Matemaattisesti lahjakkaan oppilaan eriyttäminen alkuopetuksessa Sirkku Kangastalo
luokassa usein eriytetään alaspäin erityisopettajan luo pääsee yleensä vain ne, joilla on ongelmia matematiikassa huomioidaanko luokanopettajien ja erityisopettajien täydennyskoulutuksessa matemaattisesti lahjakkaiden oppilaiden eriyttäminen ylöspäin?
Kari Uusikylä on tutkinut lahjakkuutta ja luovuutta mm. Lahjakkaiden kasvatus, Luovaksi lahjakkuudeksi kasvattaminen ja Luovuus; taito löytää, rohkeus toteuttaa
tutkimuskysymykset: 1. Miten matemaattinen lahjakkuus ilmenee alkuopetuksessa? 2. Millä tavoin matemaattisesti lahjakasta oppilasta voidaan eriyttää oppitunnin aikana?
teoreettisen osan metodologisena menetelmänä käsiteanalyysi empiirisen osan metodologisena menetelmänä tapaustutkimus ja narratiivien analyysi
empiirisen osan aineiston keruu tapahtuu haastattelemalla ja analysoimalla alkuopettajien ja erityisopettajien lähettämät kirjeet
aineiston keruu keväällä 2010 analysointi- ja kirjoitustyö kevät-kesä-syksy 2010