Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
OHJAAMINEN.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Miten menetellä ongelmatilanteissa
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
YHTEISTYÖN HAASTEET JA OPPILASHUOLTO MAAHANMUUTTAJATYÖSSÄ Rehtori Auli Vasara, koulukuraattori Tuija Mäkinen ja sosiaalityöntekijä Pirjo Kainulainen.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
PRACTICAL NURSE EDUCATION Maakunnallinen opo-päivä , Raili Kurki.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
TET =Työelämään tutustuminen
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Miten Learning cafén ideaa voisi hyödyntää työpaikalla / työpajalla?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
TET =Työelämään tutustuminen
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
Esityksen transkriptio:

Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.

Suunnittelun lähtökohta Kasvun tukeminen ja ohjaus (top) 5 ov ja atto-aineita 5 ov 25.11.2010-14.1.2011 5 ov Ilmaisullisia aineita (kädentaidot ja musiikki) Tilasto- ja talousmatematiikka, Englanti työympäristössä, Media, kulttuuri ja viestintä 17.1.- 16.2.2011

Kasvun tukeminen ja ohjaus (top) ja atto- aineita yht. 10 ov Kokeilun tavoitteet: Työssäoppimisen ajallinen pidentäminen Attojen kehittäminen yksittäisistä opintojaksoista laajemmiksi työelämälähtöisiksi kokonaisuuksiksi Kasvun tukeminen ja ohjaus (top) ja atto- aineita yht. 10 ov 25.11.2010-16.2-2011

Suunnittelun haasteita Opiskelijan ja opettajan näkökulma Mitä attojen tavoitteita voi oppia päiväkodissa? Oppimistehtävien ja työssäoppimisen koordinoiminen vaatii yhteissuunnittelua ja opettajilta alan tuntemusta Selkeyden ja kuormittavuuden huomioiminen Ei liikaa kirjallisia tehtäviä vaan viikkotehtävinä esim. havainnointia ja lisäksi1-3 palautettavaa tehtävää, joita työstetään lähitunneilla

Miten toteutetaan? Suunnittelun taustalla kokemukset Lyhty- ja VerTy-ryhmistä lähiopetusta koulussa 20h /ov ja työssä oppimista 8h /ov opettajien ja työssäoppimisen ohjaajien tapaaminen koululla moodle tukena atto-opettajan ohjauskäynti tarvittaessa 3 päivää topissa ja 2 päivää koulussa lisäksi kokonaisia top-viikkoja ainakin alkuun ja loppuun

Miten tilasto- ja talousmatematiikkaa voi oppia päiväkodissa? Suunnitelma: Haastattelu päiväkodissa Aihe päiväkodin tarpeesta, yhteistyö esim. vanhempien kanssa, tilastolliset menetelmät ja tunnuslukujen laskeminen matematiikan tunneilla, kysymysten laadinta äidinkielen tunnilla, tulosten esittäminen koulussa ja esim. päiväkodin tiimipalaverissa Yhdistää työssäoppimisen, äidinkielen ja matematiikan tavoitteita

Miten toteutui? Työpaikkaohjaajat olivat koululla info-tilaisuudessa, paikalla myös atto -opettajia 20h koululla, 8 h topissa/ 1 ov Työssäoppimassa 35 päivää, koululla 12 päivää Tehtävinä esim. Tilasto/haastattelutehtävä (äidinkieli ja matematiikka) Sadun lukeminen (äidinkieli) Toimintatuokio, laulu, leikki tai sanaston laatiminen (englanti)

Kokeilun arviointia Haasteita: Onnistumisia: Vaativa opiskelijaryhmä (poissaolot, oppimisvaikeudet ja motivaatio-ongelmat) Opettajien vaihtuvuus (sairaslomat, sijaiset) Joululoma keskellä jaksoa 4/ 5 opettajista pitivät kokeilua mielekkäänä ja haluavat jatkaa Taitoja voi oppia muuallakin kuin koululla Onnistuneet suoritukset olivat todella hyviä

Palaute, opiskelijat Ei topin ja attojen yhdistämistä, ”ei enää tälläistä” Tehtävät olivat monipuolisia, mutta niitä oli liikaa Lähiopetuspäiviä oli liikaa Liian pitkä jakso Tarkempi ja selkeämpi ohjeistus

Palaute, top-ohjaajat ja toppia ohjaavat opettajat Tehtävät eivät aina sopineet päiväkodin arkeen Ohjeistuksen pitää olla selkeämpää Tehtävien tekoon riittävän väljä aikataulu

Palaute, atto-opettajat suunnitteluun ei ollut riittävästi aikaa työelämän tuntemus pitää olla parempi ohjauskäyntejä työssäoppimispaikkoihin ei onnistuttu järjestämään toisella opiskelijaryhmällä olisi ehkä onnistunut paremmin opiskelijaryhmä pitää tuntea etukäteen, jotta tukea voi kohdistaa tarkemmin

Arviointia Kokeilun päätavoite eli työssäoppimisen ajallinen pidentäminen toteutui. Atto -opintojaksoista löytyi tavoitteita, joita voi oppia päiväkodissa. Oppimistehtävien yhteissuunnitteluun ja työssäoppimisen koordinoimiseen jäi liian vähän aikaa. Tehtävät olivat monipuolisia, mutta niitä oli liikaa. Atto-opintojaksot olivat irrallisia, vaikka joitakin yhteistehtäviä toteutettiin.

Kehittämiskohteet: opiskelijoiden valinta/hakeutuminen yhteissuunnittelun tehostaminen (työelämä, opettajat, opiskelijat: ajoitus, ohjaus, tehtävät) tiedotus ja ohjeistus selkeämmäksi ohjauksen tehostaminen (top-käynti, puhelin, moodle…) opettajien työelämän tuntemus