Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

LUVALLISET POISSAOLOT
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
ATOT TYÖSSÄ OPPIEN • Työvaltaistaen • Yhteisopettajuutta hyödyntäen • Integroiden • Työpajoissa ja työsaleissa.
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
1. YHTEYDENOTTO PROJEKTIIN Opiskelija, opo, opettaja tai koulutuspäällikkö ottaa yhteyttä projektipäällikköön (=La-To –opo) 2. POHDINTA MONIAMMATTIL-LISESSA.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Sataraksa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
OHJAAJAN KOKEMUKSIA SÄHKÖISEN HOPS-TYÖKALUN KÄYTÖSTÄ espanjalainen filologia Elina Liikanen Romaanisten kielten laitos Oodi-päivät ?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Ohjauspalvelut Tredussa
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Esityksen transkriptio:

Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus

OHJAUSPROSESSI 1. Tiedottaminen eri osapuolille laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudesta 2. Opiskelija ottaa/ohjataan ottamaan yhteyttä työssäoppimisen vastuuhenkilöön, TOP- koordinaattori/TOP-ohjaaja 4. Moniammatillisen tuen tarpeen arviointi 3. Keskustelu työpainotteisesta opiskelusta opiskelijan kanssa 5. Henkilökohtaisen työssäoppimissuunnitelman laatiminen ja hyväksyminen kolmikantayhteistyönä 6. Oppiminen työpaikalla: oppimistehtävät ja -päiväkirjat, tutoriaalit, ohjauskäynnit ja keskustelut opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa, sosiaalinen media, oppimisprosessin arviointi, työssäoppimissuunnitelman tarkentaminen tarvittaessa 7. Palaute ja osaamisen arviointi Muu tukiverkosto: kuraattori, terveydenhoitaja Haasteita oppimisessa?

Hyvä juttu, jota pitää jatkaa. Pitäisi tiedottaa enemmän. Sain heti työpaikan. Nyt on mahdollisuus valmistua nopeammin. Opin hyvin ja pidin tehtävistä. Sain tehdä enemmän kuin koulussa. Ymmärsin, miksi kannattaa tehdä näin eikä noin. Kun tietää tosissaan mitä tekee ja sitä tekee tarpeeksi usein niin kyllähän asiat pikkuhiljaa jää mieleen, eikä tarvitse enää kysellä. Ja saa samalla myös itseluottamusta! Höh, minulle oli merkitty tietokatkon takia poissaoloja oppilaitoksesta. Opiskelijoiden kokemuksia

Loppupäätelmiä  Alkuohjaus on erittäin tärkeä!  Jos alkuohjaus ontuu ja pelisäännöt jäävät epäselviksi, ohjausta tarvitaan työssäoppimisen edetessä moninkertaisesti.  Ohjausta tarvitaan aina, varsinkin kun opiskelijan elämään, oppimiseen yms tulee jokin muutos.  Ohjaaminen ei ole yhden ihmisen tehtävä.  Määrä ei korvaa laatua.

Esimerkki ohjausprosessista (malli TTS)

Lisää esimerkkejä ohjausprosesseista: