Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mitä tehdä kun laatu paranee, mutta työ lisääntyy? Virtuaaliopetus peruskysymysten äärellä - virtuaaliamkpäivä Leena Mäkelä, yliopettaja TAMK -Taide.
Advertisements

HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Mitä kirjasto voi tarjota yrittäjille? monipuoliset kokoelmat ja tietokannat kirjastotilat tiedonhakumenetelmät ajanmukaiset laitteet henkilökunnan asiantuntemuksen.
Finna tiedonhankinnassa : case LAMK
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Tiedonhaku opiskelun osana Virpi Palmgren. Teekkarin tiedontarve Kurssikirjat –mitä kannattaa ostaa –lainattavat kappaleet –lukusalikappaleet –opintomonisteet.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Soneran perehtymisohjelma - henkilöstökoulutusta verkossa. KM Esa Kähäri TaY, Hypermedialaboratorio Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT, KAMU-tavoitetutkimusten.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
Elektronisten aineistojen käyttöoikeudet - FinELib lisenssisopimukset.
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Yliopistokirjastojen näkemys Kirjastoverkkopäivät, Helsinki, Leena Järveläinen.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Ops 2016 ja arviointi.
PROSESSIKUVAUS YLÖJÄRVEN KAUPUNKI - TYÖLLISYYSPALVELUT
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Terveisiä Lapista AMK-kirjastokokous Helsinki Susanna Parikka Lapin korkeakoulukirjasto.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Informaatiolukutaito ja elinikäinen oppiminen Miten opiskelijat, kirjastot ja koulutussuunnittelu kohtaavat.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Opiskelijan ohjaaminen
Onko kirjasto nyt kaikille avoin. -projektin loppukatsaus
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Kotitalouden kurssit lukiossa
Henkilökunnan koulutus
OP2 4. JAKSO.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa ihmiskunnan henkisen kulttuurin saavutukset ja käyttää niitä hyväkseen tutkimuksessa opiskelussa maailmankuvan luomisessa käytännön työssä virkistäytymisessä

Verkostoitumisella etuja etäopiskelijalle kirjastohenkilökunnan motivaatiotaso ja yhteistyökyky parantunut, erikoisosaaminen lisääntynyt, työnjakoa eri kirjastojen kesken, verkkopalveluja kehitetty – portaalit aineiston saatavuus helpottunut (Rekku, siirtokokoelmat) kustannussäästöt

Tiedonhallintaidot ja kirjastot tietokantojen käytön opastusta ja ohjausta, painettu aineisto kattavat kokoelmat työskentelytilat työvälineet tutorointi

Henkilökunnan tietämystä lisätty oppilaan ohjaaminen verkko-opiskelussa edellyttää uusien medioiden, oppimisympäristöjen ja käyttöliittymien tuntemista

Henkilökunnan tietämystä lisätty Levike-projekti –tiedonhankinta, verkko-opiskelun arki, internet- tiedonlähteet jne –oppiminen on vuorovaikutteista –materiaalin tuottamista –itsensä esittelyä

Oppimisprosessi on aktiivista osallistumista kirjastohenkilökunta: auttaa oppijaa oppimaan edistää oppimisprosessia, ei siirrä valmista tietoa palaute, kannustus, motivointi

Kokemuksia verkkoympäristössä ohjaamisesta Positiivista: omat valmiudet ohjaamiseen lisääntyneet, mielenkiintoiset, haasteelliset opiskelijat innostaminen, kannustaminen tiedonlähteille opastaminen palkitsevaa

Kokemuksia verkkoympäristössä ohjaamisesta Negatiivista kuntien palomuurisuojaukset (viiveet) häiriöt verkkoyhteyksissä materiaalin rajoittuneisuus aikapula

Toiveita kertaus on opintojen äiti jatkokoulutusta ja yhteydenpitoa korkeakoulukirjastojen kanssa