Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa ihmiskunnan henkisen kulttuurin saavutukset ja käyttää niitä hyväkseen tutkimuksessa opiskelussa maailmankuvan luomisessa käytännön työssä virkistäytymisessä
Verkostoitumisella etuja etäopiskelijalle kirjastohenkilökunnan motivaatiotaso ja yhteistyökyky parantunut, erikoisosaaminen lisääntynyt, työnjakoa eri kirjastojen kesken, verkkopalveluja kehitetty – portaalit aineiston saatavuus helpottunut (Rekku, siirtokokoelmat) kustannussäästöt
Tiedonhallintaidot ja kirjastot tietokantojen käytön opastusta ja ohjausta, painettu aineisto kattavat kokoelmat työskentelytilat työvälineet tutorointi
Henkilökunnan tietämystä lisätty oppilaan ohjaaminen verkko-opiskelussa edellyttää uusien medioiden, oppimisympäristöjen ja käyttöliittymien tuntemista
Henkilökunnan tietämystä lisätty Levike-projekti –tiedonhankinta, verkko-opiskelun arki, internet- tiedonlähteet jne –oppiminen on vuorovaikutteista –materiaalin tuottamista –itsensä esittelyä
Oppimisprosessi on aktiivista osallistumista kirjastohenkilökunta: auttaa oppijaa oppimaan edistää oppimisprosessia, ei siirrä valmista tietoa palaute, kannustus, motivointi
Kokemuksia verkkoympäristössä ohjaamisesta Positiivista: omat valmiudet ohjaamiseen lisääntyneet, mielenkiintoiset, haasteelliset opiskelijat innostaminen, kannustaminen tiedonlähteille opastaminen palkitsevaa
Kokemuksia verkkoympäristössä ohjaamisesta Negatiivista kuntien palomuurisuojaukset (viiveet) häiriöt verkkoyhteyksissä materiaalin rajoittuneisuus aikapula
Toiveita kertaus on opintojen äiti jatkokoulutusta ja yhteydenpitoa korkeakoulukirjastojen kanssa