Osaamisperustaisen pedagogiikan kriittiset pisteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
osana opiskelijan PLE:tä
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Valmentajan osaamisen eurooppalainen viitekehys The European Framework for the recognition of coaching competence and qualifications VOK-messut
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Esityksen transkriptio:

Osaamisperustaisen pedagogiikan kriittiset pisteet 12.3.2010 Antti Kauppi, FUAS-liittouma

Koulutuksesta osaamisen kehittämiseen

Osaamisen kehittymisen kehys AMMATIN OSAAMINEN TIETO- PERUSTA YDIN- TYÖN TEHTÄVÄ- KOKONAI- SUUDET TIETO- PERUSTA TYÖSSÄ HARJOITUS- YMPÄRISTÖSSÄ KORKEA- KOULUSSA AMMATTI- KORKEAKOULU TYÖELÄMÄ

Osaamisperustaisuus järjestelmätasolla European Qualifications Framework (EQF) oppimistulokset (tiedot, taidot, pätevyys) tavoitteena selkeys, läpinäkyvyys, vertailtavuus ja liikkuvuus Tutkintojen ja muun osaamisen kansallinen viitekehys (NQF) tavoitteena sovittaa yhteen EQF ja Suomen koulutusjärjestelmä Tutkintojen perusteet tai NQF-tasokuvaukset - osaamistavoitteiden määrittely tutkinnoittain tai koulutusohjelmittain Opetussuunnitelmat ja osaamisen arviointisuunnitelmat - osaamistavoitteiden purkaminen osaamisen arviointiin ja oppimisprosessiin

Ennakointi ja osaamistavoitteet Työelämän kehitys Tietoperustan kehitys TKI-toiminta Koulutus Organisaatiokohtainen ennakointi Toimialakohtainen ennakointi Alueellinen ennakointi Yhteiskunnallinen ennakointi

Koulutusalan ydinosaamisen yhteys aluekehittämiseen (KyAMK 2009)

Osaamisperustaisuus opiskelijan näkökulmasta Aikaisemmin hankittu osaaminen Tutkinto Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Osaamisen arviointi Henkilökohtainen näyttösuunnitelma Henkilökohtainen opintosuunnitelma Informaali oppiminen Nonformaali oppiminen Formaali oppiminen

Osaamisen näyttäminen KORKEAKOULU AIKAISEMPI OSAAMINEN NÄYTÖT * AMMATILLINEN OSAAMINEN * YDINOSAAMINEN * AUTENTTINEN TYÖTILANNE VS. HARJOITUSTILANNE KORKEAKOULU TUTKINTO- VAATIMUKSET AMMATIN / TYÖN YDINTEHTÄVÄ- KOKONAISUUDET OSAAMINEN TYÖELÄMÄN KVALIFIKAATIO- VAATIMUKSET OPISKELIJAT OPPIMINEN ESIMIEHET OPETTAJAT

Työhön kytkeytyvät oppimistehtävät TYÖSSÄ OPPIMINEN TYÖHARJOITTELU TYÖN KEHITTÄMINEN OPPIMISTEHTÄVÄT TYÖTEHTÄVÄT KEHITTÄMISTEHTÄVÄT YKSILÖN OPPIMINEN RYHMÄN OPPIMINEN ORGANISAATION OPPIMINEN VERKOSTON OPPIMINEN

Tradenomin ensimmäisen vuoden opinnot (TAMK 2009)

Oppiminen työyhteisössä Vapaamuotoinen keskustelu, kehitys- keskustelu Koulutus, opiskelu Työn organisointi, työn muotoilu, työn rikastaminen, työkierto, työvälineiden kehittäminen Tiimityö, osallistava ongelmanratkaisu Pilotointi, oppimis- ja muutos- laboratoriot Työn tutkiminen ja uuden tiedon luominen Tuotteiden ja palvelujen kehittämisprojektit

Innostudio-konsepti (P-KAMK 2008)

Verkoston oppimisen tasot Verkoston taso – luottamus, yhteistyörakenteet Projektitaso – oppimista välittävät mekanismit Kumppanuustaso Toiminnan taso – kohteen laajentaminen, vuorovaikutus Tekijän taso – solmutyöskentely, rajakohteiden luominen (Toiviainen 2003)

Aktiivisen oppimisen ympäristöt ja työelämäläheisyys (TuAMK 2008)

Opetussuunnitelman näkökulmia Rationaalinen / tekninen tavoitteet - sisällöt - menetelmät - arviointi esim. moduuliratkaisut Tulkinnallinen / praktinen prosessien ohjaaminen joustavasti tilanteiden mukaan esim. HOPSit, portfoliot, … Kehittävä / strateginen toiminnan tietoinen hallinta ja kehittäminen monimutkaisessa ja dynaamisessa toimintaympäristössä esim. ongelmanratkaisuprosesseille, projekteille tai ammatilliselle kasvulle rakentuva

Tekninen opetussuunnitelma Tuotantokeskeinen, rationaalinen ja organisaatiolähtöinen Lähtökohtana koulutuksen järjestämisen näkökulma – kurssitarjonta, opettajien työnjako, jaksotukset, lukujärjestykset Tavoitteiden määrittely ja tulosten kontrollointi keskeisellä sijalla Osaamisen arviointi moduuleittain Tarkka etukäteissuunnittelu ja toiminta sen mukaisesti Opiskelu etenee tasolta toiselle Arvioinnin välineinä opiskelijapalautteet ja laatujärjestelmä

Praktinen opetussuunnitelma Opettajien ja opiskelijoiden tavoitteista ja tulkinnoista rakentuva Yhteisen prosessin rakentaminen keskeistä Tietokäsitys usein konstruktiivinen Opiskelun eriytyminen HOPSien, portfolioiden ym. avulla Osaamisen arviointi laajemmissa opiskelukokonaisuuksissa Opintojen ohjaukseen panostetaan Itsenäinen opiskelu ja ryhmässä opiskelu painottuu Itse-arviointi, vertaisarviointi ja erilaiset arviointikriteerit hyväksytään

Kehittävä opetussuunnitelma Muuttuvien toimintaympäristöjen analyysi lähtökohtana Tietokäsitys kytkeytyy toimintaympäristöihin Tavoitteena uudistava oppiminen Oppijoiden ohjaaminen tutkivaan ja kriittiseen prosessiin keskeistä Opiskelua ohjataan oppimistehtävillä Autenttisten oppimateriaalien ja oppimisympäristöjen hyödyntäminen osaamisen arvioinnissa Oppiminen kytkeytyy toiminnan kehittämiseen käytännössä Uudistava arviointi painottuu

Yrittäjyysosaamisen kehittyminen opetussuunnitelmassa (Savonia 2008)

Oppimiseen integroitu opiskelijakeskeinen t&k-työ –muuttaa työelämäyhteistyön rakenteet suhde työelämään OPPIMISEEN INTEGROITU T&K-TYÖ sisäinen 4.työelämän uudistaminen ja uuden luominen KEHI TYSTYÖ SIMU- LAATIO YMPÄ- RISTÖT KEHI- TYS YMPÄ RIS- TÖT 3.työelämän yhteisöllinen kehittäminen HARJOITTELU KUMMIYRITYS V I E R A I L U T HARJOIS TUSYRITYS 2.työelämän ongelmien ratkaiseminen 1.työelämän käytänteiden siirtäminen ja havainnointi ulkoinen oppimisympäristöt suppea / läheinen laaja / kansainvälinen