Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi
TampereTiina Sarisalmi
Oppilaat opettajina Oppikirjasta irrottautu- minen Ulos luokka- huoneesta Yhdessä opettaminen Vertaisoppi- minen Oppilaat oman oppimisensa suunnittelijoina TampereTiina Sarisalmi
Tekemällä ja tutkimalla oppiminenYhteistoiminnallinen tiedon rakenteluJakaminen ja julkaiseminen TampereTiina Sarisalmi
Aikuisten tapa toimia välittyy oppilaille, jotka omaksuvat kouluyhteisön arvoja, asenteita ja tapoja. Myös vuorovaikutuksen ja kielenkäytön mallit sekä sukupuoliroolit siirtyvät oppilaille. Toimintakulttuuriin kehittämisen perusedellytys on avoin, vuorovaikutteinen, luottamusta rakentava ja kaikkia yhteisön jäseniä osallistava keskustelu. Oppiva yhteisö kehittyy dialogin avulla. Yhdessä tekeminen ja osallisuuden kokemukset vahvistavat yhteisöä TampereTiina Sarisalmi
Yhteydet eri maissa toimivien koulujen kanssa lisäävät globalisoituneessa maailmassa toimimisen taitoja. Ne tuovat koulutyöhön herätteitä toimia yhdenvertaisuuden, ihmisoikeuksien ja rauhan edistämiseksi. Hyvin toimivat oppimisympäristöt edistävät vuorovaikutusta ja osallistumista sekä yhteisöllistä tiedon rakentamista. Ne myös mahdollistavat yhteistyön koulun ulkopuolisten yhteisöjen tai asiantuntijoiden kanssa. Paikkaan ja aikaan sitomaton oppiminen ja osaaminen tehdään mahdolliseksi tarkoituksenmukaisella tavalla oppimisympäristöjen kehittämisessä TampereTiina Sarisalmi
Paikallisessa opetussuunnitelmassa ja vuosisuunnitelmassa päätetään opetuksen eheyttämistavoista sekä monialaisten oppimiskokonaisuuksien sisällöistä ja toteuttamistavoista. Tällöin tulee huolehtia siitä, että kaikkien oppilaiden opintoihin sisältyy vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus lukuvuodessa Oppilaiden osallistuminen suunnitteluun on välttämätöntä. Tavoitteena on esim. antaa tilaa älylliselle uteliaisuudelle, elämyksille ja luovuudelle sekä haastaa monenlaisiin vuorovaikutus ja kielenkäyttötilanteisiin TampereTiina Sarisalmi
Riittääkö uusi OPS koulujen toimintakulttuurin muuttumiseen? Mitä muita työkaluja on? Mikä merkitys on hankkeilla? Mikä merkitys on kv-suunnitelmalla? Mikä merkitys on koulun rehtorilla? Mikä merkitys on vuosisuunnitelmalla? TampereTiina Sarisalmi