Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnnika Kapulainen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka: http://www.tkukoulu.fi/handmadehttp://www.tkukoulu.fi/handmade
2
Verkko-oppimateriaalikeskustelun näkökulmia Vanhat sisällöt, uusia muotoja Sisällön siirtämisestä sisällön tuottamiseen Pedagoginen sisältö, pedagog. käytettävyys Synteesi: muodon, sisällön ja pedagogian vuoropuhelu
3
Tutkimuksen viitekehys Aika- ja tilakonteksti: Käsityön TietoBoxi / Käspaikka Verkko- oppi- materiaalien diversiteetti Käsityön merkityssisältö Oppimis- teoria Verkko- oppi- materiaalin muoto
4
Sisältöjen diversiteetti Käspaikan verkko-oppimateriaaleissa Haasteita: Vähemmän edustettujen sisältöjen esille tuominen Sisältöjen kumuloitumisen hyödyntäminen Toiminta- painotteisuus Tuotteen valmistus Taitolajipainotteinen toiminta Tuotesuunnittelupainotteinen toiminta Taidepainotteinen toiminta 19,1 % 21,6 % 6,8 % 2,9 % Produkti- painotteisuus Produktikuvaus20,6 % Tieto- painotteisuus Valmistustekniikkatieto Materiaali- ja kuluttajatieto Käsityökulttuuritieto Suunnittelutieto Muu oheistieto 10,3 % 6,4 % 4,9 % 3,9 % 2,5 % Yhdistelmä Projektit yms. laajat kokonaisuudet1,0 %
5
Viitekehys Käspaikan oppimateriaalien oppimisteoreettisten piirteiden vertailuun BehaviorismiKognitivismiTilannesidonnainen kognitio Oppimisen fokusSpesifisen sisältöalueen tiedot ja taidot Kognitiiviset taidot Osallistuminen yhteisölliseen toimintaan Oppimisen metodiYksilöllinen harjoittelu Kognitiiviset työvälineet (esim. tiedon hankinta) Situationaalisuus (aidoissa tilanteissa oppiminen) Oppimisprosessin ohjaus Eksplisiittiset tee näin -ohjeet Heuristiset ohjeet Neuvottelu ja yhteisön käytänteet Oppimisen tukiOikean suorituksen tukeminen vihjeillä ja ennakoinnilla Reflektoinnin tukeminen yksilötasolla Reflektoinnin tukeminen ryhmätasolla
6
Oppimisteoreettinen diversiteetti Käspaikan verkko-oppimateriaaleissa Oppimateriaalissa painottuvat behavioristiset piirteet - mm. perustietojen ja -taitojen harjoittelua tukeva materiaali 38,2 % Oppimateriaalissa painottuvat kognitiiviset piirteet - mm. ajattelu- ja suunnittelutaitojen opiskelua tukeva materiaali 26,5 % Oppimateriaalissa painottuvat situationaalisen kognition piirteet - mm. kuvaus yhteisössä ja aidossa tilanteessa tapahtuneesta oppimisprosessista 8,8 % Yhdistelmät - mm. reflektiiviset toimintaohjeet - kongnitiivinen suunnitteluosio & behavioristinen valmistusosio 12,8 % Oppimisteoreettisesti neutraalit oppimateriaalit - mm. kuvasarjat käsityötuotteista - videoleikkeet käsityötekniikoista - sanastot yms. tietokannat 13,7 %
7
Muotojen diversiteetti Käspaikan verkko-oppimateriaaleissa Media- elementtien tallennus- muodot Rakenne Teksti (603 kpl) Kuva (2213 kpl) Ääni (2 kpl) Video (3 kpl) Sovellus (esim. monivalintatesti, word-dokum.) (41 kpl) Alkeisosista koostuva Kokoelma Verkkomainen Hierarkkinen Lineaarinen 2,5 % 25, 0 % 17,1 % 8,3 % 47,0 %
8
Miksi Käspaikan verkko-oppimateriaalit ovat sellaisia kuin ovat?
9
Lisää aiheesta… Tutkimuksen aineisto merkityssisällön mukaan luokiteltuna http://www.tkukoulu.fi/handmade/haku.htm http://www.tkukoulu.fi/handmade/haku.htm Verkko-oppimateriaalin tekijä valintojen edessä http://www.tkukoulu.fi/~tkkroger/valintoja/ http://www.tkukoulu.fi/~tkkroger/valintoja/
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.