Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnni-Kristiina Kahma Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Työssä oppimisen mobiilipedagogiikan haasteet
2
Jaiku: ohjaus http://jaiku.com/channel/Vahtikonemestari2http://jaiku.com/channel/Vahtikonemestari2 Flickr: Kuvat + palautekeskustelu + ryhmät kysymällä oppimista http://mobiilit.wordpress.com/2006/11/17/luomisen-tuska/ http://mobiilit.wordpress.com/2006/11/17/luomisen-tuska/ Blogit http://blogikokeiluja.blogspot.com/ listaavat blogietuina (viite: http://www.virtuaalishowroom.fi/oivalluksia.html): http://blogikokeiluja.blogspot.com/http://www.virtuaalishowroom.fi/oivalluksia.html yhteisöllisyys - omien ajatusten ulkoistaminen - saavutettavuus - erilaiset näkökulmat - ihmisten ajatteluprosessien erilaisuus - muotoilun sanaston ja näkökulmien pohdinta - kuvanlukutaito - avoimuus - läpinäkyvyys - hengenheimolaiset - verkostoituminen - itseohjautuvuus - markkinointipuheet - tuotetarinat Oppimispäiväkirjana http://tamokkiukas.blogspot.com/ http://tamokkiukas.blogspot.com/
3
Onko sitä? Eroaako se muusta pedagogiikasta? Jos niin miten? Pitäisikö siitä päästä eroon?
4
Eroaako se muusta oppimisesta? Mikä mobiilioppimisessa on erityistä?
5
Miksi puhutaan mobiilista ohjaamisesta? Mikä erottaa mobiilin ohjaamisen muusta ohjaamisesta?
6
Laitteita? …
7
Miten siihen kiinni? Miten tukea? Motivaatio, itsetunto, sosiaalinen tuki, orastava ammatti-identiteetti, tiedon omaksuminen, oppimisen taidot, osaamisen osoittaminen…
8
Puhe Teksti Valokuva Video / kännykkätv Erilaiset yhdistelmät Koulutusalan mukaan Minimalismi: mahdollisimman vähällä, kirjautumiset aina kynnys, välinevaatimukset, sopiiko väline kohdeympäristöön?
9
Saatavilla helposti Saatavilla tilanteessa Jäsenneltyä Kerrattavissa Kognitiiviset työvälineet (sanasto, kysymys- listat, taulukot, analyysivälineet yms.) Havainnollisuus (kuvat, animaatiot, videot, taulukot, aikajanat)
10
Selkeä jäsentely Systemaattisuus Nopeasti omaksuttava Yksityisen informaation ja julkisen informaation raja käyty Ongelmatilanteitten ratkaisumetodit Tilaisuus havainnoida oppimisprosessia (dokumentointi, kätevä mieleen palauttaminen arviointia varten)
11
Yhteys ja saatavilla olo Kontrolli, nopea puuttuminen mahdollisiin ongelmatilanteisiin Oppimisprosessin saavuttaminen Ohjaukseen käytettävän ajan optimointi Viestintävirtojen kanavointi Ohjauksellisuus viestinnässä, työssäoppijan vastuuttaminen
12
Aktivointi (Activation) Ulkoistaminen (Externalization) Fokusointi (Focusing) Tulkinta (Interpretation) Reflektio (Reflection) Tiedon prosessointi (Information Processing)
13
…mutta se ei mennyt läpi, silti haluamme kehittää. Hanketoiminta ja jatkuvuus? Halu, into, motivaatio ja jatkuvuus?
14
Autenttinen ympäristö > viiveetön havaintojen tallentaminen (kuva, video, ääni) Ajatteluprosessi näkyväksi (kisälli - mestari, hiljainen tieto) Mitä?– kysymykset (käsitteet, teoria) ja Miten?– kysymykset (metodit, työtavat, prosessit). Vertaisten kesken: verkostoitumissivustot > motivaatio, oppimisen emotionaalinen tuki Kansainvälisessä työssäoppimisessa maantieteellisten välimatkojen ylittäminen, kuvian/videoitten avulla elävä yhteys, aikaleimattu dokumentointi, kun tapahtuu paljon vähässä ajassa
15
Työssäoppimisen portfolio-blogi, joka olisi saanut lisää ulottuvuuksia, jos kommentointia ja verkottumista vertaisten blogeihin olisi käytetty: http://portfolioni.blogspot.com/ http://portfolioni.blogspot.com/ Syötteiden käyttäminen informaation ohjaamisessa ja hallinnassa > mahdollisimman vähän kuormitusta seuraamiseen ja kommentointiin.
16
Virallisesti hyväksytyt työvälineet Tietoturvariskit Epäonnistuneet aiemmat yritykset Verkon vaarat
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.