Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Lähtökohtia teknologinen imperatiiviopetuksen kehitystarve
Mitä tulisi oppia ? John Dewey: ”Johdattele opiskelija arvokkaiden kokemusten pariin” käytännössä myös: auta opiskelija näkemään kokemustensa arvo ja oman tiedon rakentamisen tärkeys
Mitä oppia missä ja milloin ? syvä - pinta faktaa – ymmärtämistä yksin – yhdessä
Kurssin rakentaminen tieto- ja taitotavoitteet materiaali + suoritustavat = opetus pedagogiset ja tekniset valinnat rinnakkain ohjauksen elementit navigointi opiskeluopas ohjaus ryhmäytymiseen aikaan sitominen tekemisen ohjaaminen toimintojen avulla palaute ilmapiiri
Navigointi ’Aloita tästä’ -kohta visuaalisesti helppoa muuttumattomuus rakenteissa muuttuvat asiat esille sisältöjen tärkeys ilmaistaan suljettu ymp. vs. linkit ulos
Opiskeluopas kokoaa tieto- ja taitotavoitteet + konkreettiset toimintaohjeet rakenne: pääkohdista syvemmälle linjassa sisällön ja kurssi- ympäristön rakenneratkaisujen kanssa
Ohjaus ryhmäytymiseen esim. lämmittelyviikko & vapaa keskustelu esittelyn laatiminen itsestä opiskelijan ”läsnäolon” näkyminen opettajan läsnäolo
Aikaan sitominen ohjaa opiskeluprosessin etenemistä opiskelusuunnitelman tekemistä itsenäisen ja yhdessä työskentelyn jaksoihin vuorovaikutuksen intensiivisyyttä odotuksia tapahtumista kurssisivuilla
Tekemisen ohjaaminen toimintojen avulla 1/2 oppimateriaali ja siihen liittyvät tehtävät samassa paikassa tietojen aktivointi aloitus- ja lopputehtävällä prosessikirjoittaminen työtilat eri kirjoitusvaiheisiin ja kommentointiin
Tekemisen ohjaaminen toimintojen avulla 2/2 vaiheistettu eteneminen; esim. seuraava osa aukeaa, kun edellinen on tehty keskustelu valmistautuminen aloitus osallistuminen
Palaute opiskeluopas kertoo mitä, millaista ja milloin henkilökohtaisesti/ryhmälle opettajalta/muilta opiskelijoilta kurssimateriaaliin ennakkoon sisällytettynä/kurssin kuluessa
Ilmapiiri talo-metafora: aika, paikka, ihmiset syntyy mm. asiantuntijuudesta läsnäolosta ilmaisutavasta (opettaja opiskelijat) vaikuttaa motivaatioon pysyä kurssilla
Opiskelun piirteitä aloitus nopeaa ja helppoa yhteenkuuluvuus ja tiimiytyminen tuen tarve tekninen tuki asiantuntijatuki opiskeluprosessin tuki
Opettajan rooli jatkuvuuden ylläpitäminen kick-off-tilaisuudet muistutukset onnittelut ilmoitustaulut, FAQ oppimisen ohjaaminen – ajankäyttö!
Lähteitä Holkko, Mari & Vänskä, Minna Ohjauksen elementit verkkokurssilla. Luento ITK’02-päivillä.