Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työssä oppimisen mobiilipedagogiikan haasteet.  Jaiku: ohjaus 

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työssä oppimisen mobiilipedagogiikan haasteet.  Jaiku: ohjaus "— Esityksen transkriptio:

1 Työssä oppimisen mobiilipedagogiikan haasteet

2  Jaiku: ohjaus http://jaiku.com/channel/Vahtikonemestari2http://jaiku.com/channel/Vahtikonemestari2  Flickr: Kuvat + palautekeskustelu + ryhmät kysymällä oppimista http://mobiilit.wordpress.com/2006/11/17/luomisen-tuska/ http://mobiilit.wordpress.com/2006/11/17/luomisen-tuska/  Blogit http://blogikokeiluja.blogspot.com/ listaavat blogietuina (viite: http://www.virtuaalishowroom.fi/oivalluksia.html): http://blogikokeiluja.blogspot.com/http://www.virtuaalishowroom.fi/oivalluksia.html  yhteisöllisyys - omien ajatusten ulkoistaminen - saavutettavuus - erilaiset näkökulmat - ihmisten ajatteluprosessien erilaisuus - muotoilun sanaston ja näkökulmien pohdinta - kuvanlukutaito - avoimuus - läpinäkyvyys - hengenheimolaiset - verkostoituminen - itseohjautuvuus - markkinointipuheet - tuotetarinat  Oppimispäiväkirjana http://tamokkiukas.blogspot.com/ http://tamokkiukas.blogspot.com/

3  Onko sitä?  Eroaako se muusta pedagogiikasta? Jos niin miten?  Pitäisikö siitä päästä eroon?

4  Eroaako se muusta oppimisesta?  Mikä mobiilioppimisessa on erityistä?

5  Miksi puhutaan mobiilista ohjaamisesta?  Mikä erottaa mobiilin ohjaamisen muusta ohjaamisesta?

6  Laitteita?  …

7  Miten siihen kiinni?  Miten tukea?  Motivaatio, itsetunto, sosiaalinen tuki, orastava ammatti-identiteetti, tiedon omaksuminen, oppimisen taidot, osaamisen osoittaminen…

8  Puhe  Teksti  Valokuva  Video / kännykkätv  Erilaiset yhdistelmät  Koulutusalan mukaan  Minimalismi: mahdollisimman vähällä, kirjautumiset aina kynnys, välinevaatimukset, sopiiko väline kohdeympäristöön?

9  Saatavilla helposti  Saatavilla tilanteessa  Jäsenneltyä  Kerrattavissa  Kognitiiviset työvälineet (sanasto, kysymys- listat, taulukot, analyysivälineet yms.)  Havainnollisuus (kuvat, animaatiot, videot, taulukot, aikajanat)

10  Selkeä jäsentely  Systemaattisuus  Nopeasti omaksuttava  Yksityisen informaation ja julkisen informaation raja käyty  Ongelmatilanteitten ratkaisumetodit  Tilaisuus havainnoida oppimisprosessia (dokumentointi, kätevä mieleen palauttaminen arviointia varten)

11  Yhteys ja saatavilla olo  Kontrolli, nopea puuttuminen mahdollisiin ongelmatilanteisiin  Oppimisprosessin saavuttaminen  Ohjaukseen käytettävän ajan optimointi  Viestintävirtojen kanavointi  Ohjauksellisuus viestinnässä, työssäoppijan vastuuttaminen

12  Aktivointi (Activation)  Ulkoistaminen (Externalization)  Fokusointi (Focusing)  Tulkinta (Interpretation)  Reflektio (Reflection)  Tiedon prosessointi (Information Processing)

13  …mutta se ei mennyt läpi, silti haluamme kehittää.  Hanketoiminta ja jatkuvuus?  Halu, into, motivaatio ja jatkuvuus?

14  Autenttinen ympäristö > viiveetön havaintojen tallentaminen (kuva, video, ääni)  Ajatteluprosessi näkyväksi (kisälli - mestari, hiljainen tieto) Mitä?– kysymykset (käsitteet, teoria) ja Miten?– kysymykset (metodit, työtavat, prosessit).  Vertaisten kesken: verkostoitumissivustot > motivaatio, oppimisen emotionaalinen tuki  Kansainvälisessä työssäoppimisessa maantieteellisten välimatkojen ylittäminen, kuvian/videoitten avulla elävä yhteys, aikaleimattu dokumentointi, kun tapahtuu paljon vähässä ajassa

15  Työssäoppimisen portfolio-blogi, joka olisi saanut lisää ulottuvuuksia, jos kommentointia ja verkottumista vertaisten blogeihin olisi käytetty:  http://portfolioni.blogspot.com/ http://portfolioni.blogspot.com/  Syötteiden käyttäminen informaation ohjaamisessa ja hallinnassa > mahdollisimman vähän kuormitusta seuraamiseen ja kommentointiin.

16  Virallisesti hyväksytyt työvälineet  Tietoturvariskit  Epäonnistuneet aiemmat yritykset  Verkon vaarat


Lataa ppt "Työssä oppimisen mobiilipedagogiikan haasteet.  Jaiku: ohjaus "

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google