Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMartta Ahola Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog
2
Miten seurantajärjestelmä tulisi ymmärtää?
Seurantajärjestelmä osana yhteiskuntatakuuta Seurantajärjestelmän tasot: -nuorten sijoittuminen ja henkilöseuranta -”asiakastyytyväisyys” ja ohjaustarpeet -palvelujärjestelmän kehittävä arviointi -taloudellisen ja määrällisen arvioinnin mallit -yhteys lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämiseen
3
Nuorten seurantajärjestelmän yleistävä mallinnos
4
Uusi nuorisolaki ja seurantajärjestelmä
monialainen yhteistyöverkosto, jonka toiminta ja tavoitteiden toteutuminen edellyttää seurantajärjestelmää etsivä nuorisotyö nuoren tavoittajana ja ohjaajana (”tiedä, tavoita, ohjaa”) tietojen luovuttaminen etsivälle nuorisotyölle (”ilmoita”) - perusopetuksen jälkeen ilman opiskelupaikkaa jääneet - toisen asteen opinnot keskeyttäneet - armeijan tai siviilipalveluksen keskeyttäneet - muut ohjausta ja tukea tarvitsevat nuoret
5
Kokkolan seurantatieto – mitä on kerätty ja voitaisiin kerätä
Nivelvaiheen seurantatieto Nivelvaiheen palveluita kehittävä seurantatieto Toisen asteen opintojen seurantajärjestelmä Ammattistartin seuranta (Poikkihallinnollinen) tieto nuorten elinoloista
6
Seurannan (kehittämis)portaat; millä tasolla Kokkolassa ollaan?
Lapsi- ja nuorisopolitiikka? Monialainen yhteistyöryhmä Työelämä? Lasten ja nuorten hyvinvointi Kokkolassa? Nivelvaiheen palvelut II-asteen koulutus Ammattistartti KOKKOLAN PERUSKOULUT
7
Kokkolan www-työväline
Määrällinen tilastotieto (nuorten polut peruskoulun jälkeen) Ilmoitukset sijoittumisesta ja tuen/ohjauksen tarpeesta Tulee täydentää paikallisesti sovittavilla sopimuksilla ohjaus- ja ilmoituskäytännöistä Toimii www-kyselyjärjestelmän kautta; linkitetty www-sivulle osoitteeseen? Ilmoitukset ja tiedonkoonti: peruskoulun keväällä 2010 päättäneet, toisen asteen koulutuksen aloittaneet, ilman koulutuspaikkaa jääneet nuoret (kesä), yksittäisten nuorten muuttuneet tilanteet (esim. keskeyttäminen, projektin aloitus)
8
Seuranta- ja ilmoitusjärjestelmä koordinoidun tiedonvälityksen muotona
Ammatillinen koulutus Ohjauspalvelut Työllistäminen Koordinaattori (tietokanta) Perusopetus Sosiaali- ja terveys Koti Lukio
9
Seurantalomakkeen rakenne;
NIVELVAIHEEN SEURANTAJÄRJESTELMÄ-lomake Taustakysymykset Palvelu x (omat kysymykset) Palvelu x (omat kysymykset) Nykyinen ilmoituslomake SEURANTATIEDON KOONTI -peruskoulun päättäneiden nuorten seurantatiedot (nykyinen malli);sijainti ja tuen tarve -palvelu x:n ”oma tieto” (alkuhaastattelu; palvelutarpeet ja odotukset -palvelu x:n ”oma tieto” (loppuhaastattelu); tavoitteiden täyttyminen ja tyytyväisyys
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.