Kommenttipuheenvuoro : Työperäinen maahanmuutto – ratkaisu kuntien työvoimapulaan Eettisyyttä ja edunvalvontaa Suunnittelija Marjo Katajisto JHL
Palvelurakenteiden muutokset Muokkaavat kuntatyötä, tehtäviä ja palveluiden tuottamista Kyse suurempien palvelukokonaisuuksien rakentamisesta ja johtamisesta Edellyttää yksittäisten työntekijöiden, työntekijäryhmien ja lähiesimiesten tiivistä yhteistyötä
Tutkinnon ja osaamisen tunnustaminen Olemassa oleva ammatinharjoittamista koskeva sääntely Työperäinen maahanmuutto edellyttää: –Ohjausta ja neuvontaa –Yhteisiä suosituksia rekrytointiin, pätevöittämiseen ja viranomaisten väliseen yhteistyöhön –Tiedottamista –Maahanmuuttajapalvelujen resursointia –Tutkimusta osaamisesta ja tarpeista Kielelliset ja kulttuuriset tekijät eivät saa muodostua esteeksi
Osaamisen johtaminen muutoksessa Henkilöstö on kuntatyön strateginen voimavara ja toiminnan keskeinen menestystekijä Henkilöstövoimavarojen kehittämisellä voidaan vaikuttaa asiakaskeskeisten palveluiden kehittymiseen ja henkilöstön hyvinvointiin työssä sekä toiminnan laatuun ja tuloksellisuuteen –Johtamisella laatua ja työhyvinvointia –Johtamisella vaikuttavuutta ja vetovoimaa kuntatyöhön
Työyhteisöjen valmius Yhdistyviin palvelurakenteisiin Monitoimijuuteen Monikulttuurisuuteen Koulutukseen Arvokeskusteluun Perehdytykseen ja työhön ohjaukseen
Kunta-alan vetovoimaisuus Palkka on arvostuksen mitta Työnantajakuva taantuman aikana? Palvelusuhteiden laatu Esimerkiksi suomalainen hoivatyö Pohjoismaisessa vertailussa: Korkeampi koulutus Päivätyö yleisempää Määräaikaiset työsuhteet yleisempiä Henkilöstömitoitus pienempi
Laadulliset vetovoimatekijät Työhyvinvoinnin perustana ovat tasa- arvoiset työyhteisöt, joissa toteutuu oikeudenmukaisuus, osallistuminen ja syrjimättömyys. Työyhteisössä mahdollistuu sukupuolten tasa-arvo, työn ja muun elämän yhteensovittaminen, eri-ikäisten huomioon ottaminen sekä eri kulttuuritaustoista tulleiden huomioiminen.