M.1. Maisteriseminaarin suunnitelmavaihe

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Advertisements

Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Yhteistoiminnallinen oppiminen ja tiedon rakentaminen Esitys laadullisten lähestymistapojen kokeilemisesta HyvAMO-hankkeessa Heli Saarikoski,
Opinnäytetyöprosessi
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
7 Terveyden tutkiminen.
Lähipäivä T Business process development methods 1.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kommentti ÄI1.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Lauri Rauhalan ihmiskäsitys
OTL Seppo Pöyhönen ”Osuuskunnan jäsenen omistajaoikeudet ja mahdollisuus osuuden arvonnousuun” ” Omistajaoikeudet ja omistaja-arvo osuuskunnissa”  tilannekatsaus.
Minkälainen on hyvä gradu?
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kokemuksia väitöskirjan tekemisestä Marjo Kauppinen.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
© Altti Lagstedt, Jukka Juslin Tietotekninen selvityshanke.
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Työssäkäyvien graduseminaari Valmiiksi työn ohessa - hankkeessa Työelämää ja opintoja –iltapäivä Sanna Talja, prof. mvs. Informaatiotutkimuksen.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
K.8. Praktikum -kurssi (10 op) syksy 2009
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Graduseminaari.
JOHDANTO.
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Johdantoseminaari.
Tutkimuksen abc.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Tieteellinen kirjoittaminen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Esityksen transkriptio:

M.1. Maisteriseminaarin suunnitelmavaihe Syksy -09 Seppo Poutanen & Olli Pyyhtinen (Slidet muokannut S. P. Antti Kouvon esityksen pohjalta) Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Aikataulu tapaamiset Uno Harva –salissa, jatkossa maanantaisin klo 10 - 12 16. 9. Luento: johdantoa pro gradu –tutkielman tekoon, syksyn aikataulut 21. 9. Luento: Teoria tutkimuksessa 28. 9. Luento: Kvantitatiivinen tutkimusprosessi 5. 10. Luento: Kvalitatiivinen tutkimusprosessi 12. 10. Ideapapereiden käsittelykerta Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Aikataulu: suunnitelmat Esittäjät (2 per kerta) Opponentit (2 per paperi) 19.10. Tanja Nurmi Katja Ärling Jenny Söderman Ville Santalahti Mikko Helminen Anni Wainikainen 2.11. Katri-Maria Hirvonen Ilona Maula-Tervo Heli Solla 9.11. 16.11. Sanna Laine 23.11. Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Käytännön järjestelyt Suunnitelmavaiheen paperin on oltava jaossa esitystä edeltävän viikon keskiviikkona klo 12.00 mennessä sähköpostilistalla, jolla on kaikkien osallistujien sekä ohjaajien osoitteet Jokaiselle paperille määrätään kaksi opponenttia Opponenttien lisäksi muutkin osallistuvat papereiden arviointiin Jos kyseessä jokin erityisala, johon löytyy asiantuntemusta laitokselta, myös vierailevaa seminaariemäntää/-isäntää voidaan harkita mahdollisuuksien mukaan Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Pro gradu -tutkielma Opinnäyte Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan opinto-oppaan 2009-2010 mukaan (sivu 7): ”Maisterin tutkintoa varten opiskelija laatii pääaineessaan pro gradu –tutkielman, jossa hän osoittaa kykyä tieteelliseen ajatteluun, tutkimusmenetelmien hallintaan ja tieteelliseen kielenkäyttöön” Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Graduaiheen valinta Ja vielä: 6 kysymystä, joihin ensinnäkin pitäisi voida vastata kyllä: onko aiheeni tarpeeksi täsmällinen ja yksityiskohtainen? onko aiheeni tarpeeksi suppea? onko tutkimusprojektini päämäärä selkeä? onko lähestymistapani aiheeseen toteuttamiskelpoinen? onko minulla hyvä mahdollisuus saavuttaa mielenkiintoinen ja relevantti tulos/johtopäätös? olenko itse innostunut tästä aiheesta? Ja vielä: kuinka aihe nivoutuu aikaisempaan yhteiskuntatieteelliseen keskusteluun? mikä olisi tutkielman yleisö ja lukijakunta? Teenkö gradun omasta aiheesta vai nk. tilausgradun? Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Tutkimusprosessi Suunnitteluvaihe Aineiston keruu Tallennus/koodaus/aineiston saattaminen tutkittavaan muotoon Aineiston analyysi Tulosten raportointi Tämä on hyvin yleisluonteinen kuvaus, tutkimusprosessi voi todellisuudessa vaihdella paljonkin (esim. kovin aineistolähtöiset ja teoreettisella otteella tehdyt opinnäytteet) Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Tutkimuksen suunnitteluvaihe: Tutkimussuunnitelma Tutkimuksen tausta, relevanssi ja yleisö Aikaisemmat tutkimukset/kirjallisuus (viitekehys) Tutkimusongelma Tutkimusasetelma Aineisto Miten analysoidaan? Miten raportoidaan? Aikataulu ja kustannukset Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Tutkimuksen tausta, relevanssi, aikaisemmat tutkimukset, viitekehys: kirjallisuuskatsauksen laatiminen (I) Kirjallisuuskatsaus on kriittinen katsaus omalle aiheelle merkitykselliseen tutkimuskirjallisuuteen se ei ole myyntikatalogi kaikista niistä aihetta sivuavista kirjoista, artikkeleista jne., jotka tutkija on ehtinyt lukea eikä pitkien sitaattien kokoelma (jos et osaa tiivistää toisen ajatusta omiksi sanoiksi, et ymmärräkään ajatusta) se osoittaa oman aihepiirin/tutkimusteeman kannalta olennaisen (ei kaiken) kirjallisuuden hallintaa ja ymmärtämistä mitä keskeisiä tuloksia on saavutettu? millä tavoin tutkimuksissa voi nähdä puutteita, epäselvyyksiä, ristiriitoja? Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Tutkimuksen tausta, relevanssi, aikaisemmat tutkimukset, viitekehys: kirjallisuuskatsauksen laatiminen (II) Teoreettiset ja käsitteelliset lähtökohdat: ’teoria’ on ymmärrettävissä väljästi tavaksi, jolla tutkija systemaattisesti luokittelee, abstrahoi ja selittää/tulkitsee tutkimusaineistonsa sisältöä käsitteellisesti niin, että aineiston yleiset keskinäissuhteet tulevat esille koska tutkimuskirjallisuus toimii kirjallisuuskatsauksen aineistona, niin hyvä katsaus tiivistää ja ”teoretisoi” siitä esiin mainitunkaltaisia suhteita ja säännönmukaisuuksia hyvin ”teoretisoitu” kirjallisuuskatsaus hahmottelee, millaista olisi uusi tarpeellinen tutkimus aiheesta Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Tutkimuksen tausta, relevanssi, aikaisemmat tutkimukset, viitekehys: kirjallisuuskatsauksen laatiminen (III) Vältettäviä kiusauksia: katsauksen tarkoitus ei ole panna aihetta tutkineet näyttämään tyhmemmiltä tai epäselvemmiltä kuin he ovat katsauksen tarkoitus ei ole vedota yhden auktoriteetin nimissä toista vastaan, vaan on kehiteltävä perustellun kriittistä etäisyyttä teksteihin jos toinen kirjoittaja esim. olettaa asian x olevan tavalla y, niin hänen ei pidä esittää väittävän, että asia x on tavalla y (kuten myös faktaksi, päättelyksi, käsitemääritelmäksi, arvoarvostelmaksi jne. esitetty on referoitava ja arvioitava sellaisena kuin se on) Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Tutkimusongelma (I) Tutkimusongelman hahmottaminen, rajaaminen, täsmentäminen eli tutkimuskysymysten kirjoittaminen on tärkein vaihe tutkimusprosessissa Tästä osasta tutkimuksen tekemisessä lähdetään liikkeelle, vaikka lopullisessa tutkimusraportissa tämä sijoitetaan yleensä johdanto- ja taustoitus -osan jälkeen Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Tutkimusongelma (II) Tutkimusongelmaa kehiteltäessä tulee pohtia: Mitä täsmällisesti ottaen halutaan tutkia? Miksi halutaan tutkia juuri tätä asiaa/ilmiötä? Mitä hyötyä asian tutkimisesta on? Lisää ymmärtämystä jostakin ilmiöstä? Kontribuoi tieteelliseen keskusteluun? Tutkimusongelman lähtökohtana voi olla a) omakohtainen kiinnostus, b) omakohtainen oivallus tai c) aikaisempi tutkimus Nämä kaikki kolme elementtiä ovat läsnä hyvässä tutkimuksessa Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Viitekehys tutkimuksessa Viitekehys = tutkimusongelman täsmällinen esittäminen käsitteellisesti Karkeita esimerkkejä otsikkotasolla(!): Toistuuko köyhyys? -> ”Mittausvirheen vaikutus köyhyysliikkuvuudesta tehtyihin tulkintoihin” Millaista on olla anorektikko? -> ”Etnografinen tutkimus anorektisen kokemustiedon jäsentymisestä” Viitekehys liittyy tutkimuksessa ainakin kahteen asiaan Tutkittavan ilmiön rajaamiseen ja täsmentämiseen Tutkimuksen oman näkökulman ja juonen muodostumiseen Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Tutkimusasetelma (I) Tutkimusongelman käsitteellistäminen ei vielä riitä, vaan on rakennettava tutkimusasetelma Tutkimusasetelma = Valitaan ja kootaan monista vaihtoehtoisista menettelytavoista sellainen kokonaisuus, jolla voimme vastata tutkimuskysymyksiin (metodologinen pohdinta, sopivan tutkimusotteen valinta) Miten tutkimus tullaan toteuttamaan vaihe vaiheelta menetelmät, joiden avulla voimme vastata tutkimuskysymykseen tutkimuskohde, otanta, aineisto aineistonkeruun aikataulu Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Tutkimusongelmiin vastaaminen Valittu viitekehys ja menetelmät määräävät pitkälti sitä minkälaisiksi tutkimusongelmat muotoutuvat minkälaisia vastauksia niihin voidaan saada Tutkimusongelman ja tutkimustavan tulee täsmätä! Teoreettiset tutkimukset Analyysissa hajotetaan ongelma osiin Synteesissä muodostetaan kokonaiskuvaa Esimerkiksi: 1. käsiteanalyyttinen tutkimus, 2. ilmiön teoreettinen mallintaminen, 3. olemassa olevan teorian modifiointi, 4. uuden teorian kehittäminen Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Tutkimusongelmiin vastaaminen 2. Empiiriset tutkimukset Etsinnälliset (eksploratiiviset) tutkimukset - kun kyseessä on tutkimaton uusi ilmiö (onko todella tutkimaton ilmiö?) Esimerkiksi: esitutkimus, joka antaa vihjeitä ja täsmentää kysymystä Kuvailevat tutkimukset (esim. väestölaskenta tai mielipidetutkimukset kannatuksesta) - vastaa kysymyksiin mitä, miten ? Selittävät tutkimukset - ilmiön selittäminen ja syyn etsiminen / kausaalisuhteet - vastaa kysymykseen miksi ? Evaluaatio-, kehittämis- ja toimintatutkimus - arvioi toiminnan tehokkuutta ja tuloksellisuutta Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Tutkimusongelman täsmentäminen Kun jonkinlainen tutkimusongelma ja –asetelma on olemassa seuraa tutkimusongelman täsmentäminen Perusteellinen kirjallisuuskatsaus -> teoreettinen perusta (ks. ed.) Tekeillä olevat aihetta sivuavat tutkimukset Keskustelu asiantuntijoiden kanssa Ongelman jakaminen osaongelmiin Tähän liittyy keskeisesti myös viitekehyksen rakentaminen ja muokkaus Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Huomioitavia kysymyksiä Valintojen paikka: Mitä tai keitä tutkittavat ovat? Aineisto, valmis vai kerättävä? Miten valitaan? Millä menetelmillä? Tutkimuksen ajallinen ulottuvuus? Tarkastellaanko tutkimuksessa jotain täysin/suhteellisen uusia ilmiöitä ja näkökulmia?  usein kvalitatiivinen tutkimus Ovatko asiat käsitteellisesti selkeitä ja mitattavissa?  usein kvantitatiivinen tutkimus Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Suunnitelmapaperin kirjoittaminen Ideoinnin jälkeen ruvetaan työstämään tutkimussuunnitelmaa tutkimusongelman ja -prosessin kokonaisuuden hahmottaminen kirjallisuuden lukeminen suunnitelman kirjoittaminen Ohjeelliset muotovaatimukset: Kieli suomi tai englanti, 10-20 sivua, fonttikoko 12, riviväli 1½ Lähtöoletuksena on, että tieteellisen kirjoittamisen periaatteet ovat kaikilla hallussa Kannattaa tutustua tieteellisen kirjoittamisen oppaisiin Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Suunnitelmapaperin sisältö Johdanto Lukijan motivointi ja virittäminen. Mitä tutkitaan, mistä tutkimuskysymys nousee, miksi sitä on tärkeä tutkia? Tutkimuksen tausta Napakka ja kriittinen kirjallisuuskatsaus Käsitteellisen viitekehyksen rakentaminen ja käsitteiden määrittely Tutkimuskysymys/-ongelma/-tehtävä/-hypoteesit Myös tässä pitää rajata ja perustella rajauksia Department of Sociology Sosiologian laitos

Suunnitelmapaperin sisältö Data ja metodit Kuvaus ja perustelu tutkimusongelman ratkaisemista varten valitusta tutkimuskohteesta/aineisto(i)sta Kuvaus ja perustelu tutkimusongelman ratkaisemista varten valitusta tutkimusmenetelmistä Otanta: mitä tai keitä valitaan ja millä kriteereillä? 5. Tutkimuksen relevanssi ja aikataulu Millaisia tuloksia tutkimuksesta on odotettavissa ja mikä on sen akateeminen/yhteiskunnallinen relevanssi? Arvio (mahdollisimman realistinen) tutkimuksen eri vaiheiden aikataulusta ja tutkimuksen valmistumisesta Department of Sociology Sosiologian laitos

Pro gradu -tutkielma Joitakin hyväksi havaittuja tutkimuksenteon oppaita: Anttila, Anu-Hanna (2004) Ohjeisto tieteellisen tutkielman tekoon. Turun yliopiston sosiologian laitos Sosiologista keskustelua B 41, Turku Babbie, Earl (1995) Practice of Social Research. Wadsworth, Belmont. (myös metodeista) Eco, Umberto (1990) Oppineisuuden osoittaminen eli miten tutkielma tehdään. Vastapaino, Tampere. Hirsjärvi, Sirkka; Remes, Pirkko & Sajavaara, Paula (1997) Tutki ja kirjoita. Kirjayhtymä, Helsinki. Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe

Valmiita tutkimusaineistoja Laitoksella: Suomi-1999 ja-2004 Ympäristöasenteet Varsinais-Suomi 1999 ja 2004 European Social Survey (2002, 2004) www.europeansocialsurvey.org (tarkemmat tiedustelut näistä Antti Kouvolle) Tilastokeskus Arkistot Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto (Tampere) European (EVS) ja World Values -Surveyt (WVS) Eurobarometrit International Social Survey-Program (ISSP) www.issp.org Useita muita kvanti-/kvaliaineistoja www.fsd.uta.fi Department of Sociology Sosiologian laitos Maisteriseminaari / suunnitelmavaihe