Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatuvastaavien tapaaminen nro 1 23.2.2007 A103 klo 10-12 Pirjo Halonen Laatupäällikkö Puh. 014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Advertisements

MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
IT-tdk:n toimintamalleja laatukäsikirjasta jyu
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Laadunvarmistusjärjestelmä
VAPAAEHTOISTOIMINNAN LAATU JA TUKIRAKENNE Valtakunnallinen asiantuntijaseminaari ja neuvottelupäivä Keski-Suomen Museo, OHJELMA 9.30 – Ilmoittautuminen.
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Toiminnan suunnittelu
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Mistä yliopistojen.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen Pirjo Halonen Laatupäällikkö
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
AUDITOINTI JA KANSAINVÄLISET ASIAT - HYÖDYLLINEN HARJOITUS VAI PALJON PORUA, MUTTA VÄHÄN VILLOJA? CASE: KUOPION YLIOPISTON LAADUNVARMISTUSJÄRJESTELMÄN.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Enter your footer here KEK TKK:n LVJ Sisäiset auditoinnit ja KKAn uusinta-auditointi
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Jyväskylän yliopiston laadunvarmistusjärjestelmä Korkeakoulujen arviointineuvoston auditointiryhmä Laatupäällikkö 014.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Auditoinnin tavoitteet, kriteerit ja vierailun toteutus Auditoinnin infotilaisuus Laatujohtaja, dosentti Helka Urponen (Lapin yliopisto) Auditointiryhmän.
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
Jyväskylän yliopistossa
Laadunvarmistuksen käsitteet ja haasteet
Tervetuloa laatukoordinaattoriksi! Tervetuloa myös laatuvastaavat !
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Osaamista luova korkeakoulu Miten uusi auditointimalli tukee ja edistää korkeakouluoppimista? Mirella Nordblad, arviointiasiantuntija, Karvi.
Esityksen transkriptio:

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatuvastaavien tapaaminen nro A103 klo Pirjo Halonen Laatupäällikkö Puh GSM

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Ohjelma Jyväskylän yliopiston laatutyön tilannekatsaus Vararehtori, laadunkehittämisryhmän puheenjohtaja Matti Leino Mitä laatutyö on? Laatutyön eteneminen kohti Korkeakoulujen arviointineuvoston (KKA) auditointia Laatuvastaavien tehtävät Laatuvastaavien koulutussuunnitelma

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Mitä laatutyö on? 1 Toiminnan kehittäminen kohti organisaation tavoitteita oikea suuntautuminen järjestelmällisesti ja avoimesti menestymiseen ohjaaminen suorituskyvyn parantaminen asiakas- ja sidosryhmien tarpeiden ennakoiminen ja huomioonottaminen

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Mitä laatutyö on? 2 Laadukas toiminta on kokonaisvaltaista systemaattista määriteltyihin tavoitteisiin tähtäävää jatkuvasti kehittyvää

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatu Laatu voidaan määritellä useista näkökulmista (vrt. Ursin 2007). Se voi olla korkealuokkaisuutta erinomaisuutta johdonmukaisuutta toiminnan tarkoituksenmukaisuutta rahan vastinetta toiminnan muutosta moraalista päämäärää

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laadun ”virallisia” määritelmiä Laatu (quality) on sitä, missä määrin ominaisuudet täyttävät laatuvaatimukset. Se on tiettyihin tavoitteisiin pyrittäessä menettelytapojen, prosessien ja järjestelmien tarkoituksenmukaisuutta (ISO 9000). Laatu on tuotteen tai palvelun ominaispiirre, jota voidaan mitata suoraan esimerkiksi vertaamalla sitä asetettuun standardiin tai epäsuorasti tarkastelemalla asiakkaiden tyytyväisyyttä (CAF).

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatu yliopistoissa 1 Yliopistolain (5 §) velvoite5 § “Arviointi Yliopistojen tulee arvioida koulutustaan, tutkimustaan sekä taiteellista toimintaansa ja niiden vaikuttavuutta. Yliopistojen on myös osallistuttava ulkopuoliseen toimintansa arviointiin. Yliopiston tulee julkistaa järjestämänsä arvioinnin tulokset.”

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatu yliopistoissa 2 Muita velvoitteita Kansainvälistyminen EU – European Higher Education Area, Eurooppalainen korkeakoulutusalue vuoteen 2010 mennessä Bolognan sopimus 1999 Prahan kommunikea 2001 Berliinin kommunikea 2003 Bergenin seurantakokous 2005

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatu yliopistoissa 3 Bolognan julistuksessa 1999 sanotaan: ” Promotion of European co-operation in quality assurance to developing comparable criteria and methodologies.” Eurooppalaisen korkeakoulutuksen laadunvarmistuselin on European Association for Quality Assurance for Higher Education (ENQA).

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatu yliopistoissa 4 Berliinin kommunikeassa 2003 asetettiin kehittämisen välitavoitteet vuoteen 2005: laadunvarmistuselinten (esim. KKA) ja laitosten (esim. JY) vastuunjako koulutusohjelmien tai korkeakoulujen arviointi sisäinen ja ulkoinen opiskelijoiden osallistuminen tulosten julkistaminen akkreditointijärjestelmä, sertifiointijärjestelmä tai muu vastaava järjestelmä osallistuminen kansainväliseen toimintaan, yhteistyöhön ja verkostoihin Päävastuu korkeakoulutuksen laadunvarmistuksesta kuuluu korkeakoululle itselleen.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatu yliopistoissa 5 Laadunvarmistuksen periaatteet: 1. Yliopistolla on laatupolitiikka ja toimivat menettelytavat koulutuksen laadun varmistamiseksi. 2. Yliopistolla on viralliset menettelytavat koulutusohjelmien ja tutkintojen jatkuvaan kehittämiseen. 3. Opiskelija-arvoinneissa tulee käyttää julkisia kriteerejä, ohjeita ja menettelytapoja johdonmukaisesti.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatu yliopistoissa 6 Laadunvarmistuksen periaatteet: 4. Yliopistolla tulee olla menettelytavat, joilla voidaan varmistua opetushenkilöstön muodollisesta ja ammatillisesta pätevyydestä. 5. Yo:n tulee varmistaa, että opiskelijoiden oppimisen tukemisen voimavarat ovat riittävät ja tarkoituksenmukaiset jokaisessa koulutusohjelmassa.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatu yliopistoissa 7 Laadunvarmistuksen periaatteet: 6. Yo:n tulee kerätä, analysoida ja käyttää asiaankuuluvaa tietoa tehokasta koulutuksen ja muun toiminnan johtamista varten. 7. Yo:n tulee julkistaa säännöllisesti ajantasaista, puolueetonta ja objektiivista määrällistä ja laadullista tietoa tarjoamastaan koulutuksesta ja tutkinnoista.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatu yliopistoissa 8 ENQA:n mukaan auditointi kohdistuu laadunvarmistusmenettelyjen vaikuttavuuteen: a) Toimimmeko tavoitteiden suuntaisesti? b) Miten varmistamme sen? c) Mikä on toimintamme vaikuttavuus, esim. miten kyvykkäitä valmistuneet maisterit ovat palvelemaan yhteiskuntaa?

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Esimerkki Toiminta MITEN? Kansalaisten ymmärrys tieteestä paranee Hallitusohjelma Tutkimustuloksista ja tieteestä tiedottamista tehostetaan JY:n TTS Oikea-aikaisuus Vastuullisuus Aktiivisuus Ymmärrettävyys Tavoitteellisuus Suunnitelmallisuus Tilanneherkkyys Aktiiviset kontaktit sidosryhmiin rahoittajiin elinkeinoelämään mediaan Näkyvyys yleisötapahtumat messut Kouluyhteistyö

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laadunvarmistus- järjestelmän rakenne Strateginen johtaminen TutkimusOpetus Yhteiskunnallinen vuorovaikutus Asiantuntija- ja palvelutehtävät Hallinto Strategiat Ohjelmat Tulossopimukset Yhteiskunnan vaatimukset

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Kenen laatutyöstä on kyse? 1 Bergenin seurantakokouksen julkilausuma 2005: “Painotamme korkeakoulujen, niiden henkilöstön ja opiskelijoiden keskeistä roolia Bolognan prosessin kumppaneina.”

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Kenen laatutyöstä on kyse? 2 Siis johtajien, opettajien, tutkijoiden, muun henkilökunnan ja opiskelijoiden laatutyöstä on kyse.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laatupolitiikka 1 Yliopiston laatupolitiikka: ”Jyväskylän yliopiston tavoitteena on olla kansainvälisesti tunnettu tutkimus- ja tiedeyliopisto, joka on myös elinikäisen oppimisen merkittävä toimija.” ”Jotta yliopisto pystyisi saavuttamaan päämääränsä ja toteuttamaan tehtävänsä mahdollisimman hyvin, se nojaa kaikissa toimissaan yliopiston hallituksen hyväksymään laatupolitiikkaan.”

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laatupolitiikka 2 Vastuut: ”Yliopiston johto ja työntekijät ovat sitoutuneet laatupolitiikan noudattamiseen.” ”… yliopiston jokainen työntekijä on omalta osaltaan vastuussa laadun kehittämisestä.”

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laatupolitiikka 3 Tavoitteet JY:n toiminta on laadukasta ja eettisesti hyväksyttävää. Se perustuu kestävän kehityksen periaatteelle, tasa-arvolle, yhdenvertaisuudelle ja esteettömyydelle. Sen periaatteet ovat avoimia, helposti ymmärrettäviä ja tarkistettavia.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laatupolitiikka 4 Pääperiaatteet: Toiminnan johtaminen ja vastuut on määritelty. Toiminta perustuu TTS:ssa hyväksyttyihin päämääriin ja arvoihin. Koko henkilöstö on sitoutunut laatutyöhön. Laatutyö palvelee yliopiston perustehtäviä.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laatupolitiikka 5 Prosessit on dokumentoitu riittävästi ja ymmärrettävästi. Sidosryhmien tarpeet otetaan huomioon toiminnassa ja tiedottamisessa. Toimintaa arvioidaan jatkuvasti ja sitä kehitetään.

24 Laatu- tavoitteet Laadun suunnittelu - prosessit - resurssit Laadun- ohjaus Laadun- hallinta Laadun kehittä- minen Laatupolitiikka Laatuvaatimukset

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Auditointi Auditointi on riippumatonta ulkopuolista arviointia, jossa selvitetään onko laadunvarmistusjärjestelmä tavoitteiden mukainen, tehokas ja tarkoitukseen sopiva. Jyväskylän yliopiston auditoi Korkeakoulujen arviointineuvosto (KKA).

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Oleellinen kysymys: Suuntautuuko toiminta kohti määriteltyjä tavoitteita? Edellytetään konkreettista näyttöä toimivuudesta, vaikuttavuudesta ja avoimuudesta.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Auditoinnin tavoitteet Yliopiston laatutyön tukeminen ja toiminnan laadun parantaminen – kehittävä arviointi. Laadunvarmistusjärjestelmän toimivuuden arviointi johtamisen, laadunhallinnan ja kehittämisen välineenä. Laadunvarmistusjärjestelmän arviointi auditointikriteerien mukaisesti vahvuudet, hyvät käytänteet kehittämiskohteet Vuorovaikutteisuus

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Auditoinnin kohteet 1 1. Laadunvarmistusjärjestelmän (Lvj) tavoitteet, kokonaisrakenne ja osa- alueiden yhteydet. 2. Lvj:n dokumentaatio laatupolitiikka toiminnat toimijat vastuut

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Auditoinnin kohteet 2 3. Perustehtävät Tutkintotavoitteinen koulutus Tutkimus ja kehitystyö Yhteiskunnallinen vuorovaikutus Tuki- ja palvelutoiminnot Henkilöstön kehittäminen 4. Henkilökunnan, opiskelijoiden ja ulkoisten sidosryhmien osallistuminen laadunvarmistukseen.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 5. Lvj:n kytkeytyminen johtamiseen ja toiminnanohjaukseen. 6. Lvj:n tuottaman tiedon tarkoituksenmukaisuus ja saatavuus. 7. Laadunvarmistuksen menettelytapojen ja rakenteiden toimivuus ja vaikuttavuus toiminnan kehittämiseen.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 8. Lvj:n tuottaman tiedon hyödyntäminen. 9. Lvj:n toiminnan seuranta, arviointi ja jatkuva kehittäminen.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Auditointiasteikko Puuttuva Osa-alue ei sisälly lvj:ään. Alkava Yksittäisissä asioissa ko. osa-alue on lvj:ssä. Kehittyvä ”Asiat ovat jo hyvin”. Edistynyt Lvj toimii täysin, on kytketty johtamisjärjestelmään ja tuottaa tietoa, jolla yliopiston toimintaa ohjataan.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatutyön eteneminen

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatutyön eteneminen 2007

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatutyön eteneminen 2008

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatuvastaavien tehtävät Johtaa tai koordinoida oman yksikön laatutyötä. Kirjoittaa ja koota laatukäsikirjaa. Tehdä laatutyö tutuksi yksikössään. Muista opiskelijat! Toimia yhdyshenkilönä yksikkönsä ja laadunkehittämisryhmän ja laatupäällikön välillä. Viestiä laadunkehittämisryhmälle tai laatupäällikölle laatutyön etenemisestä, esteistä ja ongelmista.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatuvastaavien koulutus 1 Tilaisuudet viikoilla 8, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 22, 23 ja 24 yleensä tiistaipäivä joko klo 9 tai klo 13. Viikkojen 8 ja 11 tilaisuudet ovat informaatiotilaisuuksia. Viikkojen 15 ja 19 tilaisuudet ovat tietokoneharjoituksia (Plone ja QPR).

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatuvastaavien koulutus 2 Viikolla 13 aiheena on koulutuksen laatu. Vararehtori Matti Leino Lehtori Anita Malinen Viikolla 17 aiheena on johtamisen laatu Rehtori Aino Sallinen Lehtori Anita Malinen

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatuvastaavien koulutus 3 Viikon 21 aihe on tutkimuksen laatu Vararehtori Timo Tiihonen Tutkimuspäällikkö Sirkka-Liisa Korppi- Tommola Lehtori Anita Malinen Viikon 22 aihe on yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen laatu Vararehtori Timo Tiihonen Johtava tutkija Jari Ritsilä Lehtori Anita Malinen

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatuvastaavien koulutus 4 Viikon 23 aihe on arviointi ja mittaaminen. Viikon 24 aiheeksi jää ”loput”, lähinnä tasa-arvo, esteettömyys, yhdenvertaisuus, kestävä kehitys, oikeusturva, alihankkijat ym.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Koulutuksen aikataulu ViikkoPäiväKloAihe Yleisinformaatio A Laatutyön tavoitteet ja käsitteistö. Laatukäsikirjan rakenne. Työvälineet. Laitos- vai tiedekuntataso? Opetuksen laatu X Plone

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Koulutuksen aikataulu ViikkoPäiväKloAihe Johtamisen laatu :45 Prosessimallinnus (QPR) Tutkimuksen laatu Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen laatu Arviointi ja mittaaminen Muut

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatukäsikirjasta Pääosin web-pohjainen Tehtävissä myös paperiversio Ainakin yliopistotason laatukäsikirja Allekirjoitettu versio Käsikirjan rakentamisperiaate on toisaalta CAF-arviointimallin mukainen toisaalta STAK-periaatteen mukainen

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö CAF-arviointimalli Henkilöstö- johtaminen Kumppa- nuudet ja resurssit Strategiat ja toiminnan suunnittelu Yhteis- kunnalliset tulokset Asiakas- ja kansalais- tulokset Henkilöstö- tulokset PROSESSIT JA MUUTOS- JOHTAMINEN JOHTAJUUS KESKEISET SUORITUS- KYKY- TULOKSET

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö STAK-periaate Suunnittele Toteuta Arvioi Kehitä

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laadukkuustaso Suunnittele ToteutaArvioi Kehitä Aika Lähde: Jorma Kärppä Tätä suoraa pitkin laatukehä pyörii. Kehän alla oleva kiila on laadunvarmistus- järjestelmä.

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Tarpeellisia web-osoitteita JY:n laatusivut: KKA: ENQA: Laatukoulutus- ym. yrityksiä: Laatulehti: