Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Projektipäällikkö Päivi Tiilikainen
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
QR- koodit ja mobiilitentti
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Ohjauksen toimintamalli tietoverkkojen avulla *Toimintamallissa kuvataan opiskelijan ohjausprosessia Skypen ja Connect Pron välityksellä *Toimintamalli.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Projektipäällikkö: Päivi Tiilikainen
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Osaaminen hallussa mentoripankissa Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Yhteistyö ylempi amk –koulutuksissa Case SaKaRa Yliopettaja, YTT Kaarina Kantele RAMK.
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Opinnollistamisen pähkinät
Hanke
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu Henkilökohtaiset oppimisympäristöt (PLE) ja sosiaalinen media Valtakunnalliset virtuaaliopetuksen päivät 7.-8.12.2011 Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu

Yleistä projektista Rahoittaja: Pohjois-Savon ELY-keskus, ESR Aikataulu: 2008 - 2011 Budjetti: 627 270 e Savonia-ammattikorkeakoulu Savon ammatti- ja aikuisopisto Itä-Suomen yliopisto Yritykset, organisaatiot opiskelijan opintoihin ja harjoitteluun liittyvät yritykset/organisaatiot Älykkäät hullut

Pilottiryhmät Terveysala – 13 ensi- ja sairaanhoitajaopiskelijaa (aloittavat) kevät 2011, 70 opiskelijaa PLE opetuksessa ja oppimisessa Tekniikka - 13 kone- ja tuotantotekniikan 3. vuosikurssin opiskelijaa (aikuisopiskelijoita) PLE yritysyhteistyössä Liiketalous – 5 tradenomi- ja 5 atk-tradenomiopiskelijaa (valmistuvia) PLE työnhaun välineenä Savon ammatti ja aikuisopisto – 27 aikuiskoulutusopiskelijaa (hierojan ammattitutkinto, esimiehen erikoisammattitutkinto ) PLE osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa AMK-ryhmät: OSS (Linux, Open Office, Firefox,Skype, Wlan) Sakky-ryhmät: Windows, Microsoft Office, 3G

PLE:n idea PeLE-projektissa PLE on suhteellisen uusi ”käsite”  v. 2006 alkaen Jokaisella opiskelijalla on oma henkilökohtainen oppimisympäristö  formaali – informaali oppiminen Oppimisympäristö rakentuu sosiaalisen median eri työkaluista (esim. blogit, wikit, kirjanmerkit, yhteisöpalvelut jne.) PLE on verkostoitumisen ja yhteisöllisen oppimisen väline PLE kulkee opiskelijan mukana oppilaitoksesta/työpaikasta toiseen  elinikäinen oppiminen PLE:n avulla oppija näyttää osaamisensa ja verkostonsa, jossa osaaminen ja asiantuntijuus ovat kehittyneet (”missä sä oot ollu töissä ja ketä sä tunnet” PLE:ssa opiskelija tuottaa sisällöt opetuksen muututtava!

PLE - opiskelijan oppimisympäristö SE ERO… ”MOODLEN HAUTAJAISET” PLE - opiskelijan oppimisympäristö LMS (moodle) Opettajien opetus- ympäristö Tehtävät Reflektiot Oppimis- materiaali Verkostot Opettajat Opiskelu- kaverit Yritykset Työelämä Opiskelija Opiskelija Opiskelija Opiskelija

Moodle PLE Wordpress Diigo Mind42 Verkos- tot Googlesites/docs Harjoittelut Harjoittelut Teoriaopin-not Harjoittelut PLE Wordpress Googlesites/docs Diigo Mind42 Harjoittelut Harjoittelut Verkos- tot Kesätyöpaikat Harrastukset

Minden PLE Tiinan PLE Open blogi Tarina PLE:n rakentamisesta

Tuloksia Opiskelija oppii uusia menetelmiä ja välineitä (saa opiskella uusimmilla menetelmillä) Yhteisölliset tiedonrakentamistaidot kehittyvät  jakaminen, keskeneräisyys, tiedon jalostaminen Yhteistyöelämän kanssa tehostuu  työelämä mukaan oppimisprosesseihin Oma PLE !  koko opintojen tietovarasto+verkostot Yksilöllisiä ratkaisuja opintojaksojen suorittamiseen Opiskelija hallinnoi omaa oppimisprosessiaan ja ottaa siitä vastuun Opiskelija tiedon tuottajana Vakiintunut käytännöksi ! Sakkyjatkoprojekti ”ple perustutkinnoissa

Haasteita Mitä, jos kaikki eivät halua sosiaaliseen mediaan?  voiko pakottaa? Opettajat, jotka eivät muuta toimintatapaansa, vaikka välineet muuttuvat Tottumattomuus jakamiseen ja ”julkisuuteen” (opettajat/opiskelijat) Tietoturva- ja suoja-asiat Vaitiolovelvollisuus (esim. terveysala)