Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari 17.5. 2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palautetta ekonomikoulutuksesta ja tietoa ekonomikunnan sijoittumisesta Ajankohtaista, kevät 2010.
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Polkuja läpäisyn tehostamiseksi Läpäisyhankkeen kokous Kokkolassa
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Perusopetuksen ryhmäkoko
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Läpäisyn tehostamisohjelman seurantatutkimus 2012 Seminaari Tampereella
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
AMMATTISTARTTI OPPILAITOSVASTAAVIEN JA OPISKELIJOIDEN KOKEMANA Länsi-Suomen työpajapäivät 9.– Tom Tarvainen.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Oikeussosiologia 7: Oikeustieteen opetus opiskelijapalautteen valossa Kaijus Ervasti.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Ajankohtaista tuloksellisuusrahoituksesta Suomen Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Lea Juhola.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO.
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Kuka keskeyttää ja miksi? Läpäisyn tehostamisohjelman seminaari Kuopio.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
Koulutustaso ja osaaminen
Kelpo-hanke Amisto
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Esityksen transkriptio:

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Seurannan tietotarpeita OPISKELIJOIDEN NIVELVAIHEEN PUDOKKUUS -peruskoulusta suoraan jatko-opintoihin siirtyminen -keskeyttämisten vähentäminen OPINTOJEN LÄPÄISY -starttiopiskelijoiden jatkosijoittuminen -starttitaustaisten opiskelijoiden tutkinnon suorittaminen -sijoittuminen tutkinnon jälkeen AMMATTISTARTIN KEHITTÄMINEN PERUSTUTKINTO-OPINTOJEN KEHITTÄMINEN PERUSOPETUKSEN KEHITTÄMINEN HYVÄT KÄYTÄNNÖT STARTIN KUSTANNUSTEHOKKUUS

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartti ja nivelvaiheen pudokkuus Ammattistarttiin tullaan pääosin kahta polkua pitkin (suoraan peruskoulusta tai opintojen keskeyttämisen jälkeen) Ammattistartin vaikutukset ovat suunnilleen samanlaisia näissä ryhmissä, keskeyttäneillä ehkä hieman paremmat? PUDOKKUUTEEN LIITTYVIÄ KYSYMYKSIÄ Mitä ammattistartille tulleet olisivat tehneet ilman ammattistarttia? Mikä on se ryhmä, joka ei ammattistartin jälkeenkään osaa sanoa jatkosuunnitelmiaan? Miten ammatillisessa koulutuksessa jatkavien ja ”ei suunnitelmia” ryhmän arviot eroavat?

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ei jatkosuunnitelmia -ryhmä Päättävien kyselyssä vain 52 kpl Hieman useammin naisia (61 %) Hieman vanhempia Hieman heikompi peruskoulutausta Hieman enemmän HOJKS Hieman useammin ammatillisen koulutuksen keskeyttäneitä Startille asetettujen tavoitteiden suhteen ei olennaista eroa muihin >>>>seuraavissa dioissa tuloksia tämän ryhmän startti-arvioinnista

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin tavoitteiden täyttyminen

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Itsearviointi valmiuksista

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ohjaustarpeet

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Välihuomio –miksi naiset näyttäisivät hyötyvän enemmän kuin miehet?

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistarttiin ollaan pääosin tyytyväisiä – mutta miksi ja miksi ei? Ammattistartin kevättodistuksen keskiarvo vuonna 2010 oli 8,34 Millainen on tyytymättömien opiskelijoiden profiili? (arvio alle 8)  -keskimääräistä enemmän miehiä ja suoraan peruskoulusta tulleita  -peruskoulussa hyvin menestyneitä ja HOJKS-taustaisia hieman enemmän  -tulosyy ”en päässyt muualle” hieman yleisempi  -suoritettu alle 20 opintoviikkoa  -tavoitteissa korostuu kiinnostavan ammattialan löytäminen  -tasaisesti vähemmän hyviä muistoja (etenkin omasta starttiryhmästä)  -yleisemmin huonoja muistoja (opetus, keskustelut, starttiryhmä) ” tulokset tukevat muita havaintoja; ammattistartista eniten hyötyvien ryhmä on melko homogeeninen?”

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Tavoitteiden täyttyminen ja tyytyväisyys

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Itsearviointi ja tyytyväisyys

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Seurannan kehittämishaasteita KOULUTA  -alihyödynnetty?  -paikallisen muokkaamisen mahdottomuus?  -”voisiko ammattistartti saada lähettävän koulun oikeudet”? Oppilastietojärjestelmät (PRIMUS)  -muokattavissa omin voimin tai asiantuntijoiden tuella ”Ammattistartti” vakiintuneeksi taustamuuttujaksi koulutustilastoihin, tietojärjestelmiin, kyselyihin ja oppimistulosten arviointeihin (näytöt) Vertailutiedon verraton hyöty Seuranta on vain väline, ei itseisarvo Kehittävän tavoitearvioinnin viitekehys

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Lisää kehittämishaasteita Vastaako ammattistartti tarpeeseen? Vastaavuuden logiikka: ongelmien syiden, palvelutarpeiden ja ratkaisukeinojen yhtenäisyys, Yleisen tiedon ja oppilaskohtaisen tiedon kautta haettu vastaavuus Vastaavuus koulutuksen järjestäjän tasolla Osana strategiatyötä Seurannan laatupolitiikka  -kohdistamisen laatu  -toteuttamisen laatu  -tulkinnan laatu

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan elementtejä Ammattistartin aloittavien kysely Keskeyttävien seurantalomake Ammattistartin päättävien kysely Kysely tutkintoon valmistuville (ns.päättävien kysely) Kysely perustutkinto-opiskelijoille (ns. olokysely) Määrälliset seurantatiedot Tiedonkeruu ammattistartin opettajilta ja/tai muulta henkilökunnalta?