Matemaattisesti lahjakkaan oppilaan eriyttäminen alkuopetuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Kaustarin Pienten lasten koulu
Harvialan koulu ja päiväkoti
Gardnerin lahjakkuudet verkossa Otavan Opisto Jari Sarja On tunnustettava, että jotkut ovat erityisen fiksuja ja älykkäitä, ehkä taiteellisesti.
Motivoituneen ja lahjakkaan oppilaan tukeminen
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Metodologian ja menetelmien valinta
Erilaisen oppijan lahjakkuus ja sen tukeminen
Tutkimussuunnitelma Teränkäyttöharjoitusten vaikutus luistelumotoriikan kehittymiseen kielihäiriöisillä lapsilla Mika Hakasaari.
Matemaattisen ajattelun oppimisympäristö MAO. Kehitystyö alkoi keväällä 2006 Oriveden yhteiskoulu (luokat 7. – 9.) Matematiikan opettajat: Sauli Hartikainen.
Turun esi- ja perusopetuksessa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Harvialan koulu ja päiväkoti
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Vanhempainilta Hamulan koulu 3 B
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
Diplomityöseminaari : Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Algoritmit ja koneoppiminen (ALKO)
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Matematiikkakuvan ja matematiikka-ahdistuksen suhde
Tutkimusmetodiikan suuntauksia 2 ov Outi Cavén Dosentti, tutkimusjohtaja Telecom Business Research Center.
SDQ-kyselyn toteutus wilmassa Syksy Kyselyjen ajankohdat  Kysely toteutetaan syksyllä 3. ja 5. luokan oppilaille (keväällä 8. lk pilotti) 
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kurkimäen koulun vanhempainilta
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Sirkku Ohvo, erityisopettaja MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Arviointi.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Ekaluokalle 2017.
ajatuksia älykkyydestä ja luovuudesta
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Arviointi Vsop-opetuksessa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
ÄLYKKÄÄT MULTIMODAALISET PALOTURVALLISUUSRATKAISUT ERITYISRYHMILLE
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Erityisluokalla opiskelevan lapsen 7. luokalle siirtyminen
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Esityksen transkriptio:

Matemaattisesti lahjakkaan oppilaan eriyttäminen alkuopetuksessa Sirkku Kangastalo

luokassa usein eriytetään alaspäin erityisopettajan luo pääsee yleensä vain ne, joilla on ongelmia matematiikassa huomioidaanko luokanopettajien ja erityisopettajien täydennyskoulutuksessa matemaattisesti lahjakkaiden oppilaiden eriyttäminen ylöspäin?

Kari Uusikylä on tutkinut lahjakkuutta ja luovuutta mm. Lahjakkaiden kasvatus, Luovaksi lahjakkuudeksi kasvattaminen ja Luovuus; taito löytää, rohkeus toteuttaa

tutkimuskysymykset: 1. Miten matemaattinen lahjakkuus ilmenee alkuopetuksessa? 2. Millä tavoin matemaattisesti lahjakasta oppilasta voidaan eriyttää oppitunnin aikana?

teoreettisen osan metodologisena menetelmänä käsiteanalyysi empiirisen osan metodologisena menetelmänä tapaustutkimus ja narratiivien analyysi

empiirisen osan aineiston keruu tapahtuu haastattelemalla ja analysoimalla alkuopettajien ja erityisopettajien lähettämät kirjeet

aineiston keruu keväällä 2010 analysointi- ja kirjoitustyö kevät-kesä-syksy 2010