Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari 24.11.2009 Jukka Vehviläinen / DiaLoog.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari 24.11.2009 Jukka Vehviläinen / DiaLoog."— Esityksen transkriptio:

1 Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari 24.11.2009 Jukka Vehviläinen / DiaLoog

2 Mitä nuorten seurannan kehittämiseksi on tehty, tehdään ja tullaan tekemään? Keväällä 2009; selvitys peruskoulun päättäneiden nuorten seurantajärjestelmästä Syksyllä 2009: seurantajärjestelmän paikallinen mallintaminen Kokkolassa (Reimari2-hanke) ja Kokemäellä Tammikuu 2010: seurantajärjestelmän kehittäminen osana sektoritutkimuksen neuvottelukunnan hankkeita? Yhteyshenkilöitä näihin hankkeisiin: Kokkola (jukka.vehvilainen@dialoog.fi, anne.etelaaho@kpedu.fi), Kokemäki (sari.pitkanen@sosiaalikehitys.com,riitta.hirsikoski@satakola.fi)

3 Miten seurantajärjestelmä tulisi ymmärtää? Seurantajärjestelmä osana yhteiskuntatakuuta Orwellmaisesta painajaisesta ohjaukselliseen visioon Seuranta on vain väline, ei itsetarkoitus Tiedonkeruun, -käsittelyn, -välittämisen ja – hyödyntämisen prosessit Seurantajärjestelmän tasot: -nuorten sijoittuminen ja henkilöseuranta -”asiakastyytyväisyys” ja ohjaustarpeet -palvelujärjestelmän kehittävä arviointi -taloudellisen ja määrällisen arvioinnin mallit -yhteys lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämiseen

4 Nuorten seurantajärjestelmän yleistävä mallinnos

5 Seurannan kehittämishaasteet Miten kopparitoiminta järjestetään? Tietosuoja Hajanainen ja päällekkäinen tiedonkeruu Vanhanaikaiset, kirjavat ja työllistävät käytännöt Nuorta tukevan ohjaustiedon ”katoaminen” Seurannan intressien yhdistäminen; erilaiset syyt, samanlaiset käytännöt Tietojärjestelmien yhtenäistäminen ja keskustelu >>>>>>Mitä Kokkolassa tehdään?: (aluksi) kehitetään teknistä työvälinettä…

6 Seuranta- ja ilmoitusjärjestelmä monialaisena ja koordinoituna yhteistyönä Koordinaattori (tietokanta) (www.nuortenpolut.fi) Perusopetus Ammatillinen koulutus Ohjauspalvelut Työllistäminen Sosiaali- ja terveys LukioKoti

7 Seuranta- ja ilmoitusjärjestelmä Määrällinen tilastotieto (nuorten polut peruskoulun jälkeen) Ilmoitukset sijoittumisesta ja ”pudokkuudesta” Tulee täydentää paikallisesti sovittavilla sopimuksilla ohjaus- ja ilmoituskäytännöistä Toimii www-kyselyjärjestelmän kautta; linkitetty www- sivulle (jatkuvasti voimassa) Ilmoitukset ja tiedonkoonti: peruskoulun keväällä 2010 päättäneet, toisen asteen koulutuksen aloittaneet, ilman koulutuspaikkaa jääneet nuoret (kesä), yksittäisten nuorten muuttuneet tilanteet (esim. keskeyttäminen, projektin aloitus)

8 Jatkokehittämisen kysymyksiä? Tietosuoja-asiat? Palvelukartan rakentaminen (paikallinen, seudullinen) Miten saadaan kaksi kärpästä yhdellä iskulla? Ei haluta luoda ”uutta” ilmoitus- ja seurantakanavaa… Nykyisten seuranta- ja tiedonsiirtokäytäntöjen selvittäminen Ns. nivelvaihekyselyn yhdistäminen seurantajärjestelmään Kannattaako näitä paikallisesti kehittää? Miksi näitä (tätä) pitäisi kehittää?: AIKAA SÄÄSTETTÄVÄ TÄRKEIMPIIN TÖIHIN

9 Ammattistarttilaisten seuranta? MIKSI seurantaa tehdään? (vaikuttavuus,tuloksellisuus, ohjauksen tukeminen) KETÄ Seurataan? (”ryhmää” vai ”yksilöä”) MIHIN seuranta ulottuu? (koulutusjärjestelmän sisälle vai nuorten palveluihin, työelämään: millainen on starttilaisten palvelukartta?) MITEN seurataan? A) Starttilaisista tehdään oma seurannan ”alaryhmä” paikallisessa järjestelmässä (sijoittuminen), B) Osana nivelvaihe ja oppilaitoskyselyjä (opintojen eteneminen, tyytyväisyys, suunnitelmat jne.) MISTÄ starttilaisen tunnistaa? (ryhmä- tai henkilökohtainen vastaajatunnus, taustatieto)


Lataa ppt "Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari 24.11.2009 Jukka Vehviläinen / DiaLoog."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google