Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

FM, lehtori Iina-Maria Piilinen Humanistinen ammattikorkeakoulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "FM, lehtori Iina-Maria Piilinen Humanistinen ammattikorkeakoulu"— Esityksen transkriptio:

1 FM, lehtori Iina-Maria Piilinen Humanistinen ammattikorkeakoulu
Projektinhallinta ja työskentelytaidot Salon kansalaisopisto FM, lehtori Iina-Maria Piilinen Humanistinen ammattikorkeakoulu

2 Projektit ja ryhmätyö Ryhmädynamiikka projektityössä
Toimiminen ryhmässä; roolit ja tekniikat Vuorovaikutus ja sosiaaliset taidot osana projektinhallintaa Viestintä projektinhallinnassa Tuntitehtävä: olemassa olevan tapahtuma-aihion kehittämistä projektinäkökulmasta Etätehtävä: Projektien verkostoitumiskartta – ketkä kaikki vaikuttavat projektissasi?

3 Ryhmä on: Joukko ihmisiä, jotka kommunikoivat toistuvasti toistensa kanssa. Ryhmä muodostuu niin vähäisestä määrästä ihmisiä, että jokainen voi kommunikoida face-to-face kontaktissa. ( Homans 1950)

4 Milloin joukko ihmisiä muodostaa ryhmän?
Koko Tarkoitus Rajat Säännöt Vuorovaikutus Työnjako Roolit Johtajuus

5 Erilaisia ryhmiä Perheryhmä Harraste- ja vapaa-ajan ryhmät
Opintoryhmät Työ- ja toimintaryhmät Ihmissuhderyhmät Terapiaryhmät

6 Perustehtävä vs. oheistehtävä
Ryhmässä ihmisillä on kahdenlaista toimintaa Työpaikan määräämän ulkoisen perustehtävän mukaista Sopimusten mukaista ( kirjoitetut, sanalliset tai lausumattomat) Se miksi ryhmä on perustettu Kontrollointi

7 Ryhmän sosiaalinen oheistehtävä
Ihmisten tarve elää omaa elämäänsä Olla tunnustetusti päteviä yhteisön jäseniä Muuttua ihmisinä vuorovaikutus-prosesseissa muiden kanssa Huumori, oivallukset, luovuus Molemmat tehtävät tärkeitä

8 Kolme peruspyrkimystä ryhmässä
Vaikuttaa päätöksiin Toisten jäsenten hyväksyntä Toimia sovittujen sääntöjen ja muotoutuneiden normien mukaisesti

9 Ryhmädynamiikka Kenttä, johon kuuluu ryhmän jäsenten keskinäinen jännite Voimavarat Motiivit Kiinnostukset Tunteet Toimii ja vaikuttaa näkymättömästi

10 Ryhmädynamiikan liikkeelle panevia voimia ovat:
Tunnetilat Impulssit Sosiaaliset ärsykkeet Ympäristö Ristiriidat tavoitteista Erilaiset ongelmat

11 Ryhmän muodostumisen vaiheet
Ensimmäinen vaihe eli muotoutumisvaihe Toinen vaihe kuohunta- eli konfliktivaihe Kolmas vaihe yhteistoiminnan syntymisen vaihe Neljäs vaihe kypsän toiminnan vaihe Viides vaihe ryhmän hajoaminen

12 Erilaisia ryhmän vuorovaikutusteorioita
K. Lewin R. Bales J.L. Moreno A. Maslow Ryhmätutkimuksen kukoistuskausi luvuilla Kriittinen vaihe luvuilla

13 Wilfred Bionin ryhmäjaottelu
Työryhmätila vs. perusolettamustila Perusolettamustilassa ryhmä vastustaa kaikkia kehittymisvirikkeitä Muuttumattomuus, jumitus Riippuva ryhmä Taistelu- ja pakoryhmä Parinmuodostusryhmä Yhtenäisyysryhmä

14 Työskentelyn teho ryhmässä
Hävikki katoaa kun kaikki tietävät että …yksittäisen jäsenen työn tuloksellisuutta arvioidaan …muut voivat saada tietää tämän arvion …pitävät ryhmää tärkeänä itselleen …pitävät annettua tehtävää tärkeänä itselleen …pitävät omaa panostaan tehtävän suoritukseen ratkaisevana …pitävät tehtävää haastavan vaikeana mutta mahdollisena

15 Ryhmäprosesseja Viestintäprosessit jäsenten kesken (ryhmäkommunikaatio) Jäsenten yhteistoimintaprosessit ( miten tehdään päätöksiä, miten ratkaistaan ongelmia?) Jäsenten roolien muodostumisprosessit ( kuka johtaa, kyseenalaistetaanko johtajaa?) Ryhmän normien ja tavoitteiden kehittymisprosessit

16 Roolien synnystä Vuorovaikutuksen ja dynamiikan aiheuttamaa
Määräytyy ryhmän tavoitteiden mukaan Ensimmäisenä johtajan rooli Ryhmän yhteinen päämäärä Ryhmän kiinteys

17 Erilaisia rooleja ryhmässä
Tehtävärooli Työelämärooli Perherooli Yksilöllinen rooli Asennerooli

18 Erilaisia rooleja vuorovaikustilanteissa
Kollektiiviset ( sukupuoli, ikä, koko, rotu, ulkoinen olemus) Sosiaaliset ( perustuvat sopimuksiin, opiskelija, opettaja, alainen, esimies, kuuntelija, puhuja) Persoonalliset ( liittyy tunteita, kateellinen naapuri, rakastava kumppani jne.)

19 Rooleista Vastarooleja eli projektiivinen identifikaatio
Aluksi ryhmässä sterotyyppisiä, turvallisuuden kasvaessa muuttuvat joustavimmiksi Toteutamme samoja rooleja ryhmästä toiseen Eri ihmiset innostuvat eri vaiheissa ryhmän toimintaa

20 Toimivan ryhmän tunnusmerkkejä
Kaikkia kuunnellaan, otetaan huomioon ja rohkaistaan osallistumaan Pyritään kaikkia tyydyttäviin ratkaisuihin sekä yksimielisyyteen Kehitetään toimintatapoja ja sopeudutaan uusiin tilanteisiin

21 Toimivan ryhmän tunnusmerkkejä
Vuorovaikutus on riittävän avointa, monipuolista ja rakentavaa Pyrkimys ymmärtää toistensa viestejä Yhteiset tavoitteet ja sitoutuminen yhteisiin pelisääntöihin On otettu vastaan ryhmän antamia rooleja

22 Toimivan ryhmän tunnusmerkkejä
Työnjako ja roolit tulevat jäsenten kykyjen, kiinnostuksen ja koulutuksen perusteella Palautetta osataan käsitellä ja siitä opitaan Otetaan vastuuta ja ollaan motivoituneita Riittävä kiinteys Sisäiset ongelmat eivät ole suuria

23 Erilaisia rooleja Informaattori Järjestelijä Kriitikko Johtaja Hoitaja
Rohkaisija Erotuomari Sovittelija Innoittaja

24 Erilaisia rooleja Jännityksen laukaisija Toimeenpanija Selittäjä
Kiusaaja Hauskuttaja Älykkö Musta lammas Seurailija Syntipukki

25 Ihannetiimin roolit Ruth Meredith Belbin mukaan
Keksijä Tiedustelija Tekijä Takoja Viimeistelijä Arvioija Diplomaatti Kokoaja Testaa itsesi:

26 Belbinin tiimiluokitus
Keksijä ( omaperäinen ajattelija, uudet ideat, luovuus, ongelmanratkaisu, ajattelee moniin suuntiin) Tiedustelija ( luova, vie asioita eteenpäin, ulospäin suuntautunut, suosittu) Kokooja ( kurinalainen ja hallittu, osaa keskittyä tavoitteisiin, yhdistää tiimin)

27 Belbinin tiimiroolit Takoja ( suoritushakuinen, pitää haasteista ja haluaa tehdä tulosta) Arvioija ( analysoi, arvioi ja puntaroi, on rauhallinen, omissa oloissaan, ajattelee puolueettomasti) Diplomaatti ( tukee toisia, tekee yhteistyötä, haluaa hyvää koko tiimille)

28 Belbinin tiimiroolit Tekijä ( organisointikyvyt, järkevä, halu hoitaa homma) Viimeistelijä ( tarkastaa yksityiskohdat, hieman turhantarkka) Asiantuntija ( erinomainen omalla alallaan, on omistautunut asialleen)

29 Belbinin tiimiluokitus
Tiimin jäsen toteuttaa näistä 1-2 roolia Henkilön omat ominaisuudet ja tiimin tarve Antaa mahdollisuuden keskustella ryhmän jäsenten toiminnasta loukkaamatta ihmistä Henkilö toimii siitä roolista käsin minkä on valinnut, voisi toimia toisinkin Kytkee tapahtumat toisiinsa, saa näkemään ryhmän merkityksen Uusien toimintatapojen oppiminen

30 Lähteet: Reijo A. Kauppila : Vuorovaikutus ja sosiaaliset taidot, PS-kustannus, 2005 Aku Kopakkala: Porukka, jengi, tiimi Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen, Edita, 2005


Lataa ppt "FM, lehtori Iina-Maria Piilinen Humanistinen ammattikorkeakoulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google