Mobiilit ohjaajat
Pedagogiset lähtökohdat
Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Pedagogiset lähtökohdat
Mobiiliohjauksen tavoitteet Luokkahuoneen seinien laajentaminen – oppiminen luonnolliseen ympäristöönsä työpaikoille, käytäville, kotiin, kahvilaan, bussiin, puistoon Mobiilin ohjauksen eri muotojen hahmottaminen: -Ohjaus esim. työpaikoilla (työssäoppija ja työpaikkaohjaaja) -- ohjaus etänä (ryhmät, yksilöt, työpaikkaohjaaja&opiskelija- opettaja) - ohjaavat oppimateriaalit (flipped: connectilla, imovie lla tms tehdyt videot, screencast-videot) Tavoitteena olemassa olevien, hyvien käytänteiden hyödyntäminen ja edelleen kehittely mobiiliuden näkökulmasta (mm. TOP laaja – hankkeen tulokset) Tavoitteena laadukas ohjaustyö moderneilla välineillä, keskeisenä opettajien työvälinetaitojen ja mobiiliohjaustaitojen kehittäminen
Mobiiliohjauksen työvälineet ”oikea väline oikeaan tarkoitukseen” – harkitut valinnat Laitteet tukemaan oppilaitoksen prosesseja Mobiililaite: tabletti (iPad, Windows, Android..), älypuhelin Laitevalinnoissa keskustelkaa oppilaitoksenne tietohallinnon kanssa (laitetuki, koulutus) Mobiiliohjauksen työvälineet/sovellukset mobiililaitteille: blogit, wikit, Facebook, Skype, Adobe Connect tms., oppimisympäristöt kuten Moodle tai Optima, verkon yli jaetut dokumentit (Google Docs/Drive, SkyDrive, Dropbox), erilaiset ”appsit” esim. videomuotoisen oppimateriaalin tuottamiseen Huolellinen ja harkittu valinta: mihin tarkoitukseen mitäkin välinettä tarvitaan
Tuotokset
Tuotokset: