän johtaminen jakautuu melko tasaisesti ja vaihtelee tilanteen mukaan Ryhmässä on jäsenten kiinnostukseen ja erityistaitoihin perustuva työnjako Tärkeät päätökset tehdään yhteisymmärryspäätöksinä Ryhmä rohkaisee kritiikkiin, sietää ja käsittelee eri mieltä olemisen ja ristiriidat
Konfliktin hyödyt Innovaation mahdollisuus rajapinnoilla Konfliktissa avattava taustoja ymmärrys kasvaa Sitouttaa Asiakonflikti Riskinä hallitsemattomuus Vaarana tunnekonflikti Konfliktin havaitseminen ja ilmaiseminen Miksi, mistä johtuu, mitä taustalla?
Tehtävä 1 Polar Electron henkilöstöosaston ja testausosaston palaveri ongelmatilanteessa ryhmässä 5 – 7 puoleksi eri osastoilta 20 minuuttia, videoidaan Tavoitteena hyvä ratkaisu ja lopuksi myönteinen ilmapiiri Yksi on sihteeri (johtaja?) Jokaisella oma tarkkailutehtävä, kohdistuu koko ryhmään Nosta ryhmän toiminnasta esiin kolme havaintoa. 1) Mistä havaittavissa? 2) Millä vaikutuksella? Kuunteleminen Toisten aktivointi Järjestymispuheenvuorot (johtaminen) Erimielisyyden ilmaisu Yhteenvedot, arviointi Tunteiden ilmaisu, sovittelu Mukulakivet
Tehtävä 2 Väliaika-arvio ja loppuarvio Puolet ryhmästä arvioi asteikolla 1 -5: Miten laadukasta ratkaisua ryhmä on saavuttamassa / saavutti? Miten suotuisa ilmapiiri on / oli lopuksi? Yksi asia, jota ryhmän tulee toiminnassaan parantaa?
Tehtävä 3: Itsearviointi videoinnin perusteella Asteikolla 1-5: 1) Mitkä ovat vahvuusalueesi? 2) Kuinka hyvin vahvuutesi näkyy videoinnissa? Mitä yllättävää näit nauhoituksessa? Kehittämiskohteesi taitoalueissa? Kuuntelemisen taitoja Ilmaisee kuuntelua Huomata ja tulkita kuuntelijoiden sanallista ja sanatonta viestintää Eritellä, ymmärtää ja arvioida sanottua Pyytää täsmennyksiä ja perusteluja Ottaa toisen näkökulma huomioon Yhdistellä ja kehittää edelleen toisten esittämiä ajatuksia Välttää keskeyttämistä ja osaa olla vaiti Osallistumisen taitoja Edistää keskustelun kulkua, esim. ehdotukset ja työnohjauspuheenvuorot johtajuus Perustella ja konkretisoida mielipiteitä Käyttää tiiviitä ja johdonmukaisia puheenvuoroja Huomioida ajankäyttö Pyytää muilta tietoa ja kommentteja Liittää oma puheenvuoro edellisiin puheenvuoroihin Tehdä yhteenvetoja ja tiivistyksiä Arvioida rakentavasti ehdotuksia Määritellä tehtävistä nousevia ongelmia Erimielisyyden ilmaiseminen Ryhmän toimivuus Luoda ja ylläpitää ryhmän toimintaa tukevaa ilmapiiriä Rohkaista ja aktivoida toisia osallistumaan ryhmän toimintaan Sietää ja ratkaista ristiriitoja ja väärinkäsityksiä Arvioida ryhmän toimintaa ja ehdottaa kehittämiskeinoja Henkilösuhteet Osoittaa empatiaa ja tukea Osoittaa toisen arvostamista Ilmaista omaa aktiivisuutta ja yhteistyöhalukkuutta viemättä tilaa muilta Ottaa vastaan palautetta omasta toiminnasta Antaa rakentavaa palautetta toisen toiminnasta
Lähteet Dunderfelt, Toni 1998. Henkilökemia. Yhteistyö erilaisten ihmisten välillä. Söderkulla: Dialogia Oy. Kauppinen, Anneli – Nummi, Jyrki – Savola, Tea 2004. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. 4., uudistettu painos. Helsinki: Edita. Lehtonen, Jaakko – Kortetjärvi-Nurmi, Sirkka 2001. Neuvotellen tulokseen. Ryhmätyö-, neuvottelu- ja kokoustaito. Helsinki: WSOY. https://kielikeskus.jyu.fi/opetus/puheviestinta/kurssit/arvioi-osaamistasi