Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016 Aloitusseminaari MH/IK 26.8.2014
Ohjelma 26.8. 12.00 Seminaarin avauspuheenvuoro: lasten- ja nuortenpalveluiden päällikkö Pia Setälä 12.15 Oppiva ops- prosessi : PRO koulutus ja RondoTraining: Leena Nousiainen ja Ulla Rasimus 13.30 Kahvi 14.10 Kuntatason työskentely: SaloOps16 14.50-16 Työryhmien järjestäytyminen MH/IK 26.8.2014
MIKSI? Salo Opettajan tietoisuus siitä, mihin koulua tarvitaan Yksilöllisyys koulussa, yksilöllisen kohtaamisen mahdollisuus, sama kaikille ei välttämättä ole tasa-arvoa Jokaisen oppilaan oikeus hyvään opetukseen Oikeudenmukainen arviointi Oppimisympäristöt muuttuvat, mitä sen pitäisi olla? Ihmisyyteen kasvaminen – kuinka saavuttaa yhteiskuntakelpoisuus Olla vahva oman kulttuurinsa kanssa – oman ja muiden taustan kunnioittaminen MH/IK 26.8.2014
MIKSI? Valtakunnallinen Koulun ja opetuksen suhde muuttuvaan yhteiskuntaan arvoperusta ja tehtävä Oppimisen ja osaamisen määrittely oppimiskäsitys, pedagogiikka, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen Tapa toimia toimintakulttuuri ja kouluntyön käytännön järjestäminen Perusopetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen -- vuosiluokkakokonaisuudet, monialaiset oppimiskokonaisuudet MH/IK 26.8.2014
Aluerehtorit & arvohautomo: 2-3 x kevään 2014 aikana alueellinen rehtorityöskentely. Rehtori vie hautomon arvopohdinnan omaan kouluunsa. Miten meidän koulussa? Perusopetuksen rehtoreiden kehittämispäivä. Kevään hautomotyöskentely puretaan esityksiin Syksy 2014: Kuntatasoinen, oppiainekohtainen opetussuunnitelmatyöskentely alkaa. MH/IK 26.8.2014
Kooste kevään hautomoista Opetussuunnitelman merkitys Opetussuunnitelma on tärkein koulun toimintaa ohjaava asiakirja. Sen laatiminen on onnistuessaan koulun opettajakuntaa yhdistävä ja voimauttava prosessi. Siksi OPS työ tulee saattaa loppuun koulukohtaisesti, vaikka yhteisiäkin pelisääntöjä luotaisi. ” Vaikka nykyään on mobiiliyhteiskunnan erilaiset tarpeet, niin perusjutut on edelleen samoja: Osata toimia toisten ihmisten kanssa ja kasvattaminen tähän hetkeen – omata valmiudet kehittyä tulevaisuutta varten” MH/IK 26.8.2014
Työryhmien työskentely Puheenjohtaja Kokoontumisaikataulu (oppituntien ulkopuolella) Kokouksien määrä Kokoontumispaikka (varaukset infosta) Pedanetin käyttö: ryhmästä valitaan käytöstä vastaava henkilö (Maarit Saari) Yhteistyö muiden ryhmien kanssa Huoltajien ja oppilaiden osallistaminen Korvaus työstä MH/IK 26.8.2014
Alustava aikataulu 26.8. järjestäytyminen Tapaamisia syksyllä 2014 x ? Tapaamisia keväällä 2015 x ? Tapaamisia syksyllä 2015 x ? Muu työskentely MH/IK 26.8.2014
Työskentelyn aloittaminen Ryhmäläisten esittely Puheenjohtajan valinta Käytännöistä sopiminen (kokoontumispaikka, aikataulu, yhteydenpitotapa, Pedanetin kirjaukset) Ryhmän kirjaaminen Pedanettiin (Pj ja jäsenet) Puheenjohtaja hoitaa tarvittaessa yhteydenpidon Pedanet - asioissa Maarit Saareen Jokaiselle ryhmälle on varattu työskentelytilaa MH/IK 26.8.2014