Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työssä oppimisen mobiilipedagogiikan haasteet.  Jaiku: ohjaus 
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Aikis Verkko-opiskelumateriaalien suunnitelmien arviointia
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opinnäytetyö Rautalankamalli
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
KSP10 Vaatetuksen kaavoitus- ja valmistus- prosessit 4op = 12 L + 40 R + 56 OT Päivi Aalto Kevät 2009 TOKL
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio – 3.12 Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
KÄSITYÖSTÄ ON KYSYMYS! KÄSITYÖ- JA MUOTOILUALAN OMA, KATTAVA VERKKOPALVELU Jospa meillä olisi…
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Veli-Pekka Lifländer VERKKOPOHJAISEN OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU SISÄLTÖ: Opetussuunnitelman yleinen osa Opetuksen sisältöideat Opetussuunnitelman erityinen.
Maj-Lis Aaltonen MI Tietorakenteet Oy tietojärjestelmien suunnittelu, toteutus ja käyttöönotto ETM, informaatikko, toimitusjohtaja MATRI-yhteistyössä vuodesta.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Kieli itseilmaisun välineenä
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Valinnainen 8 – 9 lk 2h/ viikko Lisäkurssi 8 – 9 lk 2h tai 1 h/ viikko
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Aineistotyyppi työpaja
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Blogger Teppo Räisänen.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
CLT132 Tehtävät (viikko 8).
Esityksen transkriptio:

Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:

Verkko-oppimateriaalikeskustelun näkökulmia Vanhat sisällöt, uusia muotoja Sisällön siirtämisestä sisällön tuottamiseen Pedagoginen sisältö, pedagog. käytettävyys Synteesi: muodon, sisällön ja pedagogian vuoropuhelu

Tutkimuksen viitekehys Aika- ja tilakonteksti: Käsityön TietoBoxi / Käspaikka Verkko- oppi- materiaalien diversiteetti Käsityön merkityssisältö Oppimis- teoria Verkko- oppi- materiaalin muoto

Sisältöjen diversiteetti Käspaikan verkko-oppimateriaaleissa Haasteita:  Vähemmän edustettujen sisältöjen esille tuominen  Sisältöjen kumuloitumisen hyödyntäminen Toiminta- painotteisuus  Tuotteen valmistus  Taitolajipainotteinen toiminta  Tuotesuunnittelupainotteinen toiminta  Taidepainotteinen toiminta 19,1 % 21,6 % 6,8 % 2,9 % Produkti- painotteisuus  Produktikuvaus20,6 % Tieto- painotteisuus  Valmistustekniikkatieto  Materiaali- ja kuluttajatieto  Käsityökulttuuritieto  Suunnittelutieto  Muu oheistieto 10,3 % 6,4 % 4,9 % 3,9 % 2,5 % Yhdistelmä  Projektit yms. laajat kokonaisuudet1,0 %

Viitekehys Käspaikan oppimateriaalien oppimisteoreettisten piirteiden vertailuun BehaviorismiKognitivismiTilannesidonnainen kognitio Oppimisen fokusSpesifisen sisältöalueen tiedot ja taidot Kognitiiviset taidot Osallistuminen yhteisölliseen toimintaan Oppimisen metodiYksilöllinen harjoittelu Kognitiiviset työvälineet (esim. tiedon hankinta) Situationaalisuus (aidoissa tilanteissa oppiminen) Oppimisprosessin ohjaus Eksplisiittiset tee näin -ohjeet Heuristiset ohjeet Neuvottelu ja yhteisön käytänteet Oppimisen tukiOikean suorituksen tukeminen vihjeillä ja ennakoinnilla Reflektoinnin tukeminen yksilötasolla Reflektoinnin tukeminen ryhmätasolla

Oppimisteoreettinen diversiteetti Käspaikan verkko-oppimateriaaleissa Oppimateriaalissa painottuvat behavioristiset piirteet - mm. perustietojen ja -taitojen harjoittelua tukeva materiaali 38,2 % Oppimateriaalissa painottuvat kognitiiviset piirteet - mm. ajattelu- ja suunnittelutaitojen opiskelua tukeva materiaali 26,5 % Oppimateriaalissa painottuvat situationaalisen kognition piirteet - mm. kuvaus yhteisössä ja aidossa tilanteessa tapahtuneesta oppimisprosessista 8,8 % Yhdistelmät - mm. reflektiiviset toimintaohjeet - kongnitiivinen suunnitteluosio & behavioristinen valmistusosio 12,8 % Oppimisteoreettisesti neutraalit oppimateriaalit - mm. kuvasarjat käsityötuotteista - videoleikkeet käsityötekniikoista - sanastot yms. tietokannat 13,7 %

Muotojen diversiteetti Käspaikan verkko-oppimateriaaleissa Media- elementtien tallennus- muodot Rakenne Teksti (603 kpl) Kuva (2213 kpl) Ääni (2 kpl) Video (3 kpl) Sovellus (esim. monivalintatesti, word-dokum.) (41 kpl) Alkeisosista koostuva Kokoelma Verkkomainen Hierarkkinen Lineaarinen 2,5 % 25, 0 % 17,1 % 8,3 % 47,0 %

Miksi Käspaikan verkko-oppimateriaalit ovat sellaisia kuin ovat?

Lisää aiheesta… Tutkimuksen aineisto merkityssisällön mukaan luokiteltuna Verkko-oppimateriaalin tekijä valintojen edessä