Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAapo Laaksonen Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
W5W2 PILOTTI OPISKELIJOIDEN AJANKÄYTTÖ JA TYÖMÄÄRÄ PROSESSITEKNIIKAN OPINTOJAKSOILLA LUKUKAUDELLA 2007 – 2008 Ritva Tuunila Kati Ylinen
2
HANKKEEN TARKOITUS Hankkeen tarkoituksena oli kartoittaa opiskelijoiden työmääriä LTY:n prosessitekniikan opintojaksoilla ja verrata käytettyjä työtunteja kursseista saataviin opintopisteisiin. Taustalla opiskelijoilta usein saatava palaute, että kemiantekniikalla saataviin opintopisteisiin nähden kurssit ovat liian kuormittavia. Ajanseuranta suoritettiin kyselylomakkeiden avulla.
3
OPINTOJAKSOT Nesteiden, kaasujen ja kiintoaineiden käsittely, 5 op, TkK2 Mekaaniset erotusmenetelmät, 4 op, TkK2 Mekaanisen prosessitekniikan laboratoriotyöt, 3 op, TkK3 Prosessisimuloinnin perusteet, 5 op, TkK3 Filtration and Mixing, 6 op, DI1 (IPPE)
4
KYSELYLOMAKE
5
VASTAUSAKTIIVISUUS Lomakkeen täyttäminen ja palauttamien oli täysin vapaa- ehtoista, jonka vuoksi vastausprosentit jäivät varsin alhaisiksi:
6
KYSELYN TULOKSET Tuloksista laskettiin Keskiarvot kohdittain sekä kokonaisuutena, h Minimi- ja maksimituntimäärät Opiskeluun käytetyn ajan suhde laskennalliseen tuntimäärään Keskihajonnat (σ) Opiskeluun käytetyn ajan jakautuminen eri opetusmuotoihin (%)
7
KYSELYN TULOKSET
8
KYSELYN TULOKSET
9
JOHTOPÄÄTÖKSET Opiskelijat hyödyntävät annettua kontaktiopetusta keskimäärin seuraavasti: * luennoista noin 50 % * laskuharjoituksista noin 70 % Arvosteltaviin harjoitus- ja laboratoriotöihin panostetaan näkyy työmäärissä ja kurssiarvosanoissa kurssipalautteissa kommentteja * työmäärä suuri * on opittu paljon
10
JOHTOPÄÄTÖKSET Itsenäisen opiskelun määrä jää huomattavasti pienemmäksi kuin se on kurssimitoituksessa ajateltu. Ongelma erityisesti DI-vaiheen opintojaksossa Filtration and Mixing, jossa itsenäiseen opiskeluun + tenttiin lukemiseen oli käytetty aikaa ainoastaan keskimäärin 12,4 tuntia, kun kurssiin on mitoitettu itsenäistä työtä noin 100 h. Tämä näkyy * heikkona tenttimenestyksenä * opiskelijapalautteessa: ’kurssi on vaikea’
11
MITÄ JATKOSSA… Opiskelijoille kerrottava aina kurssin alussa, miten opintojakso on mitoitettu eli mistä opintopisteet muodostuvat ja mikä on opiskelijan odotettu panos kurssilla Kursseilla olevien harjoitustöillä olisi oltava joku vaikutus loppuarvosanaan Luentoja ja harjoituksia yhdistettävä mahdollisuuksien mukaan
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.