AMKKIA –hanke arvioinnin uudistajana kielten opetuksessa Tarmo Ahvenainen, kielten osasto Opetuksen teemapäivä 22.5.2003 W:\KIELET\kehitys\amkkiakyamk.ppt.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
S2-tiimin muistiinpanot
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Englannin taitotasokuvaukset 1. palautetta kentältä 2. arvioinnin suhteuttaminen AMK- taitotasoihin Tarmo Ahvenainen & Olli Ervaala Kymenlaakson.
CEFLING Yleiseurooppalaisen viitekehyksen taitotasojen lingvistinen perusta: toisen kielen oppimisen ja kielitaidon arvioinnin yhdistäminen Suomen Akatemia.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
FIPSU Eettisyyttä ja edunvalvontaa -seminaari FM, VTK Johanna Komppa suomen kielen ja viestinnän lehtori Metropolia AMK, Terveys- ja hoitoala.
Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto
ARVIOINTI Vanhempainilta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
osana opiskelijan PLE:tä
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
FUAS Kielet ja viestintä
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Kielivalinnat 2. luokalla
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Helsingin yliopisto Ilona Tanskanen Ammattikorkeakouluasetuksen mukaan opiskelijan on tutkintoa varten kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta.
CEFLING Helena Miettinen Jyväskylän yliopisto. Yleiseurooppalaisen viitekehyksen taitotasojen lingvistinen perusta Linguistic Basis of the Common European.
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät Seinäjoki Anneli Airola Pohjois-Karjalan amk
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Tervetuloa opiskelemaan kielikeskukseen! into.aalto.fi - palvelut - kielikeskus.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Savonia-ammattikorkeakoulu
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
OSAAMISKANSIO Nimi.
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

AMKKIA –hanke arvioinnin uudistajana kielten opetuksessa Tarmo Ahvenainen, kielten osasto Opetuksen teemapäivä W:\KIELET\kehitys\amkkiakyamk.ppt

AMKKIA –hanke arvioinnin uudistajana kielten opetuksessa 1.Mitä me arvioimme kun arvioimme kielitaitoa? Mitä me arvioimme kun arvioimme kielitaitoa?Mitä me arvioimme kun arvioimme kielitaitoa? 2. AMKKIA-hankkeen tausta. AMKKIA-hankkeen tausta. AMKKIA-hankkeen tausta 3. Taitotasoasteikot ja kriteeriviitteinen arviointi aitotasoasteikot ja kriteeriviitteinen arviointiaitotasoasteikot ja kriteeriviitteinen arviointi 4. A4. AMKKIA-hanke ja sen tuotokset 4. A 5. Taitotasoarvionnin rajoitukset 5. Taitotasoarvionnin rajoitukset Ammatillisen kielenopetuksen arvioinnin tulevaisuudennäkymiä Kielten osaston toimenpiteet

1. Mitä me arvioimme kun arvioimme kielitaitoa? Kielitaidon osa-alueiden painotuseroja arvioinnissa esim.  kieliopillinen oikeellisuus vs. pragmaattinen kielitaito (kielen käyttö tilanteeseen sopivalla tavalla)  oikean terminologian hallinta vs. kyky käyttää kiertoilmausta korvaamaan puutteet  sujuvuus vs. tarkkuus  kielen oikeellisuus vs. viestin ymmärrettävyys  peruskielitaito – yleinen viestintätaito – ammatillisen substanssin hallinta Arvioijan kielitaitokäsitys vaikuttaa suuresti arviointitapaan

2. AMKKIA-hankkeen tausta 1  Tavoite: kielitaidon arvioinnin yhdenmukaistaminen eri ammattikorkeakouluissa ja opintosuunnilla  OPM:n AMK-kieltenopetusta selvittänyt työryhmä 1999: tarve arvioinnin kehittämiseen olemassa  Ammattikorkeakoulujen opettajien kokemuksen ja Jyväskylän Yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen arviointiasiantuntemuksen yhdistäminen  Vaihe 1 ( ): arviointijärjestelmän luominen

2. AMKKIA-hankkeen tausta 2  Vaiheen 1 julkaisu: Juurakko Taina (toim.) Kielitaidon arvioinnin yhdenmukaistaminen ammattikorkeakouluissa. Hämeen AMK kielikoulutuskeskus  Vaihe 2 ( ): koulutus, uusien tehtävien tekeminen  Kielet: englanti, ruotsi, suomi toisena kielenä; alat: tekniikka, kauppa, sote  Osanottajia kahdessa vaiheessa yht. yli 130, lähes kaikista AMK:sta  Koordinaattorit Yliopettaja Taina Juurakko Hämeen AMK Yliopettaja Anneli Airola Pohjois-Karjalan AMK

3. Taitotasoasteikot ja kriteeriviitteinen arviointi  kielitaito eri tasoilla kuvataan kriteerien avulla  kukin suoritus arvioidaan vain taitotasoasteikon mukaan  kokelaan tulosta ei suhteuteta muiden kokelaiden suorituksiin eikä hänen aiempaan kielen opiskelu- tai käyttöhistoriaan  eivät suoraan verrannollisia opintojaksojen arvosanoihin  (useimmat) taitotasoasteikot kuvaavat kielitaidon tasoa alkeista erinomaiseen kielitaitoon  6-portaisia taitotasoasteikkoja esim. Euroopan Neuvoston viitekehys, YKI, AMKKIA

4. AMKKIA-hanke ja tuotokset  tuotoksena kalibroitu arviointivatupassi

Vatupassi=Tehtäväpaketti  Alakohtaisia testitehtäviä (tekniikka [myös eri tekniikan osa- alueille], kauppa, sosiaaliala, terveysala) arviointiohjeineen  kielet englanti ja ruotsi  yli 200 tehtäväkokonaisuutta/kieli  maamerkit?  ilmestyy elokuussa 2003  yksi CD-ROM jolla word-tiedostoina tekstimuotoiset tehtävät  kuullunymmärtämistehtävistä useita romppuja (audiomuotoisia), 1-2 joka alalle  toinen julkaisu

5. Taitotasoarvionnin rajoitukset - mitä AMKKIA-vatupassilla ei voi mitata?  kaiken arvioinnin tarkoitus ei ole edes tuottaa tietoa taitotasosta oppimisprosessin arviointi suoritusarviointi ei sovellu taitotason määrittäjäksi

Suoritusarviointi (autenttinen arviointitehtävä) Grant Wiggins: Educative Assessment  On realistinen  On integroitu haaste, jossa tietoa ja päättelykykyä tulee käyttää innovatiivisesti  Vaatii oppijaa tekemään laadukkaan tuotoksen/suorituksen sekä perustelut sille  Vaatii tietoa ympäröivästä todellisuudesta  Simuloi todellista kontekstia (sotkuinen ja epäselvä)  Käsittää ennakoitavissa olevan tehtävän  Mahdollistaa suunnittelun, harjoittelun ja apuneuvojen käytön  Lopputuloksen muoto ei useinkaan täsmällisesti ennustettavissa →reliaabelius taitotason määrittäjänä alhainen, mutta →voi olla erinomainen esim. ammattikielen portfolion osana ja laadullisen palautteen antamiseen

6. Tulevaisuuden mahdollisia kehityspolkuja 1 – miten AMKKIA-vatupassia voi käyttää? 1. AMKKIA-tehtävien käyttö sellaisenaan tai muokattuna opintojakson taitojen testaamisessa (kokeissa) 2. AMKKIA-taitotasojen käyttö opintojakson sisällä, yksittäisen tehtävän arvioinnin kriteerinä:  esim. Insinööriopiskelijan englannin kurssilla tekemä yritysesittely on kiitettävää (5) tasoa, kun se osoittaa puhumisen olevan AMKKIA:n taitotasolla X; ja tyydyttävää tasoa (1), kun se osoittaa puhumisen taidon olevan tasolla Z.  X: ja Z:n määrittelyperusteita: viestintätilanteen tavoitteet, työelämän vaatimukset, opiskelijoiden lähtötaso, ….??

6. Tulevaisuuden mahdollisia kehityspolkuja 2 – miten AMKKIA-vatupassia voi käyttää? 3. Opintojakson arvioinnin korvaaminen AMKKIA- taitotasoarvioinnilla?? + eurooppalainen vertailtavuus + työkalu sanalliseen, informatiivisempaan ja enemmän oppimista tukevaan arviointiin

6. Tulevaisuuden mahdollisia kehityspolkuja 3 – miten AMKKIA-vatupassia voi käyttää? 4. Rolf Schärer (Euroopan Neuvosto) European Vocational Language Learning –seminaari, Tampere 2001: eurooppalaisen ammatillisen kielenopetuksen arvioinnin tulevaisuuden ennuste: yleinen kielitaidon taso mitataan taitotasoasteikolla (esim. Euroopan Neuvoston viitekehys, Dialang, Yleinen kielitutkinto) oma alan erityiskielitaito osoitetaan portfoliolla

7. Kielten osaston toimenpiteet  Arvioinnin kehittäminen nimetty keskeisimmäksi kehittämisen painoalueeksi  Työryhmä syksystä 2003 alkaen Maija Salovaara (Tekniikka ja liiketalous, saksa) Pia Hannula (Tekniikka ja liiketalous/Metsä ja puutalous, ruotsi ja saksa) Sirkka Kontturi (Tekniikka ja liiketalous, englanti) Tarmo Ahvenainen (Tekniikka ja liiketalous, englanti ja venäjä)  Tavoitteena kokeilla uusia tapoja arvioinnissa (mm. AMKKIA-taitotasoasteikkoa) ja suunnitella arviointijärjestelmän uudistamista kokeilujen pohjalta

W:\KIELET\kehitys amkkiakyamk.ppt