Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
treeni.fi harjoituspäiväkirja
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
CASE: Video-oppimateriaalin valmistus ja käyttö opetuksen tukena
Esimiestaidot Jaksosuunnitelma. Kurssin sisältö • Kolmen päivän tehokurssi esimiesasemaan pyrkiville, voidaan myös käydä täydennyskoulutuksena • Aiheita.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Tervetuloa! Tutoreiden koulutuspäivä Susanna Koistinen ja Jenna Anttonen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Arvot ja toimintakulttuuri: Opettajainkokouksen organisointi Turun normaalikoulu helmikuu 2014 paikka: Liedon VanhalinnaLiedon Vanhalinna.
JÄÄPALLOILIJAN FYYSISEN HARJOITTELUN OHJELMOINTI
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Johanna Uusimaa, LT, dosentti
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Kokous-, kongressi- ja tapahtumamatkailu / Meetings Industry (8 op)
Tervetuloa! Tutoreiden koulutuspäivä Susanna Koistinen ja Iiro Korhonen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
9.Lk Biologian laborointikurssi
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Euran lukion hevoskurssit (RT1) Hevosen kanssa – peruskurssi Sis ä lt ö ja tavoitteet: Ruokinnan perusteet (teoria 2 x 2h koululla + k ä.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Opintori 2012 Juha Saunavaara, historiatieteet ja Japani-opinnot.
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ OSANA LÄÄKETIETEEN TIETEELLISTÄ OPETUSTA Dos. Kirsi Sipilä Oulun yliopisto Hammaslääketieteen laitos Opintori
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Aktivoi opiskelijoitasi!
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Seminaarityön rakenteesta
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Piiri pieni pyörii – mittaajat siinä hyörii
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
DVD-oppimateriaali Niko Silventoinen Esityksen sisältö 1. Johdanto 2. Projektin kulku 3. Skiaskopia objektiivisena näöntutkimusmenetelmänä.
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
EK102b Uuden testamentin teologia
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
HYVY001 – Akateeminen opiskelukyky – muutakin kuin pisteitä Syksy 2012 (2 op.)
Säteilysuojelu-kurssi 0,5 op
ERITYISTAIDEKASVATUS
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Johdantoseminaari.
Sähköiset yo-kirjotukset
W5W2 PILOTTI OPISKELIJOIDEN AJANKÄYTTÖ JA TYÖMÄÄRÄ PROSESSITEKNIIKAN
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Heidi Enwald Informaatiotutkimus, HuTK
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Pedagogiset aineopinnot lv
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
Valmistautuminen luennoille
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Kevät 2018 Dosentti, FT, yliopistonlehtori Eira Suhonen
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta Opintori

Johdanto Opetusharjoittelun koostumus: Osa 15 opintopisteen lääketieteellisen biokemian ja molekyylibiologian kurssista (n. 2/15) – Demonstraatioesityksen ideointi ja toteutus kurssiin kuuluvissa laboratorioharjoituksissa – 12 tuntia luennointia aiheista biologiset oksidaatiot (4h), vitamiinit (6h) ja mineraalit (2h) – Biokemian paneelikeskusteluiden vetäminen (2 x 3h)

Laboratoriokurssin opiskelijoiden motivoiminen demonstraatioluennolla Viikon kurssi perus biokemian ja molekyylibiologian perustutkimusmenetelmistä – Mm. Plasmidi DNA:n restriktio, ligaatio, bakteerisolujen tranformaatio, DNAn eristys, agaroosigeelielektroforeesi, DNA:n monistus polymeraasiketjureaktiolla (PCR)…

Käytännön laboratoriotyön motivoiminen demonstraatioluennolla – Tavoite Motivoida opiskelijoita esittelemällä miten biokemian ja molekyylibiologian menetelmiä voidaan soveltaa: – Rintasyövän diagnostiikassa – Rintasyövän tutkimuksessa – Tutkimuksesta poikivien uusien molekyylibiologisten hoitokeinojen kehityksessä

Käytännön laboratoriotyön motivoiminen demonstraatioluennolla – Toteutus N. 45 minuutin esitys aiheesta laboratoriopäivän aikana Loppuun kertaava tehtävä – opiskelijat prosessoivat oppimaansa oikean rintasyöpäpotilaan diagnoosin ja hoidon pohjalta

Palaute + _

Biokemian massaluennon rytmittäminen parikeskusteluilla ja pohdintatehtävillä Parikeskustelut/pohdintatehtävät – Esimerkiksi: Mitä seurauksia on foolihapon puutoksesta? kun on ensin käyty läpi foolihapon tehtäviä aineenvaihdunnassa Tavoite – pohdinta-aika opiskelijoille, interaktiivisuuden lisääminen, luennoijan puheen keskeytys (lepoa myös luennoijalle)

Luento-opetuksen tukeminen opiskelijaa aktivoivalla paneelikeskustelulla - Tavoite Kurssin luennoilla opiskellaan aineenvaihdunnan biokemiallisia reaktioreittejä, niiden vuorovaikutuksia ja merkitystä Paneelikeskustelun tarkoitus: – Tukea luennoilla opetetun asiasisällön sisäistämistä opiskelijoita aktivoivalla menetelmällä ja linkittämällä teoreettinen sisältö populaareihin aiheisiin (kuten karppaaminen, aikuistyypin diabetes etc.)

Luento-opetuksen tukeminen opiskelijaa aktivoivalla paneelikeskustelulla - Toteutus Opiskelijat jaetaan pienryhmiin (6 henkilöä) – Jokaiselle ryhmälle annetaan aiheet ja 3 syventävää ala- aihetta joista ryhmä valmistelee johdantoesityksen (kestoltaan n. 15 min) – Esityksen jälkeen ryhmä toimii panelisteina keskustelutilaisuudessa (kestoltaan n. 20 min), jossa loput ryhmät esittävät kysymyksiä panelisteille (etukäteen mietittyjä) – Yhdessä paneelikeskustelutilaisuudessa on aina kerrallaan 30 opiskelijaa (eli 5 ryhmää) – Keskustelu pääosassa! Havainto: ryhmädynamiikka vaikuttaa huomattavasti keskustelun sujumiseen!!

Kommentteja? Miten aktivoida suuressa luentosalissa oppilaita osallistumaan pohdinta/parikeskustelutehtävän purkuun? Paras keino opiskelijoiden aktivointiin massaluennolla?

Kiitokset Mikko Vuorela, FT (Mentori) Joni Mäki, FT (Oppiaineen opetusvastaava) Merja Maikkola Hubi-ryhmä (YPE vertaisryhmä) Koko YPE kurssi