Draaman käyttö peruskoulun 5. ja 6. luokilla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
. Rauman freinetkoulu.
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Katso Aitolasta lisää:
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
SUULLINEN HARJOITTELU
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Suullinen harjoittelu ja draama kieliluokassa
Matematiikan oppiminen.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Ajatuksia oppimisesta
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
VV4 Draamakasvatus (4 op, lu 4 h, harj. 8 h)
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Kirjallisuuden lajeja
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
DRAAMAA USKONNON TUNNEILLA Anuleena Kimanen Tapiolan koulu, Espoo
Toimintaohjeet opelle
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?. Esiinnytkö mielelläsi yksin tai ryhmässä … kavereille tai isommallekin yleisölle?
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
3.c
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Vanhempainilta
Pataluodon koulu Draamaluokka
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Pataluodon koulu Draamaluokka
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Tehhään esityksiä ja muutakin ilimasua
Viestintä.
Esityksen transkriptio:

Draaman käyttö peruskoulun 5. ja 6. luokilla Mikä, miksi ja miten? Hannele Wilkman, Elina Talja & Tiia Svart

Mitä draama on? Juuret teatterin taidemuodoissa, mutta myös opetusmenetelmä -> draamapedagogiikka ”Draamassa toteutuvat elämyksellinen oppiminen ja opetuksen eheyttäminen, jonka kautta voidaan auttaa lasta ymmärtämään itseään ja maailmaa, jossa hän elää”

Miksi tulisi huomioida koulussa? Opetushallituksen pääjohtajan mukaan koulun tärkein tehtävä on kasvattaa terve ja hyvä itsetunto, sillä se vaikuttaa ihmisen koko elämään, ajatteluun ja käyttäytymiseen Aplodeja etsijöille – Näkökulmia draamaan sekä taidekasvatuksena että opetusmenetelmänä –kirjan kirjoittaja Viivi Viranko kuitenkin toteaa, etteivät opettajankoulutuksen puutteet, nykyinen koulun organisaatio ja yleiset toimintamallit juuri tue itsetuntokasvatusta ”Kun osaamiseksi mielletään vain se, mitä koulussa opitaan, ja se tapa, miten koulussa opitaan, on suuri joukko oppilaita, joiden lahjakkuus jää kokonaan koulussa suoriutumisen ulkopuolelle.” (Viranko. Aplodeja etsijöille.) Draama toteuttaa modernia oppimiskäsitystä: se on kokonaisvaltaista, oppilaskeskeistä, kokemuksellista ja luonnollisesti tekemällä oppimista Se tavoittaa erityyliset oppijat, sillä draamaprosessi kattaa kaikki oppimisalueet: fyysisen, kognitiivisen, affektiivisen, esteettisen ja sosiaalisen Tavoitteet mm. oman ilmaisun kehittäminen, ryhmätyötaitojen lisääminen ja itsetunnon kasvattaminen

Kuka voi opettaa draamaa? Sekä oppimisen kohde että sen väline Draama aikaisemmin oma itsenäinen oppialansa -> opettajat saattavat ajatella, että draama opetusmenetelmänä vaatii erityistä taitoa Draamaa voi kuitenkin käyttää kuka vain ja missä aineessa vain kaiken ikäisille, kunhan muokkaa harjoituksia kohderyhmän mukaan Onnistunut draama edellyttää turvallista ilmapiiriä luokassa Opettajan heittäytyminen ja aktiivisuus tärkeää

Miten päästä alkuun? Ellei draamaa ole ennen tehty on syytä keskustella työtavasta ja kysellä millaisia tunteita se osallistujissa herättää Jaetaan usein neljään vaiheeseen: lämmittelyyn, harjoitteluun, jakamiseen ja päättämiseen Erityisesti aloitukseen ja lopetukseen on kiinnitettävä huomiota -> draamatyöskentely ei saavuta tarkoitustaan, ellei työskentelyn jälkeen reflektoida ajatuksia joita se herätti

Draaman työtavat Draamaleikki on menetelmä, jota voidaan käyttää jo nuorimpien oppilaiden kanssa. Leikki on luonnollinen tapa, jolla lapset opettelevat sosiaalisia taitoja ja kokeilevat toimintaa erilaisissa rooleissa Prosessidraamassa on mielekäs teema ja draamatarina jonka avulla pyritään tietyn asian ymmärtämiseen. Opettajan tehtävänä valita/keksiä tarina, joka tarjoaa oppilaiden ratkaistavaksi herkullisen ongelman tai ristiriidan Foorumiteatterissa pohjana on esitys, joka sisältää jonkin konfliktin ja usein sorretun päähenkilön. Jokeri, joka ei näyttele, pyytää yleisöltä apua epäoikeudenmukaisen tilanteen ratkaisemiseksi. Yleisöllä on mahdollisuus ohjata tapahtumien kulkua näyttämöllä sanomalla mitä kunkin tulisi tehdä, sanoa tai kuinka sijoittua. Katsoja voi myös vaihtaa paikkaa jonkun näyttelijän kanssa, ja astua itse sisälle näytelmään Muita draaman työtapoja ovat mono- ja dialogit, improvisaatiot, esine-varjo tai nukketeatteri ja pantomiimi

Draama äidinkielen opetuksessa Äidinkielen opetuksessa draamaa voidaan käyttää hyvin monissa yhteyksissä. Esimerkiksi eri tekstilajeihin tutustuttaessa draama on hyvä työtapa. Kuinka voidaan kehollisesti ilmaista erilaisten tekstien sävyjä ja ydinsanoma? Uutisia voidaan tutkia draaman keinoin ottamalla vuorotellen toimittajan ja uutisten henkilöiden roolit. Miltä tuntui olla keskellä tapahtumaa? Antaako uutinen välttämättä oikean kuvan tapahtumien kulusta? Näin voidaan konkretisoida sitä, kuinka teksti on aina kirjoitettu tiettyyn tarpeeseen ja tietylle yleisölle Tekstien yksittäisiä tapahtumia voidaan nostaa lähemmin tarkasteltavaksi erilaisin draaman keinoin. Ne voidaan pysäyttää, ja niitä voidaan muokata uudelleen Erilaisten tarinoiden, esimerkiksi satujen, pohjalta voidaan tehdä kokonaisia pieniä näytelmiä

Muutamia draamaopetuksen työtapoja koulua varten leikit, pelit tarinankerronta esim. kuvan pohjalta sana-assosiaatiot sana kerrallaan – tarinat patsastekniikat kuuma tuoli still-kuvat peilit seuraa johtajaa keppinuket, naamiot roolikortit näytelmät sketsit improvisointi dramatisointi pantomiimi väittelyt tarinapolku