Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKirsti Hukkanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Opetussuunnitelmauudistus Metsätalous Tampereen ammattikorkeakoulu
2
Ongelmaperustainen oppiminen (Walton ja Matthews, Savin-Baden 2000) ops rakennettu työelämässä kohdattavien tilanteiden tai ongelmien ympärille, integroidaan oppiaineita, korostetaan ajattelun kehittämistä
3
Ongelmaperustainen oppiminen (Walton ja Matthews, Savin-Baden 2000) oppiminen tapahtuu osittain pienryhmissä opettajan ohjauksessa oppimisen tuloksena taitojen ja motivaation kehittyminen, elinikäisen oppimisen taidot
4
Ongelmatilanteessa: Mitä jo tiedän asiasta? Mitä uusia tietoja ja taitoja tarvitsen? Mistä hankin puuttuvat tiedot ja taidot? Mistä tiedän, että olen saanut hankittua riittävästi uutta tietoa /uusia taitoja?
5
Oppimissykli / käsikirjoitus 1. Lähtökohta 2. Aivoriihi 3. Jäsentäminen 4. Ongelma-alueet 5. Oppimistavoitteet 7. Uuden tiedon ja teorian käyttö 8. Vertailu alkutilan- teeseen ja mahdol- linen jatkotyöskentely ARVIONTI 6. Tiedonhankinta Luennot Maasto-opetus Laboraatiot Yritysvierailut Harjoitukset Asiantuntijat Kirjasto Internet (vert. Poikela 1998, Poikela 2001)
6
Muutospaine opiskelijoiden palaute opsin tietoähky oppimistulokset opettajien yhteistyön vähyys
7
Muutospaine Valmius muutokseen Viisas strategia Huolellinen suunnittelu Hallinnon tuki Yhteinen näkemys ja omistajuus Koko OPSin tasolla muutos Opettajien koulutus Opiskelijoiden valmentaminen Arviointi sopusoinnussa filosofian kanssa TilaaAikaa Lähteet 1)
8
Joulukuu 2002 Kesäkuu 2004 OpetussuunnitelmaValmentautuminen Päätös tutustua PBL:ään PKAMK:n PBL PBL teoreettiset perusteet PIRAMK fysioterapian PBL Larenstein Agricultural Collegen PBL PBL OPSin perusteet Arviointi PBL:ssä PIRAMK sairaanhoitaja- koulutuksen PBL Tutorkoulutus II PKAMKin kanssa Tutorkoulutus I PKAMKin kanssa Sisääntuloammattien osaaminen Neuvottelukunnan tuki SWOT-analyysi Osaaminen irti opintojaksoista Kysely noviisin osaamisesta Orientaatioperusta ja tavoitteet Arviointiperiaatteet Opintokokonaisuudet ja -jaksot Julkaistava ops valmis Toteutussuunnittelu alkaa Päätös siirtyä PBL:ään H H
9
Oppimistavoitteet ja lähtötaso Teemojen …0pinto- jaksojen suunnittelu Ongelmien suunnittelu Ohjeistus Toteutuksen suunnittelu ARVIOINTI Palaute Toteutus Vert. Wiers ym. 2002, Snellen-Balendong 1993, Bouhuijs ja Gijselaers 1993)
10
Oppimistavoitteet Neuvottelukunta: sisääntuloammattien osaaminen Kysely ammatissa toimiville aikuisopiskelijoille, alumneille ja harjoittelussa oleville opiskelijoille
11
Lähtötaso vuosittain 20 uutta opiskelijaa 1 perustutkinnon suorittanut 3-5 sekä lukion että ammattitutkinnon suorittanutta 1-2 amk- tai yliopistotutkinnon suorittanutta loput suoraan lukiosta
12
Opetussuunnitelma metsätalousinsinöörin osaamista kuvastava ops opiskelijan tasainen työkuorma maastokaudet hyötykäyttöön opettajien työkuorman tasaisuus Linkki
13
Metsänomistaja Suomalainen metsänomistaja -kyselytutkimus Palvelut Omistajanvaihdos Omistajan oikeudet ja velvollisuudet Metsäverotus Edunvalvonta Omistusmuodot Metsätaitokilpailu Kansantalous Metsäpolitiikka Yksityisoikeus Puukauppa Tilastotiede Neuvonta Kiinteistökauppa Metsänmittaus
14
Onnistumisia strategian luominen muiden kokemusten pohjalta PBL:n perusteisiin tutustuminen opettajien sitoutuminen (päätöksenteon pohjustus, oman osaamisen irrottaminen opintojaksoista)
15
Onnistumisia opettajien luottamukselliset haastattelut yhteistyö P-K:n amk:n kanssa toteutuksessa verkko- oppimisalustan käyttöönotto
16
Lähteet 1) Abrahamson 2000 Anderson 2000 Blue 2001 Clark 2001 King 1999 Mayers-Kelson 2000 More 2000 Murray ja Savin-Baden 2000 Nummenmaa ja Karila 2002 Poikela 2003 Prideaux ym. 2001 Schwwartz 2000 Serton 2001 Virtanen 2002 Woods 1994 Loikkanen, Aura. 2005. Semmosta selviämisen halua. Opettajien kokemuksia valmentautumisesta ongelmaperustaiseen oppimiseen. Tampereen ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A. Tutkimuksia 3. Tampere. ISBN 952-5264-36-x
17
Kysely (Larenstein Agricultural College) 1.Kun metsätalousinsinööri tulee ensimmäiseen työpaikkaansa siihen organisaatioon, jossa työskentelet, millaisia työtehtäviä hänen odotetaan tekevän? 2.Millaisissa olosuhteissa hän suorittaa noita työtehtäviä? 3.Mitkä ovat tärkeimmät lopputuotteet, joita hän työssään tulee tekemään?
18
Kysely (Larenstein Agricultural College) 4.Mitä työvälineitä hän joutuu käyttämään? 5.Keiden kanssa hän joutuu tekemisiin työssään? 6.Millaisia taitoja hänellä tulee olla? 7.Millaista asennetta häneltä vaaditaan? 8.Millaisia tulevaisuuden näkymiä työtehtävissä on, miten työtehtävät tulevat kehittymään?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.