laaja-alaisen osaamisen alueet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Advertisements

Lukiokoulutuksen kehittäminen
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Tekstityöskentely (erityisesti ET:ssä) Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPS-ajatuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
MONILUKUTAITO Monilukutaito on kyky hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa. Myös hahmottaa,
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
VESO “THE FUTURE IN OUR HANDS: CREATING EUROPEAN ENTREPRENEURS” alakoulun Erasmus+ -hanke.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Vanhempien mielipiteitä
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Laaja-alainen osaaminen
MATEMATIIKKA.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Vanhempainilta
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
“THE FUTURE IN OUR HANDS: CREATING EUROPEAN ENTREPRENEURS” alakoulun Erasmus+ -hanke VESO
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

laaja-alaisen osaamisen alueet Oppimiskäsitys ja laaja-alaisen osaamisen alueet Ops 2016

Oppimisprosessi koostuu: Aktiivisuus Aktiivinen toiminta Tavoitteiden asettaminen Ongelmien ratkaiseminen Uutta luova toiminta Tietoisuus oppimisprosessista Oppilasta ohjataan tiedostamaan oma oppimisprosessinsa ja suunnittelemaan sitä Oppimiskäsitys Oppimisprosessi koostuu: Vuorovaikutus Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa: Yhdessä tekeminen, ajatteleminen, suunnitteleminen, arvioiminen Lähtökohta oppilaassa itsessään Omat kiinnostuksen kohteet, arvostukset, työskentelytavat, tunteet sekä kokemukset ohjaavat oppimisprosessia ja motivaatiota

Miten suunnitella opetus niin, että suunnitelmallisesti: Kannattaa verrata vuoden 2004 opsin oppimiskäsitykseen. Sanallisella tasolla ei paljon muutosta. Käytännön tasolla tarvetta muutokselle on paljonkin. Oppiainerajat ylitetään ja opittavia asioita lähdetään syventämään oppilaan omasta kokemusmaailmasta käsin? Tietoisuus omasta oppimisprosessista ja sen hallinnasta lisääntyy? Miten suunnitella opetus niin, että suunnitelmallisesti: Oppimisprosessin tavoitteellisuus lisääntyy? Oppilaan oma-aloitteisuus, aktiivisuus sekä ajattelu- ja ongelmanratkaisutaidot lisääntyvät? Vuorovaikutus ja yhdessä oppiminen lisääntyy?

Opetuksen ja kasvatuksen tavoitteet: Kasvu ihmisyyteen, eettinen vastuullisuus, demokraattiset arvot, tasa-arvo, terveys ja hyvinvointi, kestävä kehitys 1.Kasvu ihmisyyteen ja yhteiskunnan jäsenyyteen Laaja yleissivistys, tiedonalojen yhdistäminen ja läpileikkaukset, laaja-alaisten taitojen merkitys korostuu 2. Tarpeelliset tiedot ja taidot Oppimaan oppimisen taidot, yleissivistys, laaja-alaisuus, moninaiset oppimisympäristöt, koulun ulkopuolella tapahtuva oppiminen 3. Sivistyksen, tasa-arvoisuuden ja elinikäisen oppimisen edistäminen

Laaja-alaisen osaamisen alueet Tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostama kokonaisuus Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1) Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) Monilukutaito (L4) Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5) Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7) Tarve nousee ympäröivän maailman muuttumisesta Ihmisenä kasvaminen, opiskelu, työnteko sekä kansalaisena toimiminen nyt ja tulevaisuudessa edellyttävät tiedon- ja taidonalarajat ylittävää osaamista Huom: laaja-alaisten osaamisalueiden integroiminen opetukseen edellyttää muutosta vanhaan – nämä puuttuivat edellisestä opsista!

Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1) Perustelu: Tutkiva ja luova työskentelyote Ajattelun ja oppimisen taidot muodostavat perustan muun osaamisen kehittymiselle ja elinikäiselle oppimiselle Miten oppilas hahmottaa itsensä oppijana Tiedon hakeminen, arvioiminen, muokkaaminen sekä tuottaminen Tiedon ja ideoiden jakaminen Innovatiiviset ratkaisut, kuvittelukyky, kyky nähdä vaihtoehtoja ja yhdistellä näkökulmia

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) Perustelu: Erilaisten kulttuuristen merkitysten tunnistaminen ja arvostaminen Oppilaat kasvavat maailmaan, joka on kulttuurisesti, kielellisesti, uskonnollisesti ja katsomuksellisesti moninainen. Ohjataan oppilasta tunnistamaan kulttuurinen moninaisuus voimavarana Miten kulttuurit vaikuttavat yhteiskunnassa ja arjessa ja miten media muokkaa kulttuuria? Kulttuurisesti kestävä elämäntapa ja monimuotoisessa ympäristössä toimiminen edellyttävät ihmisoikeuksien kunnioittamiselle perustuvaa kulttuurista osaamista, arvostavan vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään. Eettisyys, mielipiteiden esittäminen rakentavasti Sosiaaliset taidot, itsensä ilmaiseminen ja esiintyminen eri tilanteissa Tilanteiden tarkastelu eri näkökulmista

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) Perustelu: Terveyteen vaikuttavat tekijät ja siitä huolehtiminen Elämässä ja arjessa selviäminen edellyttää yhä moninaisempia taitoja. Kyse on terveydestä, turvallisuudesta ja ihmissuhteista, liikkumisesta ja liikenteestä, teknologisoituneessa arjessa toimimisesta sekä oman talouden hallinnasta ja kuluttamisesta. Talouden hallinta ja kuluttamisen taidot Oikeuksien ja vastuiden tunteminen Turvallisuudesta huolehtiminen Arjen hallinnan taidot

Monilukutaito (L4) Perustelu: Peruslukutaito, kirjoitustaito, numeraalinen lukutaito, kuvanlukutaito, medialukutaito ja digitaalinen lukutaito Monilukutaito on kykyä hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla. Monilukutaito tukee kriittisen ajattelun ja oppimisen taitojen kehittymistä. Monilukutaidon kehittämiseen kuuluu aina myös eettisten kysymysten tarkastelua ja pohdintaa kulttuurisesti moninaisessa maailmassa. Tietoa voidaan tuottaa sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien avulla Viestejä voidaan välittää ja ottaa vastaan esim. kirjoitetussa, puhutussa, painetussa, audiovisuaalisessa tai digitaalisessa muodossa

Neljä osa-aluetta Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5) Käytännön taidot ja oma tuottaminen Vastuullinen ja turvallinen toiminta sähköiset oppimisympäristöt Tekstinkäsittely, tallennus, julkaiseminen jne Eettisesti kestävä viestintäteknologian käyttö Tietoturva ja riskeiltä suojautuminen työelämävaatimukset pelit Käsitys teknologian monipuolisista mahdollisuuksista ja toimintalogiikasta Vastuullinen toiminta (tekijänoikeudet, tietosuoja) oppimispelit ohjelmointi Lähdeviittauksien käyttö ja tuotosten jakaminen pelien tekeminen mobiililaitteet Neljä osa-aluetta Opinpolun mallintaminen, portfolio johtopäätösten tekeminen ja tietovarannon kasvattaminen yhteisöllinen oppiminen ja palvelut kriittinen lukutaito Tuotosten jakaminen tiedon tuottaminen Kansainvälinen verkostoituminen lähteiden monipuolinen käyttö monilukutaito tiedonhakukanavat sosiaalinen media opetuksessa eri viestintäkanavat viestin vaikutus vastaanottajaan Tiedonhankinta sekä tutkiva ja luova työskentely Vuorovaikutus ja verkostoituminen

Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) Perustelu: Lähialueen yhteiskunnalliset ja taloudelliset rakenteet ja toimintatavat tutuiksi Työelämä, ammatit ja työn luonne muuttuvat mm. teknologisen kehityksen ja talouden globalisoitumisen seurauksena. Työelämään tutustuminen ja kokemukset työnteosta koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa Oppilaiden on tärkeä saada kokemuksia, jotka auttavat oivaltamaan työn ja yritteliäisyyden merkityksen, yrittäjyyden mahdollisuudet sekä oman vastuun yhteisön ja yhteiskunnan jäsenenä. Itsensä työllistämisen taidot ja aktiivinen asenne Oma-aloitteisuus, rohkeus, joustavuus Projektityöskentely, ryhmätoiminta, verkostoituminen Koulutyö järjestetään niin, että oppilaat voivat kartuttaa työelämätuntemustaan, oppia yrittäjämäistä toimintatapaa ja oivaltaa koulussa ja vapaa-ajalla hankitun osaamisen merkityksen oman työuran kannalta. Työprosessien suunnittelu, vaihtoehtojen kokeileminen, johtopäätösten tekeminen Työskentelyn vaikeuksien ennakointi ja pettymysten sietäminen

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7) Perustelu: Oppilaalla tilaisuuksia osallistua päätöksentekoon Yhteiskunnalliseen toimintaan osallistuminen on demokratian toimivuuden perusedellytys. Oppilas osallistuu opiskelunsa, koulutyön ja oppimisympäristön suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin Oppilas oppii kokemuksen kautta vaikuttamisen mahdollisuuksia, päätöksentekoa ja vastuullisuutta Osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja sekä vastuullista suhtautumista tulevaisuuteen voi oppia vain harjoittelemalla. Kouluyhteisö tarjoaa tähän turvalliset puitteet. Oppilas oppii ilmaisemaan itseään tarkoituksenmukaisesti ja rakentavasti Oppilaat oppivat työskentelemään yhdessä ja saavat tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkastelua