Yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – 31.12.2009 Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe 3 Yhteistoiminta alueen toiminnan käynnistäminen Yhteistoiminta -alueen suunnittelu Toiminnan käynnistäminen Linjaukset Tavoitteet Alueellisten palvelujen suunnittelu Organisointi Rahoitus Henkilöstön muutosvalmiuden tukeminen Prosessit Ohjelmistojen yhteensovittaminen Henkilöstö PP:n hyvinvointiohjelma 3/2007 5/2007 9/2007 1/2009 12/2009
Perusturva- ja sosiaalijohtajat Hankkeen tuotokset Valmistelu vastuu Aikataulu Teema 1. Visio, strategiset linjaukset, prosessit, vaikuttavuus Visio 2015 ja strategiset tavoitteet Yhteistoiminta-alue on määritelty Viestintäsuunnitelma Palveluprosessit on määritelty ja teknologia tarpeet on kartoitettu Projektiryhmä Perusturva- ja sosiaalijohtajat 02.03.2007 13.03.2007 23.03.2007 Teema 1. Strategiset linjaukset Ohjausryhmä 31.03.2007 Teema 2. Rakenteet Toimintojen organisoinnista ja hallinnosta sekä ohjauksesta on sovittu 16.04.2007 Teema 2. Strategiset linjaukset 03.05.2007 Teema 3. Talous ja henkilöstö Peruspalvelualueen rahoituksesta ja kuntalaskutuksesta on sovittu Henkilöstön asema muutoksessa on määritelty 10.05.2007 24.05.2007 Teema 3. Strategiset linjaukset 31.05.2005 Toimintamallin käsittely valtuustojen ja henkilöstön- ja henkilöstöjärjestöjen yhteiskokous Ohjausryhmä+ projektiryhmä 31.05.2007
Yhteistoiminta- alueen järjestämisvastuulle siirrettävät tehtävät Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kokonaisuudessaan yhteistoiminta-alueelle (Lähipalvelut, yhteistoiminta-alueen palvelut, erityispalvelut) Yhteistoiminta-alueella päätöksenteosta vastaa alueen demokraattinen toimielin, jolla on tarvittava määrä jaostoja.
Lähipalvelut Eläinlääkärin vastaanotto Hammaslääkärin vastaanotto Suuhygienistin vastaanotto Kotisairaanhoito Kouluterveydenhoito Kuntoutus, apuvälinearviot ja fysioterapia Laboratorion näytteenotto Lastenneuvolapalvelut Lääkärin vastaanotto Mielenterveyspalvelujen lähivastaanotto Opiskelijaterveydenhoito Perhesuunnittelu Sairaanhoitajan vastaanotto Seniorineuvola Terveydenhoitajan vastaanotto Terveystarkastaja Työterveyshoitajan vastaanotto Äitiysneuvola selkeästi niin, että jokaisella kuntalaisella on selkeä käsitys siitä, mitä palveluja kultakin paikkakunnalta tullaan saamaan. Onko jokaisessa kunnassa tarjolla kaikki lähipalvelut? Voisiko ajatella myös lähipalveluissa erikoistumista sen mukaan, mikä väestön palvelutarve on (esim. kansansairauksien esiintyminen, ikärakenne)? Esimerkiksi hoitajien vastaanotot erikoistuisivat (astma, diabetes, reuma yms) ja opiskelijaterveydenhuolto olisi vain niillä paikkakunnilla joissa on II asteen koulutusta tai sitä korkeamman tason koulutusta? Lähipalvelujen tulisi olla niin hyvin resurssoitu, että mahdollisimman vähän potilasvirtaa ohjautuu muualle. Resursoinnissa hyödynnetään hoitotyön mitoituksia.
Seudulliset palvelut Apuvälineet Eläinlääkäripäivystys Kuntoutus Kuvantamispalvelut Laboratorio Lääkärien ja sairaanhoitajien päivystysvastaanotto virka-aikana Mielenterveyspalvelut Päihdepalvelut Sairaankuljetus Seulontayksiköt Suun terveydenhuollon erikoishoidot Suun terveydenhuollon päivystys Terveyskeskussairaala Työterveyshuolto Tähystystoiminta Vanhusten laitoshoito??? Vanhusten palveluasuminen??? Vuodeosastot Ympäristö- ja elintarvikelaboratorio
Alueelliset palvelut Erikoissairaanhoito Yhteispäivystys Lääkehuolto Vaativa laboratorio Potilastietojärjestelmät Päihdekuntoutus Vaativat apuvälineet Vaativa kuvantaminen – digitaalinen arkisto Hammashuollon erikoishoidot Kehittämisyksikkö
Toiminta-ajatus Yhteistoiminta alue edistää alueen väestön terveyttä ja hyvinvointia yhteistoiminnassa muiden toimijoiden kanssa. Järjestää/turvaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kustannustehokkaasti lähipalveluina, seudullisina palveluina ja alueellisina palveluina henkilöstön osaamista ja teknologiaa hyödyntämällä.
Visio Visio toteutuu, jos Elinvoimainen ja eheä yhteistoiminta-alue, joka toiminnallaan varmistaa asukkailleen laadukkaat palvelut taloudellisesti. Ennalta ehkäisevä työ on onnistunut Ikäbyramidi on terve Muuttoliike kääntyy positiiviseksi Työllisyysaste kohoaa BKT kohoaa Rakenteellinen työttömyys purkautuu
Strategiset linjaukset Yhteistoiminta-alueen elinvoimaisuus Terveyden edistäminen Palvelujen saatavuus Kustannustehokkuus Henkilöstön saatavuuden ja osaamisen turvaaminen
Sairaanhoitopiirin hallitus Shp:n valtuusto Tarkastus lautakunta Johtokunta Sairaanhoitopiirin hallitus Hallintokeskus Oulaskangas OYS Visala Peruspalvelujen tulosyksikkö johtaja Sairaanhoitopiiri ”Aluelautakunta/ yksilöasian jaos Kehittämisyksikkö Yhteistoiminta-alue Tulosryhmä Tulosryhmä Tulosryhmä Tulosryhmä Tulosalue Tulosyksikkö Perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen järjestäminen yhteistyössä sairaanhoitopiirin kanssa
Strateginen kumppanuus Järjestämisvastuu Tarkastuslautakunta Yhtymähallitus Kehittämisyksikkö Lautakunta Johtaja Tuottajat, jotka ovat erikoistuneet ydinosaamisensa mukaiseen palvelutuotantoon Yksityiset ”Oma ky” Kunnat SHP:T Muut ky:t Kolmas sektori Tulosalueet Oulas kangas Tulosryhmät Tulosyksiköt Strateginen kumppanuus
Terveyspiirin rahoitus ja kuntalaskutus Hinnoittelu: Asiakkaan hakiessa palvelut, hinnat ovat yhteneväiset Laitoskohtaiset hinnat, joissa huomioidaan investointien vaikutukset Maksut: Suoriteperusteinen oikeilla hinnoilla, pyrkimys harmonisointiin, edellyttää hintojen todellisen rakenteen selvittämistä (tuotteistaminen-hinnoittelu) ja palvelutasomäärityksiä Välitavoite vuodelle 2008, tavoite 2012 valtakunnan keskitason hinnat indeksikorjauksin
Henkilöstö Uudelleen järjestelyt, jotka johtavat henkilöstön työnantajan vaihtumiseen, katsotaan liikkeen luovutukseksi. Puitelaki ei edellytä tämän hetkisen tulkinnan mukaan henkilöstön siirtämistä järjestämisvastuussa olevalle organisaatiolle Valmisteluvaiheessa henkilöstö valitsee edustajansa valmisteluryhmiin Yhteistoimintamenettelystä päätetään myöhemmin kuntien yhteistoimintalain muutoksen jälkeen