Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Työpaikkaohjaaja- koulutus 2 ov
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Topirkka.fi portaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammattiosaamisen näyttö
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
Ammattiosaamisen näytöt ja niihin liittyvät säädökset
AYYE Säädöskokoelma ja syksyn toimivalta.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
A Ammattiosaamisen näytöt Vers Light /
A Ammattiosaamisen näytöt
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
Toiminnan suunnittelu
Työssäoppiminen eli TOP
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN JÄRJESTÄMINEN PIRKANMAALLA Tuula Hoivala, Långvik
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Osaamisen ja sivistyksen asialla Miten näytöissä eteenpäin? Näyttö - mahdollisuus erilaiselle oppijalle Hämeenlinna Seija Rasku.
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Arviointi osana oppimisprosessia
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Arviointi.
HUIPPU Elokuu 2017.
Osaamisen näytön prosessi
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen

Toimielimen tehtävät Koulutuksen järjestäjän asettaman toimielimen vastuulla on näyttötoiminnan toteuttamisen valvonta (L 601/2005 25 a, b, c §, A 603/2005 13 §). 1. Koulutuksen järjestäjän asettama toimielin hyväksyy koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman osana olevat suunnitelmat ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamisesta ja arvioinnista. 2. Koulutuksen järjestäjän asettama toimielin valvoo näyttötoimintaa ja ammattiosaamisen näyttöjen periaatteiden toteutumista.

3. Koulutuksen järjestäjän asettama toimielin määrää ammattiosaamisen näyttöjen arvioijat. 4. Toimielimen puheenjohtaja allekirjoittaa näyttötodistukset. 5. Koulutuksen järjestäjän asettama toimielin käsittelee opiskelijan arviointia koskevat oikaisuvaatimukset. Lisäksi ammattiosaamisen toimielimelle voi koulutuksen järjestäjä määrittää muita tehtäviä.

Koulutuksen järjestäjän on toimielintä asettaessaan ratkaistava – kuka asettaa toimielimen ja millaisilla menettelytavoilla – millä nimellä toimielintä kutsutaan – kuinka toimielin tai toimielimet organisoidaan – kuinka monta toimielintä perustetaan – miten toimielimet muodostetaan – mitä vaatimuksia (alan/alojen asiantuntemus, muu osaaminen) asetetaan toimielinten jäsenille – keitä tahoja tai henkilöitä valitaan toimielimeen jäseniksi ja montako edustajaa eri tahoilta valitaan – miten toimielimen jäsenet ja mahdolliset varajäsenet valitaan (kutsu, ehdokkaiden pyytäminen)

Koulutuksen järjestäjän on toimielintä asettaessaan ratkaistava – mikä on toimielimen toimikausi – mitkä ovat toimielimen tai toimielinten tehtävät – mitkä ovat käytännön menettelytavat eri tehtävien hoitamisessa – miten toimielimen toiminta ja päätöksenteko kytkeytyvät muiden hallintoelinten toimintaan – kuinka asioiden käsittelyprosessit hoidetaan – miten toimielin kokoontuu – miten esittely ja päätöksenteko tapahtuvat – millaisia palkkioita toimielimelle maksetaan – miten toimielimen toiminta ohjeistetaan ja miten toimielimen jäsenet koulutetaan – miten toimielimen toimintaa seurataan.

Ammattiosaamisen toimikunnan tehtävät Koulutuskeskus Salpauksessa ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamista ja arviointia koskevien suunnitelmien hyväksyminen (yhteiset lomakkeet) opetussuunnitelman yhteinen osa (yhteiset toimintatavat) opetussuunnitelman tutkintokohtaiset osat ammattiosaamisen näyttöjen arvioijista päättäminen ammattiosaamisen näyttöjen valvonta ja ohjaaminen ammattipätevyyskokeen valvonta ja todistuksen antaminen - laki kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyydestä (373/2007) arvioinnin oikaisuvaatimusten käsittely näyttötodistusten allekirjoitus (toimielimen puheenjohtaja)

Ammattiosaamisen toimikunta kiinnittää erityisesti huomiota Ammatillisten opintojen arviointisuunnitelmaan ja erityisesti sen ammattiosaamisen näyttöjä koskevaan osuuteen ja siihen onko se linjassa tutkinnonperusteiden ja opetussuunnitelman yhteisen osan kanssa ? Miten ammattiosaamisen näytöistä on järjestetty seuraavat asiat: Missä ao.näyttö / näytöt järjestetään, työpaikoissa vai oppilaitoksissa ? Suoritetaanko näyttö työssäoppimisen yhteydessä ? Kuka arvioi ja miten ? Miten ao.näyttö annetaan: suoritetaanko yksi tai useampi tutkinnon osa kerrallaan vai jaetaanko ne osiin ? Miten tutkinnon arvosana muodostuu ? Kuka päättää tutkinnon osan arvosanasta ? Miten valvotaan ao. näyttöjen toteutusta ?