InNoste-palvelupiste (02) 4119 411 Turun ammatti-instituutti Turun Ammatillinen Aikuiskoulutuskeskus Turun Ammattiopisto Turun oppisopimustoimisto 30 alaa 130 tutkintoa InNoste-palvelupiste (02) 4119 411 Tia Rautio Åbo svenska arbetarinstitut Turun kristillinen opisto Varsinais-Suomen maaseutuoppilaitos Turun suomenkielinen työväenopisto Turun iltalukio Kaarinan aikuislukio Turun Kesäyliopisto
” InNoste-hankkeessa on hyvin, huonosti ja keskinkertaisesti ohjattuja opiskelijoita”
Ohjauksen rakenne ennakoiva ohjaus hakemisvaiheessa oikeaan koulutukseen ohjaus ja neuvonta opintojen aikainen ohjaus näyttöihin ohjaaminen ammatillinen kasvu ja kehitys muu ohjaus (oppimisen ohjaus, elämänhallinta) jälkiohjaus tarvittaessa koulutuksen jälkeisten tavoitteiden kirkastaminen
Ohjauksen tarve vaihtelee… ryhmässä / yksin opiskeleva ryhmässä opiskelevalla vertaistuki yksin opiskeleva tarvitsee huomattavasti enemmän ohjausta esim. opintojen suunnitteluun
Nosteen aikana havaittua hakevan toiminnan neuvontaa ja ohjausta tehostettava – myös uraohjausta tarvitaan ammattialalla on suuri merkitys koulutukseen hakeutumisessa työnantajan tuki ja kannustus tärkeää vertaistuki – ”ymmärtävä olkapää” markkinoinnin oltava kannustavaa – mutta todenmukaista
Nosteen aikana havaittua koko tutkinto tavoitteena voi olla ansa liian suuret tavoitteet voivat uuvuttaa osaamisen kehittyminen tärkeämpää kuin tutkinnon suorittaminen väsymyksen iskiessä keskeyttämisriski tavallista suurempi - ohjausta ja kannustusta tarvitaan koko koulutuksen ajan
Nosteen aikana havaittua ohjaus muutokseen tärkeää ”Oli se kamala shokki, kun tuli sellainen tunne, että enkö minä osaa edes sitä vessaa pestä oikein, vaikka olen sitä tehnyt jo yli parikymmentä vuotta.”
Nosteen aikana havaittua näyttö kriisiyttää - näyttöjen suunnitteluun ja toteuttamiseen tarvitaan tehostettua ohjausta
Nostelaisten erityispiirteitä vahva motivaatio pakolla ei opita työyhteisön kateus ja sisäiset ristiriidat tuen puute tiedon panttaus
Miten ohjausta pitäisi kehittää? kynnys koulutuksen ja työelämän välillä mahdollisimman matalaksi työnohjaukselliset elementit mukaan opintoihin pätevyysluotseja tarvitaan tiedonkulun varmistaminen myös oppilaitoksessa: markkinoinnin ja toteutuksen on vastattava toisiaan
Miten opettajat saadaan Nosteeseen? on tunnustettava, että ongelma ei ole oppimisessa, vaan opettamisessa ja ohjauksessa opettajille asennemuokkausta ja uusia välineitä – miten muutun opettajasta ohjaajaksi ohjaus- ja tukiresursseja on – niitä pitää käyttää!