Puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Kansanedustaja Olli Nepponen Puolustusvoimia koskeva keskeinen lainsäädäntö Puolustusministeriön kuulemistilaisuus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

NUORET JA TYÖTTÖMYYSTURVA
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Esitys Juha Mieskolainen
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Uutta virtaa rotarytoimintaan – RLI-koulutus
TTL Sosiaalisessa mediassa
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Vapaaehtoisen polulla
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Reserviläisen kenttäkelpoisuuden kehittämisen koulutusohjelma.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
Tärkeää tietoa punaisen ristin käytöstä
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Tietoturvallisuus osa 6
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
TIETOHALLINTOSTRATEGIA
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
Tärkeää tietoa punaisen ristin käytöstä
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Presidentin asema: Perustuu perustuslakiin (HM, VS) Uudistettu 2000
Eduskunnan tehtävät Lainsäätäminen.
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Viestintäsuunnitelma
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
STANDARDI 4:N SOVELTAMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ: Henkisen kuormittumisen hallintamallin kehittäminen ESSHP:ssä Eeva Häkkinen TtM Hankekoordinaattori
Kuulemistilaisuus Varapuhemies Seppo Kääriäinen.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Sähköisen työpöydän palvelut valiokuntatyössä Valiokuntien asian- ja asiakirjojen hallintajärjestelmän määrittely Tarjouspyynnön liite 4.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Sosiaalihuoltolaki.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
KHO 2007:52 Avopuolisot A nimellinen omistaja, B päättäjä
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Asiakkaan valinnanvapaus
Sterilisointilaki Niko 3c 2014.
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Asevelvollisuuden tulevaisuus Toiminnanjohtaja Janne Kosonen
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
TYÖTURVALLISUUS.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Lakien kuulemistilaisuus
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Webcast klo Koulutus työelämää koskevista yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolain muutoksista Vuoden 2015 alussa tuli voimaan uusi yhdenvertaisuuslaki.
Esityksen transkriptio:

Puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Kansanedustaja Olli Nepponen Puolustusvoimia koskeva keskeinen lainsäädäntö Puolustusministeriön kuulemistilaisuus Keskuspaviljongissa

Taustaa Vanhasen I hallitus toi viime vaalikauden lopulla syksyllä 2006 eduskunnan käsittelyyn 3 laajaa esitystä, jotka kokonaisuutena ajantasaistivat puolustushallintoa koskevan keskeisen lainsäädännön > laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta on kokonaan uusi säädös. Laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta ja laki puolustusvoimista saatiin käsiteltyä ennen vaalikauden loppua, asevelvollisuuslaki raukesi > yhteiskunnallisesti merkittävien lakiesitysten käsittelyyn on varattava riittävästi aikaa eduskunnassa. Säännösten tulkintavastuu on puolustushallinnolla > ”ylitulkintoja” tulee pyrkiä välttämään, jotta taataan järkevät toiminnalliset edellytykset. Eduskunnan säädöksiä koskevat näkemykset ovat valiokunnan mietinnössä; lisäksi kannattaa aina tutustua perustuslakivaliokunnan lausuntoihin

Laki puolustusvoimista Puolustusvaliokunta teki esitykseen käsittelyn aikana (PuVM 2/2006 vp) merkittävän määrän muutoksia, joista pääosa johtui perustuslakivaliokunnan tekemistä huomioista (PeVL 51/2006 vp). Huom! Perustuslakivaliokunnan tekemät valtiosääntöoikeudelliset huomiot on mietintövaliokunnan otettava sellaisenaan huomioon. Käsittelyn aikana puolustusvaliokunta mm. pyysi puolustusministeriötä käymään läpi uudestaan henkilöstön asemaa koskevan 4 luvun säännökset. Saavutettu yhteisymmärrys kirjattiin muutettuihin säännöksiin.

Asevelvollisuuslaki Ennakkoon suurinta mielenkiintoa herätti esityksen 81 §, jossa esitettiin uutta valtuutusta kutsua reserviläiset palvelukseen tietyissä kriisitilanteissa (suuronnettomuus, pandemia) > PeV totesi (PeVL 9/2007 vp), että sääntelylle on hyväksyttävät perusteet. Puolustusvaliokunnan huomioita (PuVM 1/2007 vp): mm. palvelusturvallisuus, asevelvollisten taloudellis- sosiaalisen aseman kehittäminen, kutsuntaan liittyvät kunnan velvollisuudet, poliisin kutsunnassa antama virka-apu jne.

Laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta PuV kuuli esitystä käsitellessään laajasti erilaisia asiantuntijoita (yht. 35 henkeä) Lukuisia säännösmuutosesityksiä sekä asiantuntijoilta että erityisesti perustuslakivaliokunnalta (PeVL 52/2006 vp). PuV:in mietintö asiasta valmistui (PuVM3/2006 vp) Valiokunnan mietinnössä pohdittiin erityisesti: –mitä on sotilaallinen koulutus vs. sotilaallisia valmiuksia palveleva koulutus –puolustusvoimien MPK:lta tilaamien koulutustilaisuuksien valvonta ja johtaminen sekä –vapaaehtoisten suorittamat virka-aputehtävät

Laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta Valiokunta toi mietinnössään esiin myös sen, että vapaaehtoisen maanpuolustuksen kehittämisen yhteydessä tulisi luoda riittävän parlamentaarisen valvonnan takaavat rakenteet ja kehittää naisten asemaa ja mahdollisuuksia vapaaehtoisessa maanpuolustustyössä. Huom! Puolustusvaliokunnan mietinnön ponsi > ”Eduskunta edellyttää, että puolustusministeriö antaa vuoden 2009 aikana selvityksen puolustusvaliokunnalle vapaaehtoista maanpuolustusta koskevan lain täytäntöönpanosta ja sen toimivuudesta”

Laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta - Lain keskeiset määritelmät Sotilaallinen koulutus = Sotilaallisella koulutuksella tarkoitetaan tässä laissa puolustusvoimien aseilla, ampumatarvikkeilla tai räjähteillä tapahtuvaa sotilaallisten taitojen sekä joukon yhteistoiminnan kehittämistä sodassa tai muissa aseellisissa selkkauksissa toimimista varten. Sotilaallisia valmiuksia palveleva koulutus = Sotilaallisia valmiuksia palvelevalla koulutuksella tarkoitetaan tässä laissa muuta vapaaehtoista maanpuolustuskoulutusta ( HE:ssä ei määritelty tarkemmin, PuV hahmotteli toimintaa seuraavasti: tällaista koulutusta ovat esimerkiksi suunnistus- ja karttaharjoitukset/ PuVM3/2006 vp)

MPK:lta tilattava sotilaallinen koulutus Puolustusvoimat tilaa MPK:lta sotilaallista koulutusta omien tarpeidensa mukaan (17 § 1 mom. > ”Puolustusvoimat voi antaa sotilaallista koulutusta vapaaehtoisille 18 vuotta täyttäneille henkilöille tai hankkimalla palveluja Maanpuolustuskoulutusyhdistykseltä siten kuin siitä erikseen sovitaan.”) Huom! Valiokuntakäsittelyssä ei ollut ajatuksena, että puolustusvoimien MPK:lta tilaama sotilaallinen koulutus vaatisi välttämättä reserviläisen kutsumista tai käskyttämistä joko vapaaehtoisen harjoitukseen tai kertausharjoitukseen > pv:n valvonta/ohjausrooli on oltava ratkaistavissa muilla keinoilla. MPK:lta tilattava sotilaallinen koulutus on nähtävä ylimääräisenä koulutusresurssina pv:lle kertausharjoitusten ja vapaaehtoisten harjoitusten rinnalla.

20 § Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen järjestämä sotilaallinen koulutus ja sotilaallisia valmiuksia palveleva koulutus ” Maanpuolustuskoulutusyhdistys järjestää puolustusvoimien tilaamaa sotilaallista koulutusta. Koulutusta, jossa käytetään puolustusvoimien aseita, ampumatarvikkeita tai räjähteitä, on järjestettävä puolustusvoimien henkilökunnan johdolla ja noudattamalla voimassa olevia puolustusvoimien ohjesääntöjä, varomääräyksiä ja muita pysyväismääräyksiä. Lisäksi Maanpuolustuskoulutusyhdistys voi antaa sotilaallisia valmiuksia palvelevaa koulutusta yli 18-vuotiaille. Maanpuolustuskoulutusyhdistys voi jäsenjärjestöjensä kanssa sopia muun koulutuksen järjestämisestä.”

Kouluammuntojen johtaminen PeVL 52/2006 vp ” Puolustusvoimat voi … erityisestä syystä oikeuttaa palveluksessaan olleen henkilön toimimaan Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen järjestämien kouluammuntojen johtajana. Edellytyksenä on, että henkilöllä on virassaan ollut pätevyys ammuntojen johtamiseen. Ehdotus sinänsä ei muodostu ongelmalliseksi perustuslain 124 §:n vaatimusten kannalta. Sääntelyn ei kuitenkaan pidä tulkita merkitsevän sellaista poikkeusta … että ammunnat olisi mahdollista järjestää pelkästään puheena olevan erityisluvan saaneen henkilön johdolla tai toimesta."

”Kouluttajina ja kouluammuntojen johtajina voivat toimia vain puolustusvoimien henkilöstöön kuuluvat tai puolustusvoimien kouluttajiksi hyväksymät henkilöt. Puolustusvoimat voi hyväksyä kouluttajiksi ja kouluammuntojen johtajiksi 20 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin tilaisuuksiin henkilöitä, joilla on puolustusvoimien tai Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen toiminnassa hankittu johtaja- tai kouluttajakoulutus sekä käytännössä osoitettu pätevyys ammuntojen järjestämisestä puolustusvoimissa ja jotka katsotaan tehtävään muuten sopiviksi. Samalla heille voidaan myöntää lupa puolustusvoimien taisteluvälineiden käyttöön harjoituksissa. Tällaisia välineitä ovat sarjatuliaseet, miinat ja singot ja vastaavat kevyet aseet. Sotilaallinen koulutus ja puolustusvoimien aseilla tapahtuvat kouluammunnat on kaikissa tapauksissa toteutettava sotilasviranomaisten johdon ja valvonnan alaisena.” 21 § Kouluttajat ja kouluammuntojen johtajat Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen järjestämässä sotilaallisessa koulutuksessa

Virka-aputehtävät ja niiden johto PeVL 52/2006 vp ” Ehdotus virka-apuosaston johdon kuulumisesta sotilasvirassa olevalle henkilölle on... asianmukainen. Kun lisäksi otetaan huomioon, että sääntelyssä on lähtökohtaisesti kysymys avun antamisesta pelastus- tai poliisiviranomaisille ja että vapaaehtoisia voidaan … käyttää virka-aputehtävissä vain puolustusvoimien apuna, ei sääntely muodostu ongelmalliseksi perustuslain 124 §:n kannalta.” Perustuslain 124 §: Julkinen hallintotehtävä voidaan antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla… Merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan kuitenkin antaa vain viranomaiselle…

Virka-aputehtävät ja niiden johto PuVM 3/2006 vp ”Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä, että maakuntajoukkokonseptin kautta toteutettavat puolustusvoimien virka-aputehtävät saadaan myös haja-asutusalueilla nopeasti käyntiin. Ennen varsinaisen virka-aputehtävän käynnistämistä vapaaehtoiset kokoontuisivat kutsun saatuaan toimialueelle odottamaan kantahenkilökuntaan kuuluvan virka-apuosaston johtajan saapumista paikalle.”