Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Historiantutkimuksen historia 20. vuosisadalla marraskuussa 2013/luento 2 Matti Peltonen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Historiantutkimuksen historia 20. vuosisadalla marraskuussa 2013/luento 2 Matti Peltonen."— Esityksen transkriptio:

1 Historiantutkimuksen historia 20. vuosisadalla marraskuussa 2013/luento 2 Matti Peltonen

2 1864-1920 -saksalaisen kansantaloustieteen historiallisen koulukunnan nuorimman polven edustaja -kansantaloustieteen professori (Freiburg 1894, Heidelberg 1896-1900, Wien 1918, München 1919) -salaperäinen hermoromahdus 1897-1905; -sitten kirjoitti esseet protestanttisesta etiikasta ja protestanttisista lahkoista (joiden kummankin otsikoissa mainittiin kapitalismin ”henki”) ja pian paljon muutakin. Max Weberin elämänvaiheita:

3 Max Weber: Protestanttinen etiikka ja kapitalismin "henki" (1904-5, 1920, suom. 1980) [keskeneräinen, väärä esipuhe!]; rinnakkaisessee: ”De protestantiska sekterna och kapitalismens anda” (1920, ruots. 1986); R.H.Tawney: Religion and the Rise of Capitalism (1926, 1938): Kurt Samuelsson: Ekonomi och religion (1957). Mistä Weber puhui ja mistä muut puhuivat? (Paljastavat otsikot!)

4 -Essee oli 2-osainen artikkeli, myöhemmin (1920) osa artikkelikokoelmaa, ei pitkään aikaan helposti tavoitettava erillinen monografia – siksi ehkä harva luki sitä moneen vuosikymmeneen. -Mainetta levitti vasta R. H. Tawney: Religion and the Rise of Capitalism (1926); -Ensimmäinen käännös englanniksi Allgemeine Wirtschaftgeschichte (General Economic History, luentosarja 1927) Yhdysvalloissa; -Ensimmäinen käännös esseestä 1930 (kääntäjä sosiologi Talcott Parsons, R. H. Tawneyn oppilas), ranskaksi vasta 1964. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Weber oli vielä melkein tuntematon !

5 (1) Eberhard Gothein ja Werner Sombart: syy-seuraussuhde uskonnon ja modernin kapitalismin välillä; (Tämä ajatus tunnetaan yleisesti ”Weber teesinä”, vaikka hän nousi nimenomaisesti sitä vastaan!), taloushistoriallinen näkemys kapitalismin synnystä; (2) Georg Simmel ja Georg Jellinek: kristillisen ja modernin yksilöllisyyden side; ihmis- ja kansalaisoikeuden synty; puritanismi demokratian synnyttäjänä (Yhdysvalloissa); (3) Ernst Troelsch ja Max Weber: yhteys onkin vain puritanismin talouseetoksen ja kapitalistiselle yhteiskunnalle tyypillisen elämäntavan (Lebensführung) välillä. Protestanttinen etiikka raivati tietä kapitalismin eetokselle. Tämä oli Weberin oma teesi! Saksalaisen ”uskonto ja kapitalismi”- keskustelun pääjuonteet

6 -Parsons ja hänen oppilaansa nostavat Weberin sosiologian klassikoksi kylmän sodan ilmapiirissä; -Weber ”porvarillisena Marxina”, historiallisen materialismin ”kumoajana” ja lähtökohtana ns. modernisaatioteorialle; -Teesi ”länsimaisesta rationaalisuudesta” Weberillä käsitetään universaalina ominaisuutena. Weber nostettiin sosiologian klassikoksi toisen maailmansodan jälkeen

7 Ns. Weber-teesi tulee paremmin hahmotetuksi R. H. Tawneyn (1926) kokoaman arvostelun ydinkohtien kautta: kronologinen ja maantieteellinen ristiriita; Weber unohtaa 1500-luvun muut keskeiset aatteet, jotka olivat suotuisia kapitalismin synnylle; Weber ei ota huomioon kalvinismin kielteistä suhtautumista maallisen mammonan kasaamiseen. Ns. Weber-teesi (”uskonpuhdistus synnytti kapitalismin”) kritiikin kohteena Weberin oman ajattelun asemesta

8 aikalaisille tuttujen käsitteiden omaperäinen käyttö: moderni kapitalismi vs. traditionaalinen kapitalismi rajankäynti kapitalismin henki ei Weberille pelkkä ”yrittäjäeetos” uskonnon roolista nykymaailmassa Weberillä mahdollisesti kokonaan erilainen käsitys Weberin käsitteenmuodostuksen metodologiset periaatteet Esseen lukemista vaikeuttavia käsitteellisiä yksityiskohtia:

9 -Kurt Samuelsonin väärinkäsitys [kapitalismin henki = kapitalismi] – Weberillä olisi siten täysin ”turha” tai ”ylimääräinen” käsite! -Melkein piiloon jäävää kritiikkiä Sombartia kohtaan: modernin elämäntavan ”tylsyyden” korostus, metodista ja kalkyloivaa toimintaa, ei mitään ”seikkailija-kapitalismia”; työn ja kasaamisen itseisarvoista arvostamista; -Synonyymejä: Eetos, habitus, elämäntapa, elämäntyyli -Elämäntavan suhde talousmuotoon vaihtelee, kun sopii hyvin niin silloin… Kapitalismin ”henki” unohtuu keskeisillä kriitikoilla

10 -Aikalaisille essee liittyi suureen keskusteluun saksalaisen kulttuurin (uskonpuhdistuksen roolin korostaminen) panoksesta modernin elämän keskeisten ilmiöiden (demokratia, kapitalismi) synnyttäjänä; -Myöhemmin Weberista tehtiin länsimaisen sosiologian suuri klassikko, joka oli takuumiehenä marxilaisuuden ”peikkoa” (ts. materialismia) torjuttaessa ja modernin yhteiskunnan perusolemusta (rationaalisuuden kasvua) hahmotettaessa; idealistisen maailmankuvan pätevyyden todistaja; -Keskeinen auktoriteetti ns. modernisaatioteorian perustelussa 1950- ja 1960-luvulla; -Mutta itse asiassa Weberin esseet kapitalismin ”hengestä” [niitä on siis kaksi!] ovat eräitä ensimmäisiä mentaliteettihistoriallisia tutkimuksia! Weberin esseen kahdet kasvot:

11 Matti Peltonen: Kapitalismi, uskonto ja elämänkäytäntö. Max Weberin esseestä ”Protestanttinen etiikka ja kapitalismin ’henki’”. Sosiologia 24, 1987:2,97-111. Matti Peltonen: The Weber Thesis and Economic Historians. Max Weber Studies 8:1, January 2008,79-98. Lue lisää, jos luento jää joltain osin epäselväksi…


Lataa ppt "Historiantutkimuksen historia 20. vuosisadalla marraskuussa 2013/luento 2 Matti Peltonen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google