APE-opinnot: 7. lähipäivä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Prosessiosaaminen - prosessiosaajaksi
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
FM, lehtori Iina-Maria Piilinen Humanistinen ammattikorkeakoulu
RYHMÄ.
Viestintää ja tiedonhallintaa helposti ja tehokkaasti Olli Aro Kehittämiskonsultti – Business Development Consultant.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
HAMKin ohjaustoiminnan opiskelijoiden tekemä kuvatarina
Nuoruus Elämänkaarinäkökulma,
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
Onnistuneen ryhmän toiminta
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
Johanna Vanhatalo Hanne Yrttiaho Paula Vehkalahti Maarit Ristimella
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
MUOTOUTUMISVAIHE: JOUKKO IHMISIÄ Varautuneisuus Sulkeutuneisuus Vähän vuorovaikutusta Johtaja käskee.
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppiaine-kokonaisuus
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Ryhmän kehitysvaiheet ja konfliktit
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Kuusi ajattelu-hattua
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
Sosioemotionaalinen kehitys
Opetussuunnitelmassa 2016
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Ryhmän ohjaamisen perusteet ammattiin
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Kognitiivinen kehitys
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Menestys tiimityön kautta
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Ohjauksen roolit ja positiot
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

APE-opinnot: 7. lähipäivä Opetusmenetelmät Ryhmädynamiikka Ryhmien ohjaamisesta Ryhmätyömenetelmien hyödyntämisestä opetuksessa

Ryhmädynamiikka Ryhmädynamiikka tarkoittaa ryhmään kuuluvien ihmisten välisiä suhteita ja vuorovaikutusta Jäsenten persoonallisuus, ikä Ryhmän tavoitteet ja toiminnat (prosessitavoitteet) Ryhmän prosessi Ryhmän jäsenten välinen vuorovaikutus ja kommunikointi Johtaja/ohjaaja

Ryhmän muotoutuminen: vaiheet Ryhmän muotoutumisvaihe Tutustuminen, ryhmän jäsenyys, ryhmän tehtävän selkiyttäminen Varovaista, kukaan ei halua ärsyttää ketään Ilmapiiri yleensä myönteinen 2. Ryhmän kuohuntavaihe normit muodostuvat, roolien etsintä, yksilölliset tarpeet Testataan ohjaajaa ja toisia

Ryhmän muotoutuminen: vaiheet 3. Pelisääntöjen syntymisen vaihe sisäinen yhteenkuuluvuus, ryhmä alkaa kiinteytyä jäsenten erilaisuus hyväksytään ja konflikteja halutaan välttää pyritään yhteistoimintaan 4. Kypsän ryhmätoiminnan vaihe työskentely tehokasta ja ryhmän tehtävän mukaista, tavoitetietoista, roolit ovat joustavia 5. Ryhmän lopettamisvaihe surutyö tai helpotus

Ohjaajan merkitys Ohjaajan taidot merkittävä tekijä ryhmän etenemiseksi tehokkaaksi ryhmäksi - Herkkyys havaita ryhmän tarpeet - Kykyä muuttaa oma käyttäytyminen - Ohjaaja voi viihtyä jossakin roolissa muuta paremmin

Ohjaustoimia Molemminpuolinen palaute - kehittää toimintaa selkeämmäksi ja tavoitteenmukaisemmaksi pitää välit ryhmään avoimena Kysymysten esittäminen vie ryhmää eteenpäin kohti tavoitetta, tiedonhankinnan keino.   Erilaiset ryhmäsopimukset - laaditaan yhdessä, luovat turvallisuutta ja pysyvyyttä   Puitteiden säätely - tapaamispaikkaan, -aikaan, ympäristöön ym. vaikuttamista.

Bonon menetelmä (Bonon hatut) Ryhmätyömenetelmä, jonka avulla voi - Tuottaa erilaisia näkökulmia - Kokeilla erilaisia ajattelutapoja - Harjoittaa erilaisia rooleja Toiminta organisoidaan kuuden eri värin avulla Jokainen väri edustaa eri asennetta

Kirjallisuutta De Bono, E. 1990. Kuusi ajatteluhattua. Loimaa: Loimaan kirjapaino. Hämäläinen, W. Kuuden hatun mentelmä ryhmätöissä. Luettu 03.05.2006 www.cs.joensuu.fi/pages/whamalai/yoped/hatut.pdf Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.) 2000. Ohjaus ammattina ja tieteenalana. Ohjauksen lähestymistavat ja ohjaustutkimus. Juva: Bookwell, 166-188. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Helsinki: Edita. Niemistö, R. 2000. Ryhmän luovuus ja kehitys. Tampere: Tammerpaino.