Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Matriisien käyttö laitosten itsearvioinnissa Mira Huusko 5.4.2002 Kehrä-seminaari.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Matriisien käyttö laitosten itsearvioinnissa Mira Huusko 5.4.2002 Kehrä-seminaari."— Esityksen transkriptio:

1 Matriisien käyttö laitosten itsearvioinnissa Mira Huusko 5.4.2002 Kehrä-seminaari

2 arviointiarviointi = prosessi, jossa erilaisten asioiden ja tekijöiden arvo punnitaan (myös prosessin lopputulos ja tuotos) (Scriven 1991) itsearviointiitsearviointi = yhteisöstä itsestä lähtevä, oman toiminnan erittely, vahvuuksien ja heikkouksien esilletuominen

3 MatriisiarviointiMatriisiarviointi monimutkaisen ja muutoin subjektiivisen toiminnan kriteeristön laatiminen arviointitaulukoksi –tavoiteltavan tason määrittely –suoritusten laatuluokittaminen (Karjalainen, A., 2001. Tentin teoria.)

4 Matriisiarviointi laitoksilla lisää arvioinnin objektiivisuutta ja yhdenmukaisuutta selkeyttää opetussuunnitelmaa ja opetusta näyttää arvioitavalle taholle, mitä heiltä odotetaan ja miten suorituksen arviointi tehdään arvioinnin kriteereiden julkilausuminen vähentää epäselvistä kriteereistä syntyvää ahdistuneisuutta ja purnaus- defenssiä

5 Matriisiarvioinnin edut edullinen ja yksinkertainen arvioinnin työkalu luo arviointiin avoimuutta tukee toiminnan ydinaineksen löytämistä auttaa toiminnan kehittämisessä

6 Opetuksen laadunarviointijärjestelmä Oulun yliopistossa Opiskelijapalaute Opetuksen kehittämistyö- ryhmä Palautepäivät Itsearviointi- raportti

7 Matriisien käyttö laitoksilla matriisit pohjana itsearviointiraporttien kirjoittamisessa matriiseilla voidaan arvioida myös opiskelijapalautteita, palautepäiviä ja muuten laitoksen opiskelijapalautejärjestelmää laitokset voivat käyttää valmiiksi tehtyä matriisia tai voivat rakentaa halutessaan omansa

8 Matriisien rakentaminen 1. Määritellään ydintoiminnan alueet. 2. Määritellään kriteerit, joille ydintoiminta perustuu (matriisin rivit). - kriteerit jaotellaan mahdollisimman tarkkaan yläotsikoiksi ja alajaotteluiksi 3. Tehdään kriteereille laatuluokat ja kirjoitetaan sisällöt (matriisin sarakkeet) 4. Testataan toiminnassa.

9 Matriisit opiskelijoiden työkaluna? toiminnan arvioinnin kriteerit tulevat läpinäkyvämmiksi yksi keino olla osana (opetus)toiminnan kehittämistä laitosten vuorovaikutuksen ja yhteistyömuotojen parantaminen toimivat keskustelujen pohjana


Lataa ppt "Matriisien käyttö laitosten itsearvioinnissa Mira Huusko 5.4.2002 Kehrä-seminaari."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google