Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn päätösseminaari
Kasvatus-pilotti Tavoitteet Aikuisen oppimisprosessin tukeminen => Internetin hyödyntäminen tässä prosessissa Oppimaan oppimisen valmiuksen kehittäminen Haja-asutus alueen yritystoiminnan kehittäminen Kokeilut Aikuinen Oppijana I ( ) ja II (kevät 1998) => Lähijaksot, Verkko-Paja -ryhmätyöohjelmiston käyttö, Verkko-Tutorin hyödyntäminen, Etäopetus. Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari
Yhteistyötahot Kaakonseudun oppimiskeskus Kokeilujen (kurssien) toteutuspaikka Yhdistää toiminnallaan viisi kuntaa (Leivonmäki, Hankasalmi, Joutsa, Luhanka, Toivakka) Tavoitteena auttaa seudun yritysten toiminnan kehittämistä koulutuksen avulla Verkonmerkki Oy Pilotissa käytössä olleen ryhmätyöohjelmiston tekninen kehittäjä Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari
Kokeilun toiminta-ajatus Tietoverkkoavusteisen oppimisen ohjaus Verkko-Paja ryhmätyöohjelmisto vuorovaikutus- ja ohjauskanavana Verkko-Tutor oppimisen ohjaus -materiaalina Verkko-Pajan ja Verkko-Tutorin yhteiskäyttö oppimisen ohjaamisessa Oppimaan oppimisen valmiuksen kehittäminen koulutusjaksojen avulla Videoneuvottelu etäopetuksen välineenä Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari
Aikuinen Oppijana-kurssi, kevät 1998 Lähijaksot Aikuinen oppijana ja elinikäinen oppiminen (13.1.) => mitä on aikuisen oppiminen, oppimiskäsitykset, elinikäisen oppimisen perusteet, videoneuvotteluna Tiimit ja oppiva organisaatio (27.1.) =>tiimin määrittely, oppivan organisaation määrittely Tiedonhankinta Internetistä ja WWW:n perusteet (24.3.) =>hakukoneiden käyttö, tiedonhankinnan perusteet Mukana alussa 21 oppijaa, osallistuivat varsinaisesti kahdelle yrittäjä-kurssille. Aikuinen Oppijana -kurssi oli vapaaehtoinen Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari
Verkko-Tutorin etusivu ( Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari
Verkko-Paja, Aikuinen Oppijana ryhmä Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari
Pilotin kokeilun arviointi Pedagoginen arviointi Oppimisen ohjauksen näkökulmasta Oppimisvalmiuksien edistämisen näkökulmasta Tekninen arviointi Miten käytetty tekniikka helpotti/vaikeutti oppimista? Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari
Tuloksia ja kokemuksia Verkko-Paja ja Verkko-Tutor Yhteyksissä ongelmia, kaikki eivät päässeet hyödyntämään Ne jotka käyttivät, kokivat Verkko-Pajan hyödyllisenä vuorovaikutuskanavana ja Verkko-Tutorin materiaalin omaa oppimista tukevana, yhteiskäyttömahdollisuutta ei juurikaan hyödynnetty =>jatkossa suunnitteluvaiheessa huomio käyttäjien mahdollisuuksiin ja taidollisiin valmiuksiin käyttää tietoverkoissa toimivia välineitä Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari
Tuloksia ja kokemuksia Lähijaksot Oppijat kokivat lähijaksojen sisällöt hyödyllisinä => Haasteena sisältöjen jatkotyöstäminen esim. Verkko- Pajassa Videoneuvottelu Oppijat ja opettaja mukana ensimmäistä kertaa videoneuvottelussa =>Haasteena vuorovaikutteisuus, opettajan ja oppijoiden ohjaaminen ennen videoluentoa Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari
Ajatuksia, näkemyksiä, tulevaisuuden haasteita Huomio Resursseihin Asenteisiin Motivointiin Sitouttamiseen Tekniikkaan Räätälöintiin Kokonaisuuteen Riikka Pajunen ETÄKAMUn päätösseminaari