Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. Rauman freinetkoulu.
Advertisements

Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
S2-tiimin muistiinpanot
Työpaikkaohjaajakoulutus
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Tytöt teknologian taitajiksi
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
Mitä opetan ammatillisessa?
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Mitä opetan peruskoulussa? (Tärkeimmät sisällöt) Kyösti Blinnikka
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
TN Suullinen viestintä = puhetaito ► Retoriikka (jo Aristoteles aikanaan) ► Maailman vanhin oppiaine?  Taito, jota on tarvittu aina ► Ihmisen.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Kotoutumiskoulutus verkossa
Opinnäytetyöprosessi ja valmistumisen aikataulu
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TET =Työelämään tutustuminen
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Tavoitteet ja arviointi
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Toisen asteen koulutus
TET =Työelämään tutustuminen
Liiketalouden perustutkinto
w w w . v i r t u a a l i a m k . f i Yhteisötaide, 1 ov
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään tutkinnon osaan. Äidinkielen 1. ov:n aikana opetan tiedon hankintaa, tekstien ymmärtämistä, prosessikirjoittamista ja vakioasettelua, kielenhuoltoa ja kielen vaihtelua. Äidinkielen 2. ov:n aikana opetan työn hakemista asiakirjoineen ja vakioasetteluineen, raportin ja mielipidekirjoituksen laatimista suullisesti/kirjallisesti sekä lyhenteiden, numeroilmaisujen ja vierassanojen kielenhuoltoa. Äidinkieli 3. ov:n aikana opetan työelämän puhetilanteita, tilannepuheita, esitystaitoa ja suullisen esityksen pitoa, lopuksi sokerina pohjalla kirjallisuutta ja taidetta. Äidinkieli 4.ov:n aikana opetan kokous- ja neuvottelutaitoa asiakirjoineen, mediaa, kulttuurien välistä viestintää ja tekstitaitoa.

Miten opetan? (Käytännön opetusmenetelmäni, oppimisen tukimenetelmät, oppimateriaali)? Opetusmenetelmät ovat opiskelijakeskeisiä, toiminnallisia, eri oppimistyylejä huomioon ottavia. Äidinkielen 4 opintoviikon aikana opiskelija tekee yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä lähi- ja verkko-opetuksen aikana. Oppimateriaalina on oppikirjoja, opetusmonisteita tai sähköisessä muodossa tehtäviä videotykiltä. Omnian kirjastoa, Internetiä ja mediaa hyödynnetään oppimateriaaleissa. Oppimisen tukimenetelminä käytetään toiminnallista, visuaalista ja auditiivista opetusta (draama, kuvat ja äänikirjat ).

Mitä haasteita? Ammatillisen äidinkielen opetuksen haasteet Opetusryhmien heterogeenisuus Opetukseen osallistuminen ja sitoutuminen Valmiin opetusmateriaalin vähäisyys

Miten arvioin? ÄIDINKIELEN UUDEN OPETUSSUUNNITELMAN MUKAINEN ARVIOINTI Opiskelijat arvioidaan 3-portaisen asteikon mukaan: 1Tyydyttävä 2Hyvä 3Kiitettävä Arvioinnissa otetaan huomioon osallistuminen opetukseen, arvioitavat työt (2-tehtävää/ov).