1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Innovatiivinen koulu YHTEISTOIMINNALLI SUUS TURVALLINEN OPPIMINEN OPETUSMENETEL- MÄT HALTUUN - Osaamisen syventäminen MUUTTUVA OPETTAJUUS MUUTTUVA JOHTAJUUS HUOLTAJAT KUMPPANEINA MITÄ OPPIMISESSA MUUTTUNUT? - KUKA OPETTAA? MIKÄ/KUKA OHJAA MENETELMIÄ MITÄ PITÄÄ OPPIA? PERSONOITUA! JOHTAJUUDEN JAKAMINEN vrt. tiimi vai tiimimäinen Osaamisen syventäminen ja Innovaatiot LEADERSHIP/ MANAGEMENT KOTI JA KOULU KASVATTAA - Silta-illat TIEDOTTAMINEN! - HUOLTAJIEN OPIT VUOROVAIKUTUSTA MUUTTUVA OPPIMINEN ”Avoin, vuorovaikutteinen, erilaisuutta hyväksyvä, aloitteellisuutta arvostava”
Innovatiivisuuden tasot koulussa 3 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo L Lasten innovaatiot –teknologiakasvatus hyvä työkalu Opettajan innovaatiot – Kollegiaalinen tuki- osaamisen syventäminen Koulun innovaatiot – rakenteet, osaamisen syventäminen jaettu johtajuus, yhteisöllisyys…
4 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo Luovuutta ja innovatiivisuutta kouluun teknologia- ja yrittäjyyskasvatuksen avulla Välttämättömyyden taso Pedagoginen taso Luovuuden taso Avoin, joustava, keskusteleva, erilaisuutta hyväksyvä ja aloitteellisuutta arvostava Innovatiivisuus muutos opettajuudessa muutos johtajuudessa
5 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo Koulumestarin arvot ja tavoitteet
6 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo Koulumestarin koulun ops Turvallinen koulu ROHKEUS, LUOVUUS, INNOVATIIVISUUS Sosiaaliset taidotRealistinen minäkuva Hyvät perustiedot ja taidot, tiedonhankintataidot
7 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ROHKEUS Kiusaamisenehkäisy Vuorovaikutus- sopimukset Ilmaisukasvatus Ihminen ja teknologia sekä yrittäjyys - aihekokonaisuudet Välituntitoiminta tavoitteelliseksi toiminnaksi Oppilasvaltakunta Ryhmäyttäminen jne. Viihtyvyys Yhteisopetus Yhteisöllisyys - oppilaat opettavat SILTA
8 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo Teknologiakasvatus Tavoite Ihmettelevä, itse ajatteleva ja kriittinen ihminen Ymmärtää rakennettua ympäristöä ja ympäröivää teknologiaa Osaa hyödyntää teknologiaa eri tilanteissa luovuutta ja innovatiivisuutta ratkaistessaan vastaantulevia ongelmia ”LUOVUUTTA OPETUKSEEN TEKNOLOGIAKASVATUKSEN AVULLA!”
9 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo Toimintakulttuuri Avoin, joustava, keskusteleva, erilaisuutta hyväksyvä ja aloitteellisuutta arvostava työryhmät/tiimit - vuosiluokkaiset tiimit - ARVOKKAAT, INNOKKAAT, TOIMEKKAAT ja HYVÄKKÄÄT vastuualueet suunnitteluryhmä JOHDOKKAAT
10 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo Innovatiivinen koulu Elinikäinen oppiminen Sosiaaliset taidot Vuorovaikutustaidot Itsevarmuus Yritteliäisyys ROHKEUS, LUOVUUS JA INNOVATIIVISUUS Innokas ja innovatiivinen työyhteisö
11 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo Yhteisopetus opettajien erityistaidot useampien oppilaiden käytössä aikuisia enemmän (2 opettajaa + avustajat) sisällöllinen ja tasollinen eriyttäminen erityisoppilaiden leimaaminen ja leimautuminen vähenee erilaisuuden sietokyky kasvaa ja suvaitsevaisuus lisääntyy opetustilanteissa yleisopetuksen oppilaat voivat tarvittaessa viedä opetettavaa asiaa eteenpäin arviointi objektiivisempaa opettajien jaksaminen paranee
12 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo Oppimiskeskus Innokas! Opetussuunnitelman sisältöjen avaaminen Opettajien ja rehtoreiden koulutus peruskoulutus jatkokoulutus Verkostoituminen Tiloja oppilas- ja opettajaryhmien käyttöön Teknologiakasvatuksen ”markkinointi”
13 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo
14 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo
15 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo
16 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo
17 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo
18 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo
19 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo
20 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo KIITOS!
21 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo Lisätietoja Vesa Äyräs Tiina Korhonen