Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö"— Esityksen transkriptio:

1 Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Kristiina Poikajärvi

2 Puheenvuoroni Tavoitteet ja keinot Uudistuksen keskeinen sisältö
Uusi palvelurakenne Järjestämispäätös Ohjaus, suunnittelu ja kehittäminen Voimaanpano ja aikataulu

3 Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeiset tavoitteet
Päämääränä väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. Turvata yhdenvertaiset, asiakaslähtöiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa eriarvoisuuden vähentäminen henkilöstövoimavarojen kohdentaminen yhdenvertaisesti Vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluja tarkoituksenmukainen ja tasapainoinen palvelukokonaisuus mahdollistetaan palvelujen toteutus uusilla tavoilla, muun muassa lähipalvelut Toteuttaa kustannustehokas ja vaikuttava palvelurakenne kustannuskehityksen tasapainottaminen palvelujen uudistaminen, vaikuttavuus ja laatu

4 Keinot uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi
Mahdollisimman laaja sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio palvelukokonaisuus saman johdon ja budjetin alle ihmisten palvelutarpeet huomioidaan kokonaisuutena selkeä ja tehokas hallinto Vahva kansallinen ohjaus Asiakkaiden ja henkilöstön osallistaminen

5 Uudistuksen keskeinen sisältö
Järjestämisvastuu Sote-alueen järjestämispäätös Palvelujen tuottamisvastuu Palvelujen saatavuus ja saavutettavuus, lähipalvelut Hallinto Ohjaus, suunnittelu ja kehittäminen Rahoitus Voimaanpano

6 Järjestämisvastuu Järjestämisvastuu on viidellä sote-alueella
lakiluonnoksessa ei määritellä alueiden rajoja eikä nimiä Järjestäminen ja tuottaminen erotetaan toisistaan järjestämisvastuun käsite on osin erilainen kuin nykyisin Sote-alueen kuntayhtymä vastaa siitä, että sen alueella kuntien asukkaat ja muut palveluihin oikeutetut saavat tarvitsemansa palvelut

7 Palvelujen tuottamisvastuu
Tuottamisvastuu on kunnalla tai kuntayhtymällä Tuottamisvastuun edellytykset laissa tehtävän edellyttämä oma henkilöstö ja muut voimavarat kyky vastata ehkäisevistä, korjaavista, hoitavista, kuntouttavista ja muista sote-palveluista yhtenäisenä kokonaisuutena kattava ympärivuorokautinen päivystys voi olla vain osalla tuottamisvastuullisilla ”teemalliset kuntayhtymät” mahdollisia erityisistä syistä Valmistelussa ei ole määritelty tuottamisvastuussa olevia kuntia ja kuntayhtymiä muodostamisprosessi kuntalähtöisesti sote-alue päättää tuottamisvastuussa olevat kunnat ja kuntayhtymät  edellytyksenä kriteerien täyttyminen Tuottaminen omana toimintana, ostopalveluna, palvelusetelillä tai yhteistoiminnassa

8 Sote-alueen tuottamisvastuu
Sote-alueella voi olla tuottamisvastuu tukipalveluista, ja poikkeustapauksessa myös varsinaisista sote-palveluista Tuottamisvastuulle kuuluvista tukipalveluista on päätettävä järjestämispäätöksessä tuottamisvastuussa olevien kuntien ja kuntayhtymien on hankittava järjestämispäätöksessä tarkoitetut tukipalvelut sote-alueelta Sote-palvelujen tuottamisvastuu voi olla vain jos palvelujen toteuttaminen muulla tavalla on osoittautunut mahdottomaksi poikkeussäännös

9

10 Palvelujen saatavuus ja saavutettavuus
Palvelujen saatavuus ja saavutettavuus turvataan Palvelujen vastattava alueen palvelutarvetta Lähipalvelujen varmistaminen koko maassa voidaan toteuttaa eri keinoin Laissa on määritelty kriteerit sille, milloin palveluja voidaan keskittää vain jos palvelujen saatavuus ja laadun turvaaminen edellyttävät erityisosaamista tai kalliita investointeja taikka palvelujen tarkoituksenmukainen ja kustannustehokas toteuttaminen edellyttävät keskittämistä

11 Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on jatkossakin ensisijaisesti kunnan tehtävä hyvinvointikertomus valtuustokausittain Sote-alueella ja tuottamisvastuussa olevien kuntayhtymien tulee omalta osaltaan toteuttaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä omassa toiminnassa asiantuntemuksen antaminen kunnille

12 Sote-alueen järjestämispäätös
Sote-alue laatii palvelujen toteuttamisesta joka neljäs vuosi järjestämispäätöksen tuottamisvastuussa olevien mukanaolo valmistelussa asukkaiden näkemysten huomioon ottaminen STM hyväksyy osaltaan päätöksen Sote-alueen seurattava ja arvioitava päätöksen toteutumista vuosittain Tarvittaessa muutettava päätöstä

13 Järjestämispäätös perustuu
alueen väestön hyvinvointi- ja terveysseurantatietoihin palvelutarpeeseen sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintaa ja taloutta koskeviin seurantatietoihin laadittaessa otettava mahdollisuuksien mukaan huomion alueen asukkaiden näkemykset

14 Järjestämispäätöksen sisältöä
Valtakunnallisten strategisten tavoitteiden toteutus Integraation toteutus Määritellään tuottamisvastuussa olevat kunnat ja kuntayhtymät sekä niiden tehtävät Rahoituksen ja voimavarojen kohdentaminen Keskeiset periaatteet ostopalveluille Laatu- ja palvelutaso ja yhtenäiset käytännöt Kielellisten oikeuksien toteuttaminen Lähipalvelujen varmistaminen Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen alueella Sote-alueen tuottamisvastuulle kuuluvat palvelut

15 Palvelujen tuotantotavat
Nykyiset tavat käytettävissä oma tuotanto kuntien ja kuntayhtymien välinen yhteistoiminta ostopalvelut palveluseteli Järjestämispäätöksessä keskeiset linjaukset tuotannon toteutuksesta tuottamisvastuussa oleva kunta ja kuntayhtymä on ostopalvelujen hankkija ja palvelusetelin antaja

16 Hallinto Sote-alue: kuntayhtymä
Jokainen kunta kuuluu yhteen viidestä sote-alueesta Kunnilla edustus alueen ylimmässä toimielimessä poliittinen suhteellisuus Tuottamisvastuussa oleva: kunta tai kuntayhtymä Sote-alueen ja tuottamisvastuussa olevan kunnan ja kuntayhtymän hallinto määräytyy pääsääntöisesti kuntalain mukaan

17 Ohjaus, suunnittelu ja kehittäminen (1/2)
Valtion ohjauksen vahvistaminen STM:ltä strategiset linjaukset Hallituskausittain selonteko eduskunnalle STM:öön uusi ohjausyksikkö ja sote-neuvottelukunta Kehittämisohjelma ja -rahoitus Neuvottelumenettely STM:n ja sote-alueen välillä neuvottelut vuosittain laaditaan yhteinen asiakirja, jossa sovitaan keskeiset tavoitteet ja niiden toteutumisen seuranta STM hyväksyy järjestämispäätöksen

18 Ohjaus, suunnittelu ja kehittäminen 2
Tulosohjaus sote-alueen ja tuottamisvastuisen välillä käydään vuosittain järjestämispäätös pohjana Asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet laissa määritellään keinot näiden varmistamiseksi Kehittämisrakenteet sote-alue vastaa kehittämisestä ja päättää yhtenäiset kehittämisrakenteet alueellaan

19 Rahoitus Kunnat rahoittavat sote-alueiden toiminnan
kapitaatioperiaate (asukasluku) painotetaan tarvetekijöillä: ikärakenne ja sairastavuus mahdollisuus ottaa huomioon myös muita valtionosuustekijöitä Sote-alueet rahoittavat palvelujen tuottamisen korvausten tarkemmasta määräytymisestä neuvotellaan tuottamisvastuussa olevien kanssa lopullinen määrittely järjestämispäätöksessä rahoituksessa huomioidaan palvelujen tarve, vaikuttavuus ja kustannustehokkuus

20 Voimaanpano Voimaanpanosta säädetään erillisellä lailla
Uudistuksen toimeenpanon ja siirtymäkauden järjestelyt Laki voimaan 2015 Sote-alueiden muodostaminen Päätökset tuottamisvastuussa olevista kunnista ja kuntayhtymistä Sote-alueet aloittavat Tuottamisvastuussa olevat kunnat ja kuntayhtymät aloittavat Henkilöstön asema ja omaisuusjärjestelyt määritellään voimaanpanolaissa

21 Jatkovalmistelun aikataulu
Esitys lausunnolle 18.8. lausuntoaika asti kuntien kanta sote-alueisiin Laki eduskuntaan marraskuussa 2014 Lain vahvistaminen ja voimaantulo alkuvuodesta 2015 Aluekierros toimeenpanosta 2015 Toimeenpanon valmistelu vuosina 2015–2016 Uusi palvelurakenne toimintaan

22

23 Kunnan tehtävät 8 § ”Kunnan on seurattava asukkaittensa elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä alueittain ja väestöryhmittäin. Kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä sekä toteutetuista toimenpiteistä on raportoitava kunnanvaltuustolle vuosittain. Lisäksi valtuustolle on kerran valtuustokaudessa valmisteltava hyvinvointikertomus. Kunnan on strategisessa suunnittelussaan asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle tavoitteet. Lisäksi sen tulee määritellä tavoitteita tukevat toimenpiteet. Päätösten vaikutukset ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen on arvioitava ennakkoon ja otettava huomioon kunnan eri toimialojen päätöksenteossa. Kunnan eri toimialojen on tehtävä yhteistyötä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Lisäksi kunnan on nimettävä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutahot ja tehtävä yhteistyötä muiden kunnassa toimivien julkisten toimijoiden sekä yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa.”

24 Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen alueellisesti ja palvelujen tuotannossa 9§
Sosiaali- ja terveysalueen sekä tuottamisvastuussa olevien kuntien ja kuntayhtymien toiminnassa on arvioitava ennakkoon ja otettava huomioon päätösten vaikutukset eri väestöryhmien hyvinvointiin ja terveyteen. Sosiaali- ja terveysalueen sekä tuottamisvastuussa olevien kuntien ja kuntayhtymien on toimittava yhteistyössä alueen kuntien kanssa ja annettava niille asiantuntija-apua hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.

25 Keskeistä Järjestämispäätöksen sisältö : Sote-alue - (mukana tuottamisvastuinen kunta/kuntayhtymä) - hyväksyy STM neuvottelumenettely Tulossopimusten sisältö: Sote-alue - tuottamisvastuinen kunta/kuntayhtymä - vahvistaa sote-alue tulosohjaus vaikuttavuus väestön hyvinvointiin ja terveyteen sekä kustannustehokkuus

26 Sosiaali- ja terveydenhuollon neuvottelukunta
Selonteko sosiaali- ja terveyden huollon pitkän aikavälin tavoitteet sekä palvelujen järjestämistä koskevat strategiset linjaukset eduskunnalle joka 4.s vuosi STM valmistelee Sosiaali- ja terveydenhuollon neuvottelukunta STM:n yhteydessä


Lataa ppt "Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google