Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

Pilviväylä - kolme rinnakkaista prosessia Projektipäällikkö Jarkko Moilanen.
Kuntamarkkinat Helsinki
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Koulutuspäällikköpalaveri / Palvelualat Tuija Hilden heidi Kaartokallio.
Yrittäjien ohjaajapankki Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Soneran perehtymisohjelma - henkilöstökoulutusta verkossa. KM Esa Kähäri TaY, Hypermedialaboratorio Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT, KAMU-tavoitetutkimusten.
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Ongelmaperustainen oppiminen
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Etäopetus multimediaverkoissa (ETÄKAMU) – kolme vuotta avointen oppimisympäristöjen tutkimus-, kehittämis- ja arviointityötä Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Asiakasraati Lapsen vasu
Anna Alftan Heikki Hannula
Esityksen transkriptio:

Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn päätösseminaari

Kasvatus-pilotti Tavoitteet Aikuisen oppimisprosessin tukeminen => Internetin hyödyntäminen tässä prosessissa Oppimaan oppimisen valmiuksen kehittäminen Haja-asutus alueen yritystoiminnan kehittäminen Kokeilut Aikuinen Oppijana I ( ) ja II (kevät 1998) => Lähijaksot, Verkko-Paja -ryhmätyöohjelmiston käyttö, Verkko-Tutorin hyödyntäminen, Etäopetus. Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari

Yhteistyötahot Kaakonseudun oppimiskeskus Kokeilujen (kurssien) toteutuspaikka Yhdistää toiminnallaan viisi kuntaa (Leivonmäki, Hankasalmi, Joutsa, Luhanka, Toivakka) Tavoitteena auttaa seudun yritysten toiminnan kehittämistä koulutuksen avulla Verkonmerkki Oy Pilotissa käytössä olleen ryhmätyöohjelmiston tekninen kehittäjä Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari

Kokeilun toiminta-ajatus Tietoverkkoavusteisen oppimisen ohjaus Verkko-Paja ryhmätyöohjelmisto vuorovaikutus- ja ohjauskanavana Verkko-Tutor oppimisen ohjaus -materiaalina Verkko-Pajan ja Verkko-Tutorin yhteiskäyttö oppimisen ohjaamisessa Oppimaan oppimisen valmiuksen kehittäminen koulutusjaksojen avulla Videoneuvottelu etäopetuksen välineenä Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari

Aikuinen Oppijana-kurssi, kevät 1998 Lähijaksot Aikuinen oppijana ja elinikäinen oppiminen (13.1.) => mitä on aikuisen oppiminen, oppimiskäsitykset, elinikäisen oppimisen perusteet, videoneuvotteluna Tiimit ja oppiva organisaatio (27.1.) =>tiimin määrittely, oppivan organisaation määrittely Tiedonhankinta Internetistä ja WWW:n perusteet (24.3.) =>hakukoneiden käyttö, tiedonhankinnan perusteet Mukana alussa 21 oppijaa, osallistuivat varsinaisesti kahdelle yrittäjä-kurssille. Aikuinen Oppijana -kurssi oli vapaaehtoinen Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari

Verkko-Tutorin etusivu ( Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari

Verkko-Paja, Aikuinen Oppijana ryhmä Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari

Pilotin kokeilun arviointi Pedagoginen arviointi Oppimisen ohjauksen näkökulmasta Oppimisvalmiuksien edistämisen näkökulmasta Tekninen arviointi Miten käytetty tekniikka helpotti/vaikeutti oppimista? Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari

Tuloksia ja kokemuksia Verkko-Paja ja Verkko-Tutor Yhteyksissä ongelmia, kaikki eivät päässeet hyödyntämään Ne jotka käyttivät, kokivat Verkko-Pajan hyödyllisenä vuorovaikutuskanavana ja Verkko-Tutorin materiaalin omaa oppimista tukevana, yhteiskäyttömahdollisuutta ei juurikaan hyödynnetty =>jatkossa suunnitteluvaiheessa huomio käyttäjien mahdollisuuksiin ja taidollisiin valmiuksiin käyttää tietoverkoissa toimivia välineitä Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari

Tuloksia ja kokemuksia Lähijaksot Oppijat kokivat lähijaksojen sisällöt hyödyllisinä => Haasteena sisältöjen jatkotyöstäminen esim. Verkko- Pajassa Videoneuvottelu Oppijat ja opettaja mukana ensimmäistä kertaa videoneuvottelussa =>Haasteena vuorovaikutteisuus, opettajan ja oppijoiden ohjaaminen ennen videoluentoa Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari

Ajatuksia, näkemyksiä, tulevaisuuden haasteita Huomio Resursseihin Asenteisiin Motivointiin Sitouttamiseen Tekniikkaan Räätälöintiin Kokonaisuuteen Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari