Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Johanna Uusimaa, LT, dosentti

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Johanna Uusimaa, LT, dosentti"— Esityksen transkriptio:

1 Miten tulevan neuvolalääkärin taitojen käy, kun ei opetuspotilasta näy ?
Johanna Uusimaa, LT, dosentti Lastentautien ja lastenneurologian erikoislääkäri OYS, Lasten ja nuorten klinikka OY, Kliinisen lääketieteen laitos/Lastentaudit

2 Kehittämishankkeen taustaa
LTK:n lääketieteen koulutusohjelmaan sisältyvä ryhmäopetukseen kohdennettu aika 10 v aikana lyhentynyt 50 % opetushenkilökunnan määrää vähennetty opiskelijoiden sisäänottomääriä lisätty opetusryhmien koko kasvanut yksittäisen opiskelijan ohjaamiseen käytettävissä oleva aika entisestään lyhentynyt opiskelijoiden yksilöllinen huomioinen entistä haasteellisempaa

3 Kehittämishanke Kurssin nimi: Lastentautiopin kurssi (10 op), lastenneurologian ryhmäopetus (ROI) Kohderyhmä: 5. vuosikurssin lääketieteen opiskelijat, 60 opiskelijaa, Oulun yliopisto/Lääketieteellinen tiedekunta/ Kliinisen lääketieteen laitos/ Lastentautien klinikka

4 Kehittämishankkeen toteutus (20 h)
kahden kurssin aikana kevät- ja syyslukukaudella 2013 120 opiskelijaa eli 60 opiskelijaa/kurssi vain yksi opetuskerta/ à 45 min aikaisemman 1.5 h sijasta, 6 opiskelijaa/ryhmä Pienryhmäopetuksen aihe: 4kk-1.5 v ikäisen lapsen neurologinen tutkiminen ja kehitysarvio perusterveydenhuollon yleislääkärin viitekehyksessä Opetuksen tavoitteet: opiskelija oppii keskeisimmät asiat 1) käytettävistä menetelmistä 2) poikkeavaan kehitykseen viittaavista löydöksistä 3) pienen lapsen psykomotorisen kehityksen tukemisesta

5 Kehittämishankkeen tavoitteet
1) opiskelijoiden aiempaa parempi orientoituminen ja motivoituminen opetustilanteeseen 2) interaktiivisuuden ja opiskelijan oman osallistumisen lisääminen 3) ydinaineksen oppimisen varmistaminen (=riittävät tiedot ja taidot)

6 Kehittämishankkeen aikana käyttöön otetut opetusmenetelmät ja lähestymistavat Ennakkotehtävä
pienryhmäopetusta edeltävä ennakkotehtävä opiskelijoiden opetustilanteeseen orientoitumisen parantamiseksi pohjautui pienryhmäopetusta edeltävään prof Heikki Rantalan luentoon opiskelijoita pyydettiin nimeämään 6 pienen lapsen neurologisessa tutkimisessa huomioitavaa asiaa ja miettimään tutkimusten käytännön toteuttamista ryhmäpalaute ennakkotehtävästä

7 Ryhmäopetustilanne: opetuspotilaan tutkiminen- käsitekartta
Ryhmäopetukseen opettaja valitsi edeltävänä päivänä osastolla olevista potilaista iältään sopivimman opetuspotilaaksi vanhempien suostumuksella. Opetusmenetelmät demonstraatio (vanhemman haastattelu ja lapsen tutkiminen opettajan toimesta-mallioppiminen) interaktiivinen lapsen tutkiminen yhdessä opiskelijoiden kanssa (opiskelijoiden aktivointi, reflektio, vuorovaikutteisuus), opetuskeskustelu ja ydinaineksen kertaaminen opiskelijoille mukaan annettava käsitekartta ydinaineksesta.

8 Ryhmäopetus alkaa klo 10.00… ja opetuspotilasta ei näy ?

9 Kuka/mikä avuksi…???

10 Pienen lapsen neurologinen arvio ”Niilo-nallen kartta ja kompassi”
pienen lapsen neurologisen tutkimisen ”kartta” = käsitekartta ”kompassina” 3 K:n periaate: kysele, keskity ja kuuntele vanhempia herkin korvin

11 Ryhmäopetuksen erityistilanteita
huomioitava pienen lapsen tilanne (vierastaminen, väsyminen yms.) tarvittaessa mukautettava opetusta siten, että opetettavat asiat pystytään käymään läpi. Opetuspotilaan äkillinen peruuntuminen

12 Kehittämishankkeen tulokset
Opiskelijapalaute Opettajan näkökulma Ennakkotehtävä ja käsitekartta edesauttoivat oppimista merkittävällä tavalla ei lainkaan-hiukan: 0 % jonkin verran: 4 % paljon: 38 % erittäin paljon: 58 % opiskelijoista Ryhmäopetuksesta opiskelijat arvioivat olevan merkittävästi hyötyä yleislääkärin työhön liittyen paljon: 21 % erittäin paljon: 75 % opiskelijoiden orientoituminen opetustilanteeseen merkittävästi aiempaa parempaa ennakkotehtävän avulla. Jatkossa Optiman hyödyntäminen siten, että opiskelija saa Optimaan palautetusta ennakkotehtävästä henkilökohtaisen kirjallisen palautteen ryhmäpalautteen sijasta Opetuspotilaan äkillistä peruuntumista varten opetusvideo pienen lapsen neurologisesta tutkimisesta.

13 Yhteenveto Kiitos ! Kehittämishankkeen aikana käyttöön otetut menetelmät Ennakkotehtävä Käsitekartta Niilo-nalle ”akuuttitilanteisiin” avuksi Opetusvideo Luodaan pienillä muutoksilla suuria asioita !


Lataa ppt "Johanna Uusimaa, LT, dosentti"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google