Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ohjausryhmä+ projektiryhmä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ohjausryhmä+ projektiryhmä"— Esityksen transkriptio:

1 Ohjausryhmä+ projektiryhmä
Hankkeen tuotokset Valmistelu vastuu Aikataulu Teema 1. Visio 2015 ja strategiset tavoitteet Yhteistoiminta-alue on määritelty Viestintäsuunnitelma Palveluprosessit on määritelty ja teknologia tarpeet on kartoitettu Projektiryhmä Teema 1. Strategiset linjaukset Ohjausryhmä Teema 2. Toimintojen organisoinnista ja hallinnosta sekä ohjauksesta on sovittu Teema 2. Strategiset linjaukset Teema 3. Peruspalvelualueen rahoituksesta ja kuntalaskutuksesta on sovittu Henkilöstön asema muutoksessa on määritelty Teema 3. Strategiset linjaukset Toimintamallin käsittely valtuustojen ja henkilöstön- ja henkilöstöjärjestöjen yhteiskokous Ohjausryhmä+ projektiryhmä

2 1. vaihtoehto SWOT -analyysi
Näkökulmat: Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kokonaisuudessaan yhteistoiminta-alueelle (lähi, alue, erityispalvelut Yhteistoiminta-alueen päätöksentekosta vastaa alueen demokraattinen toimielin, jolla on tarvittava määrä jaostoja Kansalainen palvelut asiakaslähtöisiä, ei sektori eikä kuntarajoja alueen asukkaat yhdenvertaisia palvelujen suhteen Prosessit ja rakenteet rakenteet selkeät mahdollistaa elämänkaarimallin sujuvat palveluketjut Resurssit ja talous ei päällekkäisiä hallintoja mahdollistaa vertailukelpoisen talousseurannan hallinnon tukipalvelut keskitetysti Henkilöstö mahdollistaa saumattoman moniammatillisen toiminnan mahdollistaa henkilökunnan joustavan käytön henkilökunnalla isomman organisaation tuki

3 Prosessit ja rakenteet
2. vaihtoehto SWOT Kansanterveyslain mukainen toiminta Laitoshoito (vuodeosastot, vanhukset, vammaiset) Kotihoito (Kotipalvelu, kotisairaanhoito ja näihin läheisesti liittyvät tukipalvelut perheneuvola, mielenterveystyö) Erityistason sosiaalityö (lastensuojelun vaativat tehtävät, lastenvalvojan tehtävät) Vammaispalvelulain mukaiset tehtävät) Kunnille jää: Lasten päivähoito Asumispalvelut (vanhukset, vammaiset, mielenterveysasiakkaat, päihdeongelmaiset) Päiväkeskustoiminta ja omaishoidontuki Kehitysvammaisten työtoiminta ja avohuolto Perussosiaalityö ja toimeentuloturva Tukipalvelut Näkökulmat Kansalainen palvelut organisaatiolähtöisesti (kaksi luukkua) Prosessit ja rakenteet palveluketjut hajaantuvat ei mahdollista elämänkaarimallia Resurssit ja talous päällekkäisiä prosesseja kaksi hallintoa kokonaisajattelu hajoaa Henkilöstö kunnille jäävällä henkilöstöllä organisaation tuki vähäistä pienet yksiköt haavoittuvia moniammatillisuus joudutaan rakentamaan luomalla erillisiä verkostoja

4 Pähkinäsaaren kaupunki” SWOT -analyysi
Ajoissa ennakoidaan tuleva tilanne, visio ohjaa toimintaa Yhdistymisavustukset Hallinto ja päätöksenteko kevenee ja yksinkertaistuu, päätöksenteko demokraattista Alueen asukkaat yhdenvertaiset (veroprosentti, palvelujen harmonisointi, hintojen yhtäläisyys) Yhtenäinen elinkeino, -koulutus- yms. politiikka, kaikkien toimialojen välinen yhteistyö tiivistyy Koko budjetti kunnan määräämisvallassa Yhtenäinen henkilöstöpolitiikka on kilpailutekijä Iso alue, lukuisat taajamat, miten niiden kehittyminen turvataan Päätöksen teko etääntyy kuntalaisen näkökulmasta

5 Isäntäkuntamalli SWOT -analyysi
Haapavedellä kokemusta: nettokustannusten kasvu vuodessa n. 2 %:a. Yksiköittäin määritellyt keskihinnat ovat tulleet vertailukelpoisiksi ja läpinäkyviksi. Tämä mahdollistaisi rakenteiden muutokset. Isompi organisaatio mahdollistaa henkilöstön erikoistumisen ja kollegiaalisen tuen. Koulutuksen järjestämien on helpompaa. Kehittämisresurssien yhdistäminen tuottaa synergiaetuja. Hoitotakuu toteutui, koska asiakas voi käyttää mitä terveysasemaa tahansa. Alueen kehittymisen kannalta on ongelmallista se, että kunnat voivat määritellä palvelutasot (palvelurakenteen optimointi)

6 Kuntayhtymä SoPeTe SWOT -analyysi
Kokemusta toiminnasta ja selkeä lainsäädäntö Kunnilta perittävät maksut samat Isompi organisaatio mahdollistaa henkilöstön erikoistumisen ja kollegiaalisen tuen. Koulutuksen järjestämien on helpompaa. Kehittämisresurssien yhdistäminen tuottaa synergiaetuja. Raskas organisointi: valtuusto/hallitus Aikaisemmat huonot kokemukset /isännätön renki

7 SoTe + Esh SWOT -analyysi
Odotukset: Raja-aidat poistutuvat Tiedonkulku ja yhteistyömahdollisuuden potilaiden hoidossa helpottuvat. Tulevaisuudessa yhtenäiset tietojärjestelmät Helpottaa palvelujen suunnittelua, kokonaisuuksien hallintaa ja palvelujen koordinointi ja joustavuus paranee ja reviiriajattelu vähenee. Menokehyksen parempi hallinta päällekkäisyyksien karsimisen ja hoitoketjujen sujuvuuden parantumisen myötä. Terveydenhuollon sisäinen jako paranee. Perustason palvelujen ensisijaisuus ja ehkäisevän työn roolin korostuminen. Kilpailukykyinen työnantaja Mahdollisia ongelmia: Erilaisten toimintakulttuurien yhdistäminen. Uusi SoTePa joutuu luomaan uudet toimintatavat ja uudenlaisen kulttuurin. Lähipalvelujen saatavuus, palvelujen keskittäminen. Peruskunnan äänen kuuluminen päätöksenteossa. Kuntien yhteistyökyky, toiminta ei muutu.

8 Yhteistoiminta-alue osana Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriä
Shp:n valtuusto/ hallitus Tarkastus lautakunta Hallintokeskus Oulaskangas Tulosyksikkö Tulosyksikkö Peruspalvelujen tulosyksikkö Johtaja Kehittämis- yksikkö Neuvottelukunta Tulosryhmä Tulosryhmä Tulosryhmä Tulosryhmä Tulosalue Tulosyksikkö Yhteistoiminta-alue osana Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriä

9 Yhtymähallitus Johtaja
Kehittämisyksikkö Lautakunta Tulosryhmä Tulosryhmä Tulosryhmä Tulosryhmä Tulosalue Tulosyksikkö Kuntayhtymämalli


Lataa ppt "Ohjausryhmä+ projektiryhmä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google