Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuVeikko Halttunen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Polkuja läpäisyn tehostamiseksi Läpäisyhankkeen kokous Kokkolassa 13.4. 2012
2
DiaLoogin osuus Kehitetään seuranta- ja raportointimalleja peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheen sekä toisen asteen ammatillisen koulutuksen ohjauspalveluiden (oppilaanohjaus, opiskelijahuolto) tueksi. Kehitettävät mallit koostuvat seurantatiedon sisällöstä (lomakkeet) ja toteuttamisesta (organisointi) Lisäksi kehitetään tiedon hyödyllisyyttä ja käyttöarvoa (tieto informaatio-ohjauksena, osana sosiaalisia prosesseja) Valtakunnallista ja paikallista työtä
3
Opintojen keskeyttämisen seuranta Niveltyy oppilastietojärjestelmien kehittämiseen (Jyväskylä) ja läpäisyohjelman seurantatutkimukseen ”Eroaminen” on nykytermi Kiirellisin hanke…pilotointi syksyllä 2012 Määrällinen seuranta, keskeyttämistietojen (mm. keskeyttämisen syyt) keruu ja opiskelijan jatko-ohjausta tukeva seuranta Valtakunnallinen Tarvitaan myös ennakointitietoa (huolivaihe?) ja tietoa jatkosijoittumisesta; keskeyttäminen on prosessi ”Hyvän keskeyttämisen” mitattavat laatukriteerit? • -toisissa oppilaitoksissa pääsee karkaamaan..toisissa keskustellaan ”Haastava ja tärkeäksi koettu kehittämiskohde” Uuden nuorisolain haasteet (ilmoitus etsivälle työlle)
4
Keskeyttämisen seurannan kysymyksiä Mikä nykyisissä seurantakäytännöissä on puutteellista? Millainen tieto? • -tukee keskeyttäneen opiskelijan ohjausta?(jälkiohjaus) • -tukee edeltävien palveluiden (ohjauksen) käyttöä? (ennaltaehkäisy?) Millaiset voisivat olla ”hyvän” keskeyttämisen (mitattavat) laatukriteerit? Mitä tietoja kuuluu keskeyttämisen riskianalyysiin – mitkä seurattavat/mitattavat asiat ennakoi keskeyttämistä? Millainen keskeyttämisseuranta on oppilaitoksille hyödyllisin? • -keskeyttävien kysely (oppilaitos+opiskelija) • -”huolivaiheen kysely” (tehdään kun opiskelijan opinnot viivästyvät ja keskeyttäminen uhkaa) • -syyskysely, jossa erilliset osiot a) motivoituneille ja edistyneille, b) motivaation puutteista kärsiville Miten keskeyttämisen seurannan tuottaman tiedon hyödyllisyyttä voitaisiin parantaa? • Millaisia prosesseja tieto käynnistää? • Kuka tietoa käyttää? (tiedon asianosaiset)
5
Keskeyttämistietojen keruu oppilastietojärjestelmistä Nykyiset luokitukset - tietojärjestelmät -keskeyttämislomakkeet Luokittelujen yhtenäistäminen Ehdotus yhteiseksi malliksi Uudet luokitukset 2013 - tietojärjestelmät -keskeyttämislomakkeet Tiedonkeruu 2012 - uudelleen koodataan OPH:ssa -”oma luokka” -kaatoluokkana Tiedonkeruu jatkossa -yhtenäiset luokittelut -”helpommin” tietojärjestelmistä
6
Ammattistartin seuranta Taustalla aiempi kehittämishanke Tuolloin kehiteltyjen mallien ja lomakkeiden jatkokehittäminen (sisältö, organisointi) Laajemmat tietotarpeet (seurannan ”iso kuva”) Valtakunnallinen Tiedon hyödyntämisen kehittäminen? Ennakointitietoa Ammattistartin tarpeellisuudesta? • Peruskoulun 9.luokkalaiset informantteina
7
Ammattistartin seurannan kysymyksiä Aiemman selvityksen kehittäminen? • -”iso kuva”; mihin tietotarpeisiin ei vastaa? Lomakkeiden kehittäminen • -aloittavien kysely • -päättävien kysely • -määrällinen tieto Miten tiedon hyödyllisyyttä voidaan kehittää? • -kuka tietoa käyttää? (tiedon asianosaiset) • -millaisia prossseja tieto käynnistää?
8
Opiskelija-asuntolat ja hyvinvoiva oppimisympäristö Taustalla Opiskelija-asuntolaselvitys (2011) Järjestäjätieto, asuntolaohjaajat ja opiskelijat Määrällinen ja laadullinen tieto ”Uusi kierros” syksyllä 2012 • Syksyllä valikoituminen vähäisempää; voidaan kysyä myös mahdollisia muutto- ja keskeyttämisaikeita ja niiden syitä Asuntolat kuin pienoismalleja oppilaitoksista (samat asiat korostuneemmin esillä) Haasteena: asuntolatiedon ja hyvinvoivan oppimisympäristön kehittämisen yhdistäminen Valtakunnallinen
9
Asuntolaan ja hyvinvoivaan oppimisympäristöön liittyviä kysymyksiä Onko oppilaitoksessa hyvinvointisuunnitelmaa ja/tai –tiimiä? • Miten asuntolat ovat yhteydessä noihin? Miten asuntolaselvityksen lomakkeita tulisi kehittää? • Tiedon tuottaminen hyvinvointisuunnitelmien ja –tiimien tarpeisiin? Mikä on paras ajankohta kyselyille? Asuntolaseurannan tuottaman tiedon hyödyntämisen kehittäminen? • Asuntoloiden kehittäminen? • Asuntoloiden integroiminen oppilaitokseen? • Asuntola-ohjaajien työ? • Opiskelijoiden vapaa-aika? • Opiskelijoiden opiskelu? • Millaisia prosesseja tieto käynnistää? • Kuka tietoa käyttää? (tiedon asiaosaiset)
10
Peruskoulun päättäneiden seuranta Pilotoitu ja testattu Kokkolassa (2010) Prosessikuvaus? Pilotin perusjutut • Määrällisen tiedon koonti ja päivittäminen (kunta- ja koulukohtainen tieto ”poluista” • Yksittäisen opiskelijan seuraaminen ja ohjaus (pudokkaiden seuranta, ohjaustarpeet) • Ilmoitus www-järjestelmän kautta (ei toimi?) Kokkola toimintaympäristönä ”Vaikea kehittämiskohde” • Vakiintuneet käytännöt (puhelin ja sähköposti, henkilösuhteet) • Ei kenenkään maalla • Tietosuoja-asiat Uuden nuorisolain vaatimukset (ilmoitus etsivälle työlle) Yleinen hyvinvointi-indikaattori (sosiaalinen tilaus)
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.