Laatuseminaari 10.-11.12.2014 Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Pirkanmaan E-luukku -hanke
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
Projektisalkun hallinta
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Pilotoinnin tavoite Tavoitteena on testata kriteeri- ja arviointiprosessiehdotusten toimivuutta ja tunnistaa niihin.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Palaute- ja arviointi- vuosikello palaute keskustelu kehittäminen
Hankeverkostojen välisen yhteistyön merkitykset – VETO!! & LaStrada– hankkeet Laatustrategian toimeenpanon tuki – hankkeiden päätösseminaari.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Valmistuneiden seuranta. Seurannan tausta ja kohderyhmä  Valmistuneiden nykyisten tilanteiden selvittäminen ja seurannan mallin luominen  Ammattiopistoissa.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
CRM ja HRM työelämäpalvelun tukena Päämääränä varmistaa partnerioppilaitosten asiakastietämyksen kartuttaminen ja tehokas hyödyntäminen kaikissa asiakasrajapinnoissa.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
TYÖOLOBAROMETRIN TOTEUTTAMINEN PKKY:SSÄ. Pohjois-Karjalan Ammattiopisto Pohjois-Karjalan Aikuisopisto.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Kehitystyön pohjana toimivan AIPAL- sovelluksen esittely Joonas Pesonen
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu ja ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen palautekysely (AVOP) Paula Merikko
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AKKUNA – Ikkuna Venäjälle ja Suomeen
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Oma Häme Lape: Koulutuskuntayhtymä Tavastian osahanke
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
VERTTI Verkostojen suorituskykymittaristo.
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Amispalaute ja Arvo – opetushallinnon vaikuttavuuspalvelu
Esityksen transkriptio:

Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely

 Sastamalan koulutuskuntayhtymä (koordinaattori)  Faktia Koulutus Oy  Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä, Forssan ammatti-instituutti  Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Ammattiopisto Tavastia  Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä, Valkeakosken ammatti- ja aikuisopisto Hankkeessa mukana olevat koulutuksen järjestäjät

Laadulla tulosta – verkoston toimijat Case - Tavastia

Opiskelijapalautteet ja niiden käsittely Laadulla tulosta – verkoston toimijat

Opiskelijapalautteen kerääminen  Opiskelijapalautteen kerääminen on systemaattista kaikissa verkoston oppilaitoksissa.  Palautetta kerätään opintojen aikana, päättyessä ja työssäoppimisjaksoilta. Osa kyselyistä koskee myös opetuksen vaikuttavuutta.  Palautetta kerätään eri tavoilla ja keräykseen käytetään useita eri ohjelmistoja, esim.  INKA  Webropol – kyselyt  Clientop ja Digium – ohjelmistot  OPAL, AIPAL.  Kyselyissä käytetään numeerista asteikkoa.

 Palautteiden käsittelytavat ovat melko yhtenäisiä.  Yleisesti palautetta käsitellään opettajien kanssa, esimerkiksi kehityskeskusteluissa.  Yhteenvetoja käsitellään osastotasoisissa palavereissa.  Palautteen käsittely opiskelijoiden kanssa ei ole yhtä systemaattista kuin palautteen käsittely sisäisesti.  Osalla palautteen käsittely on viety johtamisen välineeksi, esimerkiksi tuloskorttitasolle. Opiskelijapalautteen käsittely

 Eniten kehitettävää on palautteiden käytössä toiminnan kehittämiseksi, vaikka osin toiminta on jo käytössä.  Palautteen perusteella tehdään yksittäisiä toimenpiteitä.  Kehitystrendien ja syy-seuraus-suhteen tunnistaminen jää usein tekemättä.  Kokonaisvaltaisia ja pidempiaikaisia kehittämistoimenpiteitä ei useinkaan suunnitella.  Kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseksi voitaisiin ideoida uudenlaisia toimintamalleja. Palautteesta parantamiseen

Suunnitellut toimenpiteet  Nykyisen palautejärjestelmän kuvaaminen.  Palautteen käyttö johtamisessa.  Palautteen keräämisen tavat, keinot ja järjestelmät eri oppilaitoksissa (kyselytutkimus).  Benchmarking ja toiminnan kehittäminen (verkostoyhteistyö: Laadulla tulosta ja Välkky). Case - Tavastia

Toimenpiteet  Opiskelijakyselyt, opintopalautteet, TOP, OPAL, AIPAL, täydennyskoulutuksen kyselyt.  Opetuksen vaikuttavuutta selvitetään vaikuttavuusselvityksellä, mihin valitaan vuosittain kolme eri tutkintoa/koulutusohjelmaa. Case - Tavastia

Saavutetut tulokset  Palautteen kerääminen on runsaampaa ja monipuolisempaa.  Palautetta käytetään aktiivisesti toiminnan kehittämisessä. Case - Tavastia

Uuden kyselytyökalun (Clientop) käyttöönotto / kyselyiden toteutus Ohjelmiston ominaisuudet  Kosketusnäytölliselle pad-laitteelle suunniteltu ohjelmisto  Asiakas vastaa palvelutapahtuman yhteydessä nopeasti muutamaan kysymykseen  Palautekyselyn taustalla voi olla isokin kysymyspatteri, mutta sisäänrakennetun kysymysrotaation ansiosta kukin asiakas vastaa vain muutamaan kysymykseen  Kerättyjä yhteystietoja voidaan hyödyntää haluamallaan tavalla, esimerkiksi markkinoinnissa Case - Tavastia

Uuden kyselytyökalun (Clientop) käyttöönotto / kyselyiden toteutus Tavastialla  Opiskelijakyselyn vastaukset linkillä atk-luokassa, jatkossa omalta koneelta  Opintojaksokyselyn vastaukset älypuhelimella, muutama tabletti varalla  Vaikuttavuuskysely puhelimella yhteydenotto haastattelu tai sähköpostilinkki  TOP-jaksokysely työpaikkaohjaajalle Tavastian tabletilla (ohjaava opettaja toimittaa), opiskelijalle älypuhelimella (tekstiviesti kännykkään)  Aikuiskoulutuksen lyhytkurssit: tabletit kiertämään luokassa kurssin päätteeksi  Asuntolakysely erikseen, asuntolan ohjaajat huolehtivat, vastaaminen älypuhelimella Case - Tavastia

Kiitos Koordinaattori Ritva Lahtinen