Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
YDINAINESANALYYSI OPETUSSUUNNITELMATYÖSSÄ
Opetussuunnitelmatyö
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Ongelmaperustainen oppiminen
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
BB – Bolognasta Bergeniin -tutkinnonuudistuksen iltakoulu Teologinen tiedekunta.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Matriisien käyttö laitosten itsearvioinnissa Mira Huusko Kehrä-seminaari.
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Perustettu
Ainetyöryhmien työn aloitus
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Saimaan ammattiopisto Sampo
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tavoitteet Näkökulmia oppimiseen Oppimiskäsitys opetussuunnitelmatyön taustalla Opetussuunnitelmaprosessi tutkinnonuudistuksen taustalla Strategia kyselyn anti tutkinnonuudistuksen näkökulmasta

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Mitä on oppiminen?

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Opettajien käsityksiä oppimisesta l 1) oppiminen on tiedon lisääntymistä ulkoisten vaatimusten täyttämiseksi l 2) oppiminen on tiedon hankkimista ulkoisten vaatimusten täyttämiseksi l 3) oppiminen on tiedon hankkimista sisäisten vaatimusten täyttämiseksi l 4) oppiminen on merkityksen syvenemistä sisäisten vaatimusten täyttämiseksi l 5) oppiminen on käsitteellistä muutosta sisäisten vaatimusten täyttämiseksi Prosser & Trigwell 1999

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Opettajien käsityksiä opettamisesta l 1) opettaminen on tiedon siirtämistä l 2) opettaminen on opettajan tiedon välittämistä l 3) opettaminen on opiskelijan auttamista tiedon vastaanottamisessa l 4) opettaminen on opiskelijan auttamista opettajan tiedon omaksumisessa l 5) opettaminen on opiskelijoiden auttamista tiedon kehittelyssä l 6) opettaminen on opiskelijoiden auttamista käsitysten muuttamisessa Prosser & Trigwell 1999

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Mitä on oppiminen? Traditionaalinen näkemys l Oppija on tyhjä taulu (tabula rasa) l Objektiivinen tieto l Oppiminen käyttäytymistä ja sen muutosta l Oppiminen tiedon siirtämistä Konstruktivistinen näkemys l Oppija on aktiivinen ja intentionaalinen toimija l Subjektiivinen tieto l Oppiminen oppijan aktiivista kognitiivista toimintaa l Oppiminen tiedon rakentumista

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Oppimiskäsitysten pedagogisia seurauksia Traditionaalinen näkemys l 1) Asetetaan käyttäytymistavoitteet l 2) Jaetaan oppimateriaali osakomponentteihin l 3) Määritetään sopivat käyttäytymisen vahvistajat l 4) Opetus toteutetaan edeten vaihe vaiheelta l 5) Arvioidaan tulokset Konstruktivistinen näkemys l 1) Oppijan aikaisemmat tiedot uuden oppimisen perustana l 2) Oppiminen on oppijan oman toiminnan tulosta l 3) Ymmärtäminen tärkeämpää kuin ulkoa osaaminen l 4) Oppimisen tilannesidonnaisuuden huomioon ottaminen l 5) Tiedon suhteellisuuden ja tuottamistapojen esiin tuominen l 6) Sosiaalisen vuorovaikutuksen painottaminen

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Paras oppimisen hyötysuhde on sellaisilla tenteillä, jotka l jäljittelevät todellisen elämän tiedonkäyttötilanteita l joista opiskelija saa palautteen l joissa arvioinnin kriteerit ovat julkilausutut ja opiskelijan tiedossa jo ennen tenttitilannetta l saavat opiskelijan työskentelemään intensiivisesti opiskeltavan asian parissa pitkällä aikavälillä Karjalainen 2004

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Erilaisia tenttivaihtoehtoja l Luonnolliset tilanteet l Mallintavat tentit l Dialogitentit l Käsitekarttatentit l Esseet sekä luento-ja oppimispäiväkirjat. –  Sekä esseissä että päiväkirjoissa on tärkeää ettei opiskelija ainoastaan referoi kirjallisuutta ja luentoja vaan tuo esille omaa pohdintaansa ja peilaa omaa ajatteluaan kirjallisuudessa ja luennoilla esitettyihin asioihin.

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Oppiminen ja opetussuunnitelma Toteutus Tavoite Arviointi Tavoite Toteutus Arviointi Traditionaalinen näkemysNykyinen näkemys

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Opetussuunnitelma l Opetuksen etukäteissuunnittelua l Koulutusta, opetusta, opiskelua ja oppimista ohjaava ja määrittävä toimintasuunnitelma l Opiskelijalle oppimiskokemuksia tarjoavien tilanteiden etukäteissuunnittelua. Karjalainen 2003

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Hyvä opetussuunnitelma? Perustehtävän ja tavoitteiden selkeys Ajantasainen sisältö Tiedon käyttö- ja sovellusyhteys esillä Harkittu ja yhtenäinen työmäärän mitoitus Tutkimusläheiset ja monipuoliset työtavat Oppimisen mahdollistaminen (Nevgi & Karjalainen pohjalta)

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Opetuksen suunnittelu – linjakas opetus l 1) Oppimistavoitteiden täsmällinen määrittely l 2) Opetettavan aineksen ja sisällön valinta l 3) Oppimisen arviointikeinojen valinta l 4) Opetusmenetelmien valinta Biggs 1996

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Suhteita I Oppiminen OpetusOpiskelu

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Suhteita II Opittu OPS Opetettu OPS Kirjoitettu OPS

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Opetussuunnitelmatyö I Opintokokonaisuuksien ja kurssien sisältöjen, kuormittavuuden ja työtapojen määrittely Opetussuunnitelmamalli Yleistavoitteet Koulutuksen perustehtävä

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Opetussuunnitelmatyö teologisessa tiedekunnassa Opintokokonaisuuksien ja kurssien sisältöjen, kuormittavuuden ja työtapojen määrittely Opetussuunnitelmamalli Yleistavoitteet Koulutuksen perustehtävä

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Strategiapalaute: l Opintopolun kehittämisen tavoitteet l Tutkinnon rakenteellinen toimivuus l Opetuksen kehittämisen johtaminen l Opetusmuotojen ja -menetelmien kehittäminen

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Opintopolun kehittämisen tavoitteet l Opiskelijoiden opintopolkujen integraatio –HOPS –käytännöt? l Opiskelijoiden ohjauksen kehittäminen –Nykyisen ohjauksen parempi kohdentaminen? –HOPS –käytännöt? l Eri koulutusohjelmien identiteettien vahvistaminen –Ammatillisten valmiuksien kehittäminen? –HOPS –käytännöt? –Valinnaisuus eri tasoilla? l Yhteiskunnan tarpeiden parempi huomioiminen

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnon rakenteellinen toimivuus l Ydinainekseen perustuva toimiva kaksiportainen tutkinto –Päällekkäisyyksien karsiminen –Katvealueiden hahmottaminen –  Laitosten yhteistyö opintojaksojen tasolla l Opintojen ja opintojaksojen kuormittavuus –  Opiskelijalta vaadittava työ vastaa saatavaa opintopistemäärää l Siirtymävaiheen mahdollisimman joustava ja sujuva onnistuminen –  Hallinnollinen selkeys

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Opetuksen kehittämisen johtaminen l Uuden tutkinnon luomisen tukeminen l Opetussuunnitelmatyön kehittäminen jatkumoksi l Opetuksensuunnittelujärjestelmien kehittäminen tiedekunnassa ja laitoksilla l Laitosten opetuksellisen yhteistyön tukeminen ja keskustelumahdollisuuksien luominen

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Opetusmuotojen ja -menetelmien kehittäminen l Opetusmenetelmiä ja opetuksen arviointia kehitetään entistä syvemmän osaamisen ja oppimisen mahdollistamiseksi –  Tiedekunnan opettajien kouluttaminen ja tiedekunnan henkilökuntaa kannustaminen kouluttautumaan pedagogisesti l Pro gradu -tutkielmien arvioinnin läpinäkyvyyden kehittäminen entistä tavoitteellisemman opiskelun mahdollistamiseksi

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Mitä tiedekunta hyötyy? l Kansainvälisyys l Tutkinnon sisällöllinen kehittäminen l Tutkinnon läpinäkyvyys l Tutkinnon laadun parantaminen l Laadunvarmistus järjestelmän kehittäminen l Tutkinnon laajuuden ja kuormittavuuden tarkastaminen l Valmistumisaikojen lyheneminen l Opetuksen kehittäminen

Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Mitä opiskelija hyötyy? l Entistä laadukkaampaa opetusta l Opettajien yhteistyön kautta tutkinnon tasolla entistä suunnitellumpaa opetusta ja tavoitteiden selkeyttä l Tavoitteiden parempaa läpinäkyvyyttä l Entistä syvempää oppimista