Perusopetuksen uudistus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Advertisements

Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPS2016-alkuaskeleita.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Tytöt teknologian taitajiksi
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Opettajat Kuninkaanhaka
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
MATEMATIIKKA.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

Perusopetuksen uudistus Susanna Tauriainen

Mikä muuttuu? Opetuksen suhde muuttuvaan yhteiskuntaan Arvoperusta, tehtävä ja tavoitteet, opetussisällöt Oppimisen ja osaamisen määrittely oppimiskäsitys, pedagogiikka, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen ja sen ilmeneminen oppiaineissa Tapa toimia Toimintakulttuuri, koulutyön käytännön järjestäminen, kieli- ja kulttuuriryhmien opetus Opetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen esi- ja perusopetuksen jatkumo yhtenäisyyttä tukeva toimintakulttuuri, oppimiskokonaisuudet, vuosiluokkakokonaisuudet

Uudistuksen ydin – Mitä ja miksi? => MITEN? Miten koulu toimii vielä nykyistä paremmin kasvuyhteisönä ja oppimisympäristönä, joka edistää koulutyön mielekkyyden kokemusta vahvistaa oppilaan minuutta ja kykyä toimia toisten kanssa edistää oppimisen taitoja sekä laaja-alaisen osaamisen kehittymistä ja huolehtii hyvästä osaamisen tasosta luo edellytyksiä kestävään elämäntapaan? ILO! Yhteisöllinen oppiminen Kokemuksellisuus & tiedon käsittely

Paikallinen tuntijako (minimi + 9 vuosiviikkotuntia) ja valinnaiset oppiaineet Oppiaineiden valtakunnalliset tavoitteet Valtakunnallinen tuntijako ja oppiaineet

Perusopetuksen tuntijako Vähimmäistuntimäärät eri luokilla muuttuivvat opetuksen järjestäjä voi tarjota enemmän opetusta, mutta ei voi alittaa vähimmäistuntimäärää Valinnaistuntimäärä on 9 vuosiviikkotuntia (voi nousta 12 h:iin) Paikkallisesti päätettävä Jos paikallisesti päätetään opettaa vain minimituntimäärä, valinnaisuutta jää käytännössä 3 vuosiviikkotuntia 1-6 luokille ja 6 vuosiviikkotuntia 7-9 luokille

2.3 Oppimiskäsitys Opetussuunnitelman perusteet on laadittu perustuen oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppilas on aktiivinen toimija. Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten oppilaiden, aikuisten ja eri yhteisöjen kanssa. Se on yksin ja yhdessä tekemistä, ajattelemista, suunnittelua, tutkimista ja näiden prosessien monipuolista arvioimista.

Perusopetuksen tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Monilukutaito Tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen Työelämä- taidot ja yrittäjyys Osallistuminen ja vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Ajattelu ja oppimaan oppiminen Perusopetuksen tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen Tiedot Taidot Arvot Asenteet Toimintakyky Tahto KOKONAI SUUS

3.3 Laaja-alainen osaaminen (luku 3) - esim Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan ja edellytyksiään omasta taloudesta huolehtimiseen. He saavat ohjausta kohtuullisuuteen, jakamiseen ja säästäväisyyteen sekä harjaantuvat kestävän elämäntavan mukaisiin valintoihin ja toimintatapoihin. Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys Oppilaiden on tärkeä saada kokemuksia, jotka auttavat oivaltamaan työn, yritteliäisyyden ja yrittäjämäisen toimintatavan (tukiaineisto) sekä yrittäjyyden mahdollisuudet samoin kuin oman vastuunsa yhteisön ja yhteiskunnan jäsenenä.

Toimintakulttuurin muodostuminen Oppiva yhteisö Hyvinvointi ja turvallinen arki Vuorovaiku-tus ja monipuoli nen työskentely Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus Osallistuminen ja demokraattinen toiminta Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautu-minen Yhden-vertaisuus ja tasa-arvo Päätetään paikallisesti, mitä, miten ja missä?

Paikallisen vaikuttamisen paikkoja

Paikallisesti ratkaistavia asioita Opetetaanko valinnaisia aineita ja kuinka paljon? Miten työ organisoidaan ja resursoidaan Miten yhteistyö rakennetaan – miten erityisesti oppilaat ja huoltajat saadaan mukaan Miten määritellään opetuksen arvoperusta ja tehtävä Miten pohditaan oppimiskäsityksen vaikutusta Miten opetuksen ja kasvatuksen tavoitteet täsmennetään; erityisesti laaja-alainen osaaminen Miten oma toimintakulttuuri linjataan Kenen kanssa tehdään yhteistyötä? Minkälaisia oppimisympäristöjä koulun ulkopuolelta otetaan käyttöön? Painotetaanko paikallisesti yrittäjyyttä?

Paikallisesti ratkaistavia asioita Miten käytänännössä määritellään painopisteet koulun ja ulkopuolisen yhteiskunnan vuorovaikutukselle? Miten toimintakulttuuri toteutuu koulutyön käytännön järjestämisessä Miten oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja oppilashuolto järjestetään Miten oppilaan arviointi toteutetaan ja turvataan sen yhdenvertainen toteutuminen Miten kieli- ja kulttuuriryhmien opetus järjestetään Miten siirtymävaiheet ja vuosiluokkakokonaisuudet toimivat Miten oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt tarkennetaan ja jaetaan vuosiluokittain Paljonko valinnaisuutta tarjotaan ja mihin se painottuu ja miten se toteutetaan?

Miten maatalous-,metsä- ja maaseutuyrittäjyys voisivat näkyä paikallisessa opetussuunnitelmassa?

Yrittäjyys läpi 1-9 Ruuan reitti ja toiminta Kulttuurin yhteys Arvoissa näkyviin lähiruoka ja -palvelut Maatilat ja metsät oppimisympäristöiksi Yrittäjyys läpi 1-9 Opetetaan maataloutta valinnaisena aineena Ruuan reitti ja toiminta Kulttuurin yhteys Opetetaan eläinten hoitoa ja vastuullisuutta