Ongelmaperustainen oppiminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

”Mitä opiskelija voi tarjota ammattilaisille?” ”Mitä on moniammatillinen yhteistyö?” Simo Pernu Mikko Pohjola.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Future Learning Environment
ColLab Essi Vuopala ja Paulina Melakari-Mustonen Koulutusteknologian tutkimusyksikkö ColLab – Uudet.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Raimo Pelli & Pasi Tulkki. MIKSI EKOSYSTEEMI? EK:n raportti, kesä 2009: •T&K:lla ja opetuksella ei ole yhteyttä •Opinnäytetöistä ei jää amkkeihin.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
OHJAAMINEN.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Minä oppijana 1 ov..
Roolikarttani - nykyisyys Tärkeimmät työroolini asiantuntija- näkökulmasta: – Yksikön perustyöntekijä – Alainen – Moniammatillisen tiimin jäsen – Työkaveri.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Opetussuunnitelmauudistus Metsätalous Tampereen ammattikorkeakoulu.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Ideaali luokkahuone Ressussa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
Työpaikkaohjaaja- koulutus Oppiminen ja Ohjaaminen Palaute ja arviointi Helena Rajalinna.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops 2016 ja arviointi.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Anna Alftan Heikki Hannula
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Ongelmaperustainen oppiminen PBL, Ongelmalähtöinen oppiminen Suomessa Sari Poikela ja Esa Poikela

Mitä on ongelmaperustainen oppiminen? Ajatus oppimisesta ammatillisesta käytännöstä nousevien ongelmien kautta Lähtökohtana tilanne, joka kaipaa ratkaisua Usein monitieteinen malli, joka ei välttämättä noudata perinteisiä ainejakoja Opsin uudistus on tuonut mukanaan aineiden integrointia sekä simuloituja oppimisympäristöjä

Mitä on ongelmaperustainen oppiminen käytännössä? Oppiminen tapahtuu aktiivisen kyselyn, oman tiedonhankinnan ja vuorovaikutuksen avulla Luennoista luovuttu Oppiminen pienryhmissä Ryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely vuorottelevat Keskiössä on projekti

Mitä on ongelmaperustainen oppiminen käytännössä? Oppimisen ydin on ongelma, joka vastaa mahdollisimman pitkälle todellista tilannetta Opettaja toimii tutorina Asiantuntija, oppimisen ohjaaja, vuorovaikutuksen tukija, edistymisen seuraaja, palautteen antaja, auttaa materiaalin etsimisessä, jne. Ryhmät kokoontuvat sovituin määräajoin

Ongelmaperustainen oppiminen. Miksi? Opitaan hahmottamaan monimutkaisia ilmiöitä Ymmärretään, että aina ei ole yksiselitteisiä ratkaisuja Opiskelijat tukevat toisiaan Vastuu opettajalta oppijalle Omien tietojen ja taitojen itsearvointi

Ongelmaperustaisen oppimisen seitsemän askelta 1. Asian (tai ongelman) esittely Todellisessa ammatillisessa käytännössä esiintyvä tilanne Tehtäviä, jotka viittaavat ammatilliseen kontekstiin (suuntaa oppimista) TEHTÄVÄ: 2. Ongelman määrittely 3. Aivoriihi Kritiikitön ajatusten tuottaminen. Aivoriihen avulla prosessoidaan olemassa olevaa tietoa ja verrataan eri näkökulmia toisiinsa. 4. Ongelman analysointi

Ongelmaperustaisen oppimisen seitsemän askelta 5. Oppimistavoitteiden määrittely TEHTÄVÄ: 6. Itsenäinen opiskelu Uuden tiedon hankkiminen on tärkeä osa oppimisprosessia 7. Itsenäisen opiskelun tulosten jakaminen Keskustellaan oppimistavoitteiden pohjalta. Verrataan uutta tietoja ja syvennetään opittua. Tuloksena on synteesi ja perusteellinen analyysi ongelmasta. Oppimisen ja ryhmän toiminnan arviointi