Matti Peltonen Helsingin yliopisto Marraskuussa 2013

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Advertisements

1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Romantiikan aikakausi
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Euroopan oikeushistoriaa Jukka Kekkonen
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
Tutkimussuunnitelma…
TEOLLISEN YHTEISKUNNAN SYNTY (1700-L.LOPPU, 1800-L.)
III KANSAINVÄLISET SUHTEET (HI03)
”Uusi historia” 1980-luvulla syntynyt historiantutkimuksen yläkäsite, joka kokoaa alleen uudenlaisia lähestymistapoja ja tutkimuskohteita Tutkimuskohteena.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Lauri Rauhalan ihmiskäsitys
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Monitieteisen tutkimusryhmän haasteet ja hyödyt Jari Ojala
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
UMF I Luento 7. Viime kerralta Lue II.5 ja II.6. Lause II.5.1 tapauksessa f(x,y) = (x, sin(y)) ja g(x, y) = (cos(x), y). Voit lähettää epäselvistä kohdista.
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
VIII Etiikka ja esitystapa
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Historiantutkimus on tulkintaa, ymmärrettäväksi tekemistä ja kokonaisuuden luomista. Kokonaisuus on ristiriidaton ajatusrakennelma menneisyydestä. Historiankirjoittajan.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Seminaarityön rakenteesta
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
YHDISTYSHISTORIAT Keskusjärjestöhistoriat, kylähistoriat, sukuhistoriat, talohistoriat . . Kuva:
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mitä yliopisto-opiskelu on? Yliopistossa opiskeluun liittyviä käytänteitä, ihmisiä ja kommervenkkejä kirjallisuuden fukseille.
Historiantutkimuksen historia 20. vuosisadalla marraskuussa 2013/luento 2 Matti Peltonen.
historiassa oikein on sitä mikroa?
Miksi Marc Bloch on nykyisin niin arvostettu historiantutkimuksen klassikko? Miksi luemme suurella innolla ja ihastuksella hänen ikivanhaa ”Historian.
20. Vuosisadan yhteiskuntahistoria
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Nationalismi: Kansallisuusaate
VIIME Vuosisadan alun suomalainen yhteiskuntahistorian tutkimus Suolahti ja Voionmaa sekä heidän oppilaansa (Waris, Jutikkala…ja muut) Luento 3/marraskuu.
EK102b Uuden testamentin teologia
Mitä historia on?.
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
Ohjelmistotekniikka - kurssin yleiset asiat Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTKK/Tite.
RAAMATUN TUTKIMUS.
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
3.11. Johdanto: Mikä Afrikka? Risto Marjomaa
Mikrohistoria Suuntaus syntyi 1970-luvulla Kuului ns. uuden suuntaukseen, jossa kyseenalaistettiin perinteisen historiankirjoituksen valtio- ja suurmieskeskeistä.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Luentokurssi Hanna Tervanotko
Julkinen sosiologia Juha Suoranta
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
maailman (ja siis Suomenkin) historiaa v
Tutkielman teko-ohjeet
KTT Eliisa Troberg Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti
Johdantoseminaari.
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
OHJEITA HISTORIAN KOKEESEEN
Sähköiset yo-kirjotukset
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
VIRO.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Tieteellinen editointi Hanna Karhu
Esityksen transkriptio:

Matti Peltonen Helsingin yliopisto Marraskuussa 2013 Yhteiskuntahistoriallinen tutkimus 20. vuosisadalla suomalaisen ja eurooppalaisen kokemuksen valossa Matti Peltonen Helsingin yliopisto Marraskuussa 2013

KURSSIN SUORITTAMINEN Suoritustapa luentopäiväkirja (tekstiä vähintään yhdeksästä kerrasta [9/10]) ja essee: luentojen aineisto (kalvot ovat netissä vain viikon kerrallaan); rinnalla voi lukea mm. Iggersin teosta 20. vuosisadan historiantutkimuksesta tai muuta uutta kirjallisuutta; luentopäiväkirjaan liitetään pieni essee (noin 5-7 liuskaa) valitusta yhteiskuntahistoriallisesta tutkimuksesta (ks. kurssin kotisivun luettelo) Luentopäiväkirja palautetaan viimeistään to 5.12. ja essee pe 13.12 paperitulosteena talous- ja sosiaalihistorian laitokselle (osoite Snellmaninkatu 14 A, 2. krs.): tulokset joulun jälkeen.

Johdantoluento: miksi oman tieteenalan historia voi olla tärkeää? Dispositio ens. luennolle: 1. Oman tieteenalan ja oppiaineen historian hallinnan mielekkyyden perusteluja. 2. Mistä saimme alkumme? [Me=yhteiskuntahistoriallinen ote historiantutkimuksessa!] - Kun kansantaloustiede itsenäistyi omaksi akateemiseksi oppiaineeksi myös historiantutkimus ”hajosi”: osa jäi kansantaloustieteen sisälle, osasta tuli talous- ja sosiaalihistoriaa tai kulttuurihistoriaa ja osa joutui ”historismin kriisiin” (tapahtumaa kutsutaan nimellä Methodenstreit eli metoditaistelu). 3. Mitä siitä seurasi/seuraa? Kauan sitten tehtyjen ratkaisujen merkitys jatkuu ja jatkuu…(mutta perusteluja ei muisteta enää!) 4. Mitä oli ennen ”metoditaistelua”? Historismin loistava historia 1800-luvulla ja sitäe ennen Ars Historican aika (1550-1800) 5. Huomenna Max Weber ja hänen esseensä – tutkija jossa yhdistyy ”metoditaistelun” ja ”modernisaatioteorian” teemat

Miksi tarvitsemme oppihistoriaa? Koska olemme historioitsijoita? [Mutta muutkin harrastavat oppihistoriaansa!] Koska olemme ”intellektuelleja”, ajattelevia ja kriittisiä ihmisiä ja haluamme tietää mistä ajatuksemme tulevat? ”Historiankirjoituksen” sijasta voi olla kiinnostunut myös ”historiantutkimuksesta”! Kriittinen oppihistoria ei ole vain historian roskakori, vaan voi sisältää myös unohdettuja ”aarteita”, ”collateral damage”.

Miten opimme oman historiamme? Tutkimusta ja kirjallisuutta on vähän, mutta se on nykyisin hyvässä kasvussa. Se on kirjoitettu usein varsin kapeasta valtiollisen historian näkökulmasta (”kansallinen historiankirjoitus”, ”Suomen historia”.). Tieto on usein vain pirstaleina tutkijoiden elämäkerroissa (vielä toki kovin harvinaisia), muistelmissa, artikkeleissa, arvosteluissa, kirjojen johdantojaksoissa ja niin edelleen…

”Metoditaistelu” 1800-luvun lopun Saksassa keskeisenä lähtökohtana Historismiin kohdistettu kritiikki synnytti erilliset yhteiskuntatieteet; Historismin ja ”systemaattisten” /deduktiivisten) yhteiskuntatieteiden ”väliin” jäivät kuitenkin monet uudet historialliset traditiot (ns. historiallinen koulukunta kansantaloustieteessä, sozial- und wirtschaftgeschichte, kulttuurihistoria); Saksan jälkeen sama toistui 1900-luvun alussa kiivaina ”metodikeskusteluina” mm. Englannissa ja Ranskassa…

JOHTOPÄÄTÖKSIÄ: Suosittu ideografinen-nomoteettinen jako on täysin riittämätön kuvaamaan akateemisten tieteiden kirjoa, koska universalismi ja partikularismi eivät olleet/ole ainoat vaihtoehdot (on kysyttävä voiko edes olla olemassa ”puhdasta” kuvailevaa kerrontaa?). Methodenstreit ei myöskään tyhjenny ns. Lamprecht-keskusteluun kuten monet oppihistorioitsijat usein olettavat (jälkimmäinen käytiin vain historiantutkimuksen sisällä ja liittyy Karl Lamprechtin erikoiseen asemaan Saksassa).

Entä mitä oli ennen Methodenstreitia? akateemisen historiantutkimuksen suuri menestystarina 1800-luvulla oli historistisen koulukunnan muodostumien (Leopold von Ranke keskeinen nimi); sitä edeltävä vaihe voidaan erottaa esimerkiksi ars historican ajaksi (noin 1550-1800)

Ars historica (noin 1550-1800) joukko historiankirjoituksen oppaita Italiassa, Saksassa ja Ranskassa; esikuvana joskus Lukianoksen Miten historiaa on kirjoitettava (suom. 2002); tekijät teologeja ja juristeja (historia ei vielä akateeminen oppiala) ”historian opetusten” tavoittelu; historiankirjoitus omana retoriikan alueena; historiallisten henkilöiden fiktiiviset puheet ”historian opetuksina”; rinnalla kehittyi filologinen lähdekritiikki (asiakirjojen aitouden tutkiminen) 1600-luvun lopulta lähtien

Historismi 1800-luvulla (1) historiantutkimus siirtyi yliopistoihin Saksassa 1770-luvulla (Göttingen pioneeriyliopisto) ja erkaantui omaksi oppiaineekseen, joka aluksi otteeltaan varsin kirjavaa ja monipuolista; kansallisuusaate antoi historismin nousulle voimakkaan taustatuen 1800-luvun alkupuolen haparoinnin jälkeen; erkaantuminen ars historican fiktiivisyydestä, alkuperäislähteiden käyttö ja lähdekritiikin tekniikan omaksuminen; historiantutkijan ammatin synty.

Historismi 1800-luvulla (2): alkuperäislähteiden tutkimisen korostaminen ja fiktiivisyyden tuomitseminen toivat voimakkaan ”tieteellisyyden” vaatimuksen (positivismi); toisaalta kansallisuusaatteen myötä selvä poliittinen ohjelma ja tutkimuskohde (kansakuntaa/kansallisvaltiota johtava eliitti); mutta tieteellisyyden illuusiota kavensi ajatus siitä, että eliitin motiivit toiminnalleen voitiin tavoittaa intuition (samastumisen) kautta.

Historismin kriisi 1880-1945 (?) ”Historismin kriisi” oli toistuva otsikko johtavien saksalaisten historiateoreetikkojen teoksille erityisesti sotien välisenä aikana; Historismin käsitteen vähittäinen ”oheneminen” vuosikymmenten mittaan, Lopuksi historismista ei sitten enää puhuttu juuri mitään oppihistorian ulkopuolella 1950-luvun jälkeen! Nykyisin ei enää tiedetä kunnolla mitä historismi historiantutkimuksessa tarkoitti.

ja lopuksi vielä pari asiaa… ”Me” ja ”muut”- ongelma; naapuritieteissä historiantutkimus hahmotetaan yleensä populaarin historiankirjoituksen kautta (ja rajoitutaan ”kansalliseen historiankirjoitukseen”) Ulkopuolisten kuva historiantutkimuksesta paradoksaalinen: homogeeninen ja muuttumaton (siis historiantutkimus on itse historian ulkopuolella)!! Historiantutkimuksen(kin) suurten ideoiden harvinaisuus; koko ala ei mullistu joka kymmenes vuosi…. ja pieni viittaus huomiseen luentoon Max Weberin esseestä Protestanttinen etiikka ja kapitalismin ”henki”.

Huomisella luennolla on esillä kolme klassikkoteosta: Max Weber: Protestanttinen etiikka ja kapitalismin "henki" (1904-5, 1920, suom. 1980); R.H.Tawney: Religion and the Rise of Capitalism (1926, 1938): Kurt Samuelsson: Ekonomi och religion (1957); Kiinnittäkää huomiota miten otsikointi pelkistyy selitysteoksissa! Se on relevanttia!