Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä 31.5.2002 Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Moodle verkko- oppimisympäristö Lyhyt johdatus kuvien avulla Lähde: Tem Valtosen PP-esitys Vetu 7 -koulutuksessa.
FELT IN FOCUS – International Felt Symposium.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Open Source Courseware OSCu
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Pirteä, kesäinen opiskelijoita paikalla, jossain kohti kuvaa.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Opiskelija näkökulma: Essi Vainio
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Minä oppijana 1 ov..
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
MITEN OPETTAJA VOI TUKEA YHTEISÖLLISESTI TOIMIVAN RYHMÄN TYÖSKENTELYÄ? Vasara oy.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Verkkoympäristöjen hyödyntäminen verkoston toiminnassa. Plonen ja muiden alustojen (yhteis)käyttö.
Kokemusten vaihtoa ja keskustelua
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Ainetyöryhmien työn aloitus
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Itsemonitorointi verkkokurssilla
Esityksen transkriptio:

Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet

Lähtökohtia teknologinen imperatiiviopetuksen kehitystarve

Mitä tulisi oppia ? John Dewey: ”Johdattele opiskelija arvokkaiden kokemusten pariin” käytännössä myös: auta opiskelija näkemään kokemustensa arvo ja oman tiedon rakentamisen tärkeys

Mitä oppia missä ja milloin ? syvä - pinta faktaa – ymmärtämistä yksin – yhdessä

Kurssin rakentaminen tieto- ja taitotavoitteet materiaali + suoritustavat = opetus pedagogiset ja tekniset valinnat rinnakkain ohjauksen elementit navigointi opiskeluopas ohjaus ryhmäytymiseen aikaan sitominen tekemisen ohjaaminen toimintojen avulla palaute ilmapiiri

Navigointi ’Aloita tästä’ -kohta visuaalisesti helppoa muuttumattomuus rakenteissa muuttuvat asiat esille sisältöjen tärkeys ilmaistaan suljettu ymp. vs. linkit ulos

Opiskeluopas kokoaa tieto- ja taitotavoitteet + konkreettiset toimintaohjeet rakenne: pääkohdista syvemmälle linjassa sisällön ja kurssi- ympäristön rakenneratkaisujen kanssa

Ohjaus ryhmäytymiseen esim. lämmittelyviikko & vapaa keskustelu esittelyn laatiminen itsestä opiskelijan ”läsnäolon” näkyminen opettajan läsnäolo

Aikaan sitominen ohjaa opiskeluprosessin etenemistä opiskelusuunnitelman tekemistä itsenäisen ja yhdessä työskentelyn jaksoihin vuorovaikutuksen intensiivisyyttä odotuksia tapahtumista kurssisivuilla

Tekemisen ohjaaminen toimintojen avulla 1/2 oppimateriaali ja siihen liittyvät tehtävät samassa paikassa tietojen aktivointi aloitus- ja lopputehtävällä prosessikirjoittaminen  työtilat eri kirjoitusvaiheisiin ja kommentointiin

Tekemisen ohjaaminen toimintojen avulla 2/2 vaiheistettu eteneminen; esim. seuraava osa aukeaa, kun edellinen on tehty keskustelu valmistautuminen  aloitus  osallistuminen

Palaute opiskeluopas kertoo mitä, millaista ja milloin henkilökohtaisesti/ryhmälle opettajalta/muilta opiskelijoilta kurssimateriaaliin ennakkoon sisällytettynä/kurssin kuluessa

Ilmapiiri talo-metafora: aika, paikka, ihmiset syntyy mm. asiantuntijuudesta läsnäolosta ilmaisutavasta (opettaja  opiskelijat) vaikuttaa motivaatioon pysyä kurssilla

Opiskelun piirteitä aloitus nopeaa ja helppoa yhteenkuuluvuus ja tiimiytyminen tuen tarve tekninen tuki asiantuntijatuki opiskeluprosessin tuki

Opettajan rooli jatkuvuuden ylläpitäminen kick-off-tilaisuudet muistutukset onnittelut ilmoitustaulut, FAQ oppimisen ohjaaminen – ajankäyttö!

Lähteitä Holkko, Mari & Vänskä, Minna Ohjauksen elementit verkkokurssilla. Luento ITK’02-päivillä.