Yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 –

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
Advertisements

Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Organisaatiokaavio 2013.
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
Perusterveydenhuolto
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
Esitys Juha Mieskolainen
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
TAUSTA Siuntion perusturvapalvelut on tuotettu Lohjan, Siuntion, Inkoon ja Karjalohjan yhteistyönä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueella.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö 2012 Reijo Ailasmaa.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
1 STM ja Stakes Rintanen Miten hoitotakuu toteutuu terveyskeskuksissa? Trendiyhteenvetoja Terveyskeskusten johtavien lääkärien kannat kysely maalis-huhtikuussa.
Etelä-Karjalan hyvinvointistrategia 2010 Terveyden ja sairaanhoidon kehittämisalue.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
SAIRAANHOITAJAN PUHELINNEUVONTA 24/7
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
Ohjausryhmä+ projektiryhmä
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä ALUEHALLINNON UUDISTAMISHANKE SEKÄ KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS MAAKUNTAVALTUUSTON.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
INTEGRAATIO SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio Keski-Suomessa -seminaari Sairaanhoitopiirin johtaja Jouko.
Lähipalveluseminaari RAY Hyvän tahdon pelejä!
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Perusturvakuntayhtymä Akseli Organisaatiokaavio. Perusturvakuntayhtymä Akseli Tarkastuslautakunta 6 jäsentä Yhtymähallitus 9 jäsentä kuntayhtymänjohtaja.
JJ RAY Avustusosasto1 MITEN RAY:N UUSI AVUSTUSSTRATEGIA HUOMIOI ERITYISRYHMÄT? Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Naantali Janne Juvakka.
Hyvinvointipalvelujen (sote) uudistaminen SDP POHDINTAA.
Keski-Pohjanmaan erikoissairaanhoito- ja peruspalvelukuntayhtymä
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Esiselvitys.
Kuntayhtymän valtuusto Kuntayhtymän hallitus
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Siun sote tehdään NYT Ilkka Pirskanen
Pohtimolampi Vanhustyön kehittämisyksikkö
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Organisaatiokaavio 2018.
Sote-uudistuksen toimeenpano
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Esityksen transkriptio:

Yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – 31.12.2009 Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe 3 Yhteistoiminta alueen toiminnan käynnistäminen Yhteistoiminta -alueen suunnittelu Toiminnan käynnistäminen Linjaukset Tavoitteet Alueellisten palvelujen suunnittelu Organisointi Rahoitus Henkilöstön muutosvalmiuden tukeminen Prosessit Ohjelmistojen yhteensovittaminen Henkilöstö PP:n hyvinvointiohjelma 3/2007 5/2007 9/2007 1/2009 12/2009

Perusturva- ja sosiaalijohtajat Hankkeen tuotokset Valmistelu vastuu Aikataulu Teema 1. Visio, strategiset linjaukset, prosessit, vaikuttavuus Visio 2015 ja strategiset tavoitteet Yhteistoiminta-alue on määritelty Viestintäsuunnitelma Palveluprosessit on määritelty ja teknologia tarpeet on kartoitettu Projektiryhmä Perusturva- ja sosiaalijohtajat 02.03.2007 13.03.2007 23.03.2007 Teema 1. Strategiset linjaukset Ohjausryhmä 31.03.2007 Teema 2. Rakenteet Toimintojen organisoinnista ja hallinnosta sekä ohjauksesta on sovittu 16.04.2007 Teema 2. Strategiset linjaukset 03.05.2007 Teema 3. Talous ja henkilöstö Peruspalvelualueen rahoituksesta ja kuntalaskutuksesta on sovittu Henkilöstön asema muutoksessa on määritelty 10.05.2007 24.05.2007 Teema 3. Strategiset linjaukset 31.05.2005 Toimintamallin käsittely valtuustojen ja henkilöstön- ja henkilöstöjärjestöjen yhteiskokous Ohjausryhmä+ projektiryhmä 31.05.2007

Yhteistoiminta- alueen järjestämisvastuulle siirrettävät tehtävät Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kokonaisuudessaan yhteistoiminta-alueelle (Lähipalvelut, yhteistoiminta-alueen palvelut, erityispalvelut) Yhteistoiminta-alueella päätöksenteosta vastaa alueen demokraattinen toimielin, jolla on tarvittava määrä jaostoja.

Lähipalvelut Eläinlääkärin vastaanotto Hammaslääkärin vastaanotto Suuhygienistin vastaanotto Kotisairaanhoito Kouluterveydenhoito Kuntoutus, apuvälinearviot ja fysioterapia Laboratorion näytteenotto Lastenneuvolapalvelut Lääkärin vastaanotto Mielenterveyspalvelujen lähivastaanotto Opiskelijaterveydenhoito Perhesuunnittelu Sairaanhoitajan vastaanotto Seniorineuvola Terveydenhoitajan vastaanotto Terveystarkastaja Työterveyshoitajan vastaanotto Äitiysneuvola selkeästi niin, että jokaisella kuntalaisella on selkeä käsitys siitä, mitä palveluja kultakin paikkakunnalta tullaan saamaan. Onko jokaisessa kunnassa tarjolla kaikki lähipalvelut? Voisiko ajatella myös lähipalveluissa erikoistumista sen mukaan, mikä väestön palvelutarve on (esim. kansansairauksien esiintyminen, ikärakenne)? Esimerkiksi hoitajien vastaanotot erikoistuisivat (astma, diabetes, reuma yms) ja opiskelijaterveydenhuolto olisi vain niillä paikkakunnilla joissa on II asteen koulutusta tai sitä korkeamman tason koulutusta? Lähipalvelujen tulisi olla niin hyvin resurssoitu, että mahdollisimman vähän potilasvirtaa ohjautuu muualle. Resursoinnissa hyödynnetään hoitotyön mitoituksia.

Seudulliset palvelut Apuvälineet Eläinlääkäripäivystys Kuntoutus Kuvantamispalvelut Laboratorio Lääkärien ja sairaanhoitajien päivystysvastaanotto virka-aikana Mielenterveyspalvelut Päihdepalvelut Sairaankuljetus Seulontayksiköt Suun terveydenhuollon erikoishoidot Suun terveydenhuollon päivystys Terveyskeskussairaala Työterveyshuolto Tähystystoiminta Vanhusten laitoshoito??? Vanhusten palveluasuminen??? Vuodeosastot Ympäristö- ja elintarvikelaboratorio

Alueelliset palvelut Erikoissairaanhoito Yhteispäivystys Lääkehuolto Vaativa laboratorio Potilastietojärjestelmät Päihdekuntoutus Vaativat apuvälineet Vaativa kuvantaminen – digitaalinen arkisto Hammashuollon erikoishoidot Kehittämisyksikkö

Toiminta-ajatus Yhteistoiminta alue edistää alueen väestön terveyttä ja hyvinvointia yhteistoiminnassa muiden toimijoiden kanssa. Järjestää/turvaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kustannustehokkaasti lähipalveluina, seudullisina palveluina ja alueellisina palveluina henkilöstön osaamista ja teknologiaa hyödyntämällä.

Visio Visio toteutuu, jos Elinvoimainen ja eheä yhteistoiminta-alue, joka toiminnallaan varmistaa asukkailleen laadukkaat palvelut taloudellisesti. Ennalta ehkäisevä työ on onnistunut Ikäbyramidi on terve Muuttoliike kääntyy positiiviseksi Työllisyysaste kohoaa BKT kohoaa Rakenteellinen työttömyys purkautuu

Strategiset linjaukset Yhteistoiminta-alueen elinvoimaisuus Terveyden edistäminen Palvelujen saatavuus Kustannustehokkuus Henkilöstön saatavuuden ja osaamisen turvaaminen

Sairaanhoitopiirin hallitus Shp:n valtuusto Tarkastus lautakunta Johtokunta Sairaanhoitopiirin hallitus Hallintokeskus Oulaskangas OYS Visala Peruspalvelujen tulosyksikkö johtaja Sairaanhoitopiiri ”Aluelautakunta/ yksilöasian jaos Kehittämisyksikkö Yhteistoiminta-alue Tulosryhmä Tulosryhmä Tulosryhmä Tulosryhmä Tulosalue Tulosyksikkö Perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen järjestäminen yhteistyössä sairaanhoitopiirin kanssa

Strateginen kumppanuus Järjestämisvastuu Tarkastuslautakunta Yhtymähallitus Kehittämisyksikkö Lautakunta Johtaja Tuottajat, jotka ovat erikoistuneet ydinosaamisensa mukaiseen palvelutuotantoon Yksityiset ”Oma ky” Kunnat SHP:T Muut ky:t Kolmas sektori Tulosalueet Oulas kangas Tulosryhmät Tulosyksiköt Strateginen kumppanuus

Terveyspiirin rahoitus ja kuntalaskutus Hinnoittelu: Asiakkaan hakiessa palvelut, hinnat ovat yhteneväiset Laitoskohtaiset hinnat, joissa huomioidaan investointien vaikutukset Maksut: Suoriteperusteinen oikeilla hinnoilla, pyrkimys harmonisointiin, edellyttää hintojen todellisen rakenteen selvittämistä (tuotteistaminen-hinnoittelu) ja palvelutasomäärityksiä Välitavoite vuodelle 2008, tavoite 2012 valtakunnan keskitason hinnat indeksikorjauksin

Henkilöstö Uudelleen järjestelyt, jotka johtavat henkilöstön työnantajan vaihtumiseen, katsotaan liikkeen luovutukseksi. Puitelaki ei edellytä tämän hetkisen tulkinnan mukaan henkilöstön siirtämistä järjestämisvastuussa olevalle organisaatiolle Valmisteluvaiheessa henkilöstö valitsee edustajansa valmisteluryhmiin Yhteistoimintamenettelystä päätetään myöhemmin kuntien yhteistoimintalain muutoksen jälkeen