Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Graduseminaari.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Graduseminaari."— Esityksen transkriptio:

1 Graduseminaari

2 Mitä tutkimus on? Ilmiöiden kuvaaminen edellyttää olennaisten asioiden piirteiden erottamista epäolennaisuuksista. Tutkimus on systemaattista pyrkimystä mallintaa asioita ja tapahtumia. Erilaiset lähestymistavat, joilla luotettavaa tietoa kootaan ja uusia malleja luodaan, sanotaan tutkimusmenetelmiksi. Tutkimus on keino saada vastaus esitettyyn kysymykseen. Tutkimus lähtee tutkimusongelmasta tai tutkimusongelmista. Liian väljä tutkimusongelma ei rajaa tutkimusmenetelmän valintaa riittävästi.

3 Mitä tutkimus on? Tutkimusongelma liian yksinkertainen.
Tutkimus on huolella suoritettua systemaattista tiedonhankintaa, jonka avulla saadaan vastaus tutkittavana olevaan ongelmaan. Tutkimuksen tekeminen on julkista toimintaa. Tutkimustulokset ovat yhteistä pääomaa. Tutkimusongelmat liitetään tavallisesti muihin alan tutkimuksiin. Tutkimuksen tekeminen on luova prosessi.

4 Peruskysymykset tutkimuksesta:
Mitä tutkitaan? Miten tutkitaan? Mitä saadaan selville? Mitä johtopäätöksiä esitetään?

5 Tutkielman teossa huomioitavia seikkoja:
Aiheen on vastattava opiskelijan intressejä. Aineiston on oltava suhteellisen helposti saatavilla Aineiston on oltava opiskelijoilla ymmärrettävää Metodisten viitekehysten on mahduttava opiskelijan kokemuspiiriin – tekijän on tehtävä sellainen tutkimus jonka hän kykenee tekemään.

6 Tutkielman teossa huomioitavia seikkoja:
Lähteiden saatavuus: mistä lähteet löydettävissä saako ne helposti käsiinsä pystyykö niitä käsittelemään Sisällysluettelo työhypoteesina otsikko johdanto (selviää mikä on keskeistä ja mikä toissijaista) sisällysluettelo tutkimussuunnitelma koostuu otsikosta, sisällysluettelosta ja johdannosta

7 Tutkielman teossa huomioitavia seikkoja:
henkilökohtainen kiinnostus aiheen tutkittavuus (realistiset kysymykset, aineistoa saatavissa) ongelman suppeus (kysymysten suppeus) resurssit (aika, apuvälineet, laitoksen apu) ”pitäytyminen vanhassa riittää”, uudet oivallukset plussaa tieteellisen ajattelun kehittäminen harjoitellaan kirjoittamista ja lähteiden käyttöä

8 Tutkimusraportin rakenne:
Tutkielman nimi Tiivistelmä Sisällysluettelo Johdanto Tutkimuksen teoreettinen tausta Tutkimusongelmat ja hypoteesit Tutkimus menetelmät – tutkimuksen erilaiset lähestymistavat Tulokset Tarkastelu ja johtopäätökset Lähdeluettelo Liitteet

9 Työsuunnitelma tarpeellisen kirjallisuuden hankkiminen
perehtyminen kirjallisuuteen ongelman asettaminen lähdeaineistoon perehtyminen metodien valinta tutkimusasetelma, ongelman asettelua rajaus käytetyimpien käsitteiden määrittely taustatiedon lähteet materiaalin hankinta ja käsittelytavat käytettävät menetelmät

10 Tutkimuksen lähtökohtia
kiinnostava teoria, teoreettinen malli sosiaalinen ongelma, puute vaillinaisesti tai yksipuolisesti tutkittu aihe arkielämä aiheen tutkittavuus ongelman ja kysymysten suppeus resurssit ”luova kokeiluprojekti” aika (brutto, netto) kyky työskennellä itsenäisesti kyky lukea järkevästi

11 Tutkimussuunnitelma A) Tutkimusongelma (kysymyksinä) Peruskäsitteet
Teoreettinen viitekehys Rajaus Mahdolliset hypoteesit (ehkä kysymyksinä)

12 Tutkimussuunnitelma B) Aikaisemmat tutkimukset (luonnehdintaa)
Oman tutkimuksen suhde aikaisempiin tutkimuksiin Ehkä perustelu, miksi aihe kiinnostaa C) Tietojen keruutapa Olemassa olevat tiedot

13 Tutkimussuunnitelma D) Tutkimusmenetelmät
E) Tutkimusselostuksen alustava jäsennys (tulee usein muuttumaan) F) Resurssit, aikataulu, nykyvaihe G) Lähdeluettelo

14 Tutkimustehtävän täsmentäminen
Tutkimusongelma = peruskysymys johon haetaan vastausta. Peruskysymys jaetaan osakysymyksiksi (ei liikaa kysymyksiä). Ajallinen rajaus (Minä vuosina? Mikä osa tuotannosta?) Alueellinen rajaus (Koko maa vai osa?) Tutkimusaineisto (Mihin perustuen?)

15 Tutkimustehtävän täsmentäminen
Tietojen keruu menetelmät Ongelmatyypit uuden alueen yleisselvitys kuvaileva ja erittelevä tutkimus ilmiöiden välisiä riippuvuuksia selittävä tutkimus kokeellinen tutkimus yritystä/toimialaa koskeva tutkimus

16 Jatkotutkimusseminaari (taito- ja taideaineet)

17 Työskentelytavoista oman tutkimuksen (tutkimussuunnitelman) esittely esim. viitekehyksen, metodin tai tutkimusotteen esittelyä tutkimustehtävät/tutkimusongelmat esim. menetelmän tarkastelu yleisellä tasolla ja sen soveltaminen tässä tutkimuksessa sisällysluettelo työhypoteesina tutkimustulosten tarkastelua opponointia osallistumiset seminaariin ajankohtaisten väitöskirjojen, artikkeleiden ym. esittelyä väitöstilaisuuksiin osallistumista ja niiden analysointia oman työn ongelmat ja ratkaisuehdotukset tällä hetkellä

18 Tutkimuksen tavoitteet
Opiskelija kykenee kriittisesti lukemaan ja kirjoittamaan musiikin didaktista kirjallisuutta kykenee itse hankkimaan ja käsittelemään tietoa musiikinopetuksesta kykenee tekemään niistä päätelmiä ja yhteenvetoja ja esittämään ne kirjallisesti ja muulla tarkoituksenmukaisella tavalla opiskelijan näyte erityisen aihepiirin syvemmästä hallinnasta

19 Tutkimussuunnitelma Tutkimussuunnitelma on tutkimusprosessin kuvaus, johon on liitetty konkreettiset toimenpiteet aikatauluineen. Tutkimussuunnitelmaa tehdessään tutkija käy läpi tutkimusprosessin varsin yksityiskohtaisesti. Tutkimussuunnitelma on tutkimuksen keskeinen vaihe. Esitetään ne tutkimukselliset ratkaisut, joiden varassa tutkimus etenee. ”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.” Tutkimussuunnitelma sisältää : katsauksen alan kirjallisuuteen ja sen perusteella esitetyn ongelmanasettelun ainakin pääongelmien osalta yksityiskohtainen esitys tietojen keräämisestä ja koehenkilöistä reaalinen aikataulu

20 Tehdessä oppii: jotain omasta tieteestä enemmän erityisalueesta
tiedon kokoaminen ja tuottaminen fyysisen tekemisen tekniikka asioita omasta itsestään: oma työskentelytapa; paine ajankäyttö; kuinka pitkään jaksaa kapasiteetti; voimien keskittyminen suunnittelukyky; syyt ja tekosyyt kyky työskennellä itsenäisesti kyky hakea tukea järkevästi

21 Tehdessä oppii: systemaattinen lukeminen
luetun arviointi; mikä relevanttia kriittinen suhtautuminen tunnistamaan ja jäsentämään, rajaamaan ja ratkaisemaan päätöksen tekeminen; konkreettiset vaiheet ristiriitatilanteet rajaus tietoa omista päätöksentekotavoista riskinottokyky epävarmuuden sieto

22 Tutkimusprosessi Ensimmäiseksi etsitään ongelma-alue, johon tutkimuspotentiaali suunnataan. Toinen vaihe: selvitetään, mitä tutkimusalueelta aikaisemmin tiedetään. Kirjallisuuteen tutustuminen ja tutkimuksen ongelmanasettelu ovat voimakkaasti sidoksissa toisiinsa. Tutkimuksen ongelmanasettelussa käytetyt käsitteet ovat täsmällisesti määriteltyjä. Ennen keruuta järjestetään esikoe.

23 Tutkimusprosessi Tutkimuksen ongelmat puettava mitattavaan muotoon (operationalistaminen). Esim. valintakokeiden osa-alueet mittaavat koulutettavuutta ja soveltuvuutta alalle. Esim. kyselylomake muodostuu eri ongelmia mittaavista osioista. Mittarin jokaisen osion pitää nousta tutkimuksen taustasta ja niiden pitää olla yhteydessä tutkimuksen ongelmiin. Seuraava askel kvantitatiivisessa tutkimusprosessissa on tietojen kerääminen ja sen jälkeen raportoiminen.

24 TUTKIMUSPROSESSI Tutkimustyyppi Tutkimusasetelma Käsiteanalyysi
AIHEPIIRIIN TUTUSTUMINEN, AIEMMAT TUKIMUKSET, TEORIA TUTKIMUSONGELMAN MUODOSTAMINEN JA TÄSMENTÄMINEN. ALUSTAVAT HYPOTEESIT TUTKIMUKSEN KULUN SUUNNITTELU: Tutkimustyyppi Tutkimusasetelma Käsiteanalyysi Ongelmien täsmentäminen esim. hypoteesien muodossa. Muuttujien muodostaminen Analyysimenetelmien valinta Aineiston hankinta Aikatauluhahmotelma ESITUTKIMUS AINEISTON KERÄÄMINEN AINEISTON ANALYYSI TULOSTEN TULKINTA RAPORTOINTI VALITTU ONGELMA-ALUE TUTKIMUSPROSESSI

25 Tutkimuksen perusaskeleet
Tutkimuksen tarkoituksena on… Aihetta on aiemmin lähestytty… Nyt sitä on tarkoitus lähestyä uudesta näkökulmasta… Edellisen perusteella voidaan olettaa… Tutkimustehtävänä on vastata seuraaviin kysymyksiin… Aiempien tutkimusten ja niistä tehtyjen johtopäätösten perusteella voidaan olettaa…

26 Tutkimuksen perusaskeleet
Tietoa etsitään… (mitä tietoa? miten? keneltä?) Löydettyä tietoa analysoidaan… Tulokset osoittavat… Tuloksista voi päätellä… ja niitä voi verrata… Johtopäätöksiä voi arvioida uuden tiedon (teorian) löytymisen, käytännön sovellusten ja jatkotutkimusten kannalta. Kenen ajatuksia lainattu (lähteet)?

27 TEHTÄVÄ: työnimi tällä hetkellä tiivistelmätekstiä pääpiirteisesti
oman työn sisällysluettelon tarkastelua viitekirjallisuuden ja viitekehys kirjallisuuden esittelyä (5 keskeisintä lähdettä) metodin, menetelmän tarkastelu yleisellä tasolla ja se soveltaminen tässä tutkimuksessa tutkimustehtävät, tutkimusongelmat tulosten tarkastelua oman työn ongelmat ja niiden ratkaisuehdotukset tällä hetkellä

28 Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa, jota voi
käyttää suoraan toiminnan kehittämiseen, tai joka lisää kohdealueen ymmärtämistä ja hallintaa. Empiirisen aineiston paikallinen selittäminen on aina tutkimuksen ydin. Tutkimusta on lähestyttävä avoimin silmin, niiden omilla ehdoilla. Havaintoja on pyrittävä tekemään kaikesta mahdollisesta. Yritetään jäsentää tutkimuksen kohteena olevaa ilmiötä. On hyödyllistä tehdä kahdenlaisia muistiin panoja: havaintoja sekä tulkintoja. Myös mitä on nähty ja luettu. Ideat ylös koko ajan omaksi dokumentiksi.

29 Pro Gradu –tutkielman arviointi www. helsinki
Pro Gradu –tutkielman arviointi

30

31

32

33 Ohjeita Käyttäytymistieteellisen tiedekunta opinnäytetyön tekijöille:

34 Seppo Tella & Jari Lavonen Tutkielma – oppimisen oiva osoitus Opas tutkielman tekoon ja raportointiin Studia Paedagogica 4 Luku 3. Tutkijan ja opponentin rooleista


Lataa ppt "Graduseminaari."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google