Johdatus kirjallisuusterapiaan ja terapeuttiseen kirjoittamiseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Advertisements

Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
OTA TÄMÄ VIESTI VAKAVASTI!
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Katso Aitolasta lisää:
Mitä kirjallisuusterapia on?
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Kansankatu 47, 4. Krs, Oulu Taikamatka-pilotti BRIEF Taikamatka-projektissa luodaan ohjelmistopilottia, jonka avulla Pelastakaa.
Referointi ja referaatti
Palautteen olemuksesta
Työrauha ja haastavat tilanteet
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Hoitavat sanat kirjastotyössä Seinäjoki
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Mielenterveyshäiriöiden hoito
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Koulutuksen laadun kehittäminen
Koulussa elämää opettelemassa
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Suuttumuksen hallinta
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Synodaalikokous Viisas kynä Kirjallisuusterapia Terapeuttinen vuorovaikutusprosessi Valmis tai itse tuotettu aineisto Yleensä ohjatussa ryhmässä.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
Tutkielman teko-ohjeet
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
3 Minuudessa on kaksi puolta
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Kielen kehityksen avainkohdat
Kirjallisuusterapia.
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Esityksen transkriptio:

Johdatus kirjallisuusterapiaan ja terapeuttiseen kirjoittamiseen Pirjo Suvilehto 2013 Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Esseen palautus 13.12. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia 687137A Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Päiväkirjaan kirjoittaminen voi olla terapeuttista Kirjoittaminen ja lukeminen ovat oleellinen osa kirjallisuusterapiaa. Myös päiväkirjan kirjoittaminen voi olla terapeuttista. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Sisällöt 1) Ke 2.10. kello 14.15-17 PR 119 2) Ke 16.10. 3) Ke 30.10. 4) Ke 13.11. 5) Ke 27.11. kello 14.15-18 yhteydenotot: pirjo.suvilehto@oulu.fi Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

16 tuntia kontaktiopetusta (5 op) aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen pienryhmätyöskentely itsenäinen työskentely reflektoivan päiväkirjan pitäminen kirjallisuusterapiakurssin ajalta unipäiväkirjakokeilu lopputyönä essee 10 sivua kirjallisuuteen perehtyminen – mahdollinen projekti Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Lasten kirjallisuusterapia on… ”Yksinkertaisesti se voidaan määritellä toimintamuodoksi, jossa kirjallisuutta käytetään apuna parantamisessa ja/tai persoonallisuuden kehittämisessä. Päämääränä on kuntouttamisen, aktivoimisen ja parantamisen ohella auttaa esim. kriisin läpikäymisessä tai ennaltaehkäistä mielenterveyden häiriöitä.” (Leena Sippola 1985, 12.) Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Intiassa lääkäri määräsi potilaalleen luettavaksi ongelmaan sopivan sadun. Egyptissä lääkärin vastaanottoa pidettiin rakennuksessa nimeltään Kirjojen talo. Antiikin Roomassa lääkäri Soranus määräsi potilailleen lääkkeeksi runoutta ja draamaa ensimmäisellä vuosisadalla. Antiikin Kreikassa tunneristiriitoja käsiteltiin tilanteen mukaan puhdistavalla tragediakuurilla, ja masentunutta ohjattiin sopivan runouden ja tanssin pariin. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Suomesta tunnemme paljon mahtisanoja ja loitsuja, jotka ovat olleet oleellinen osa parantamisrituaaleja. Uskonollista kirjallisuutta on käytetty potilaiden lohduttamiseksi Lapinlahden sairaalassa 1800-luvun puolivälissä. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Tämän päivän hoitomuodot ovat moninaisia ja syvällisiä. Yhteistä muinaisiin aikoihin on edelleen se, että potilas haluaa luottaa sanan mahtiin, tuli se sitten lääkärin suusta tai aiheeseen sopivasta kirjallisuudesta. Kirjallisuusterapian perusoletus on, että lukeminen voi olla hoitava ja tervehdyttävä kokemus. Kirjallisuusterapia on yksi taideterapian muoto, ja aiheesta on tehty monipuolisesti tutkimuksia. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Sairaalat ovat olleet merkittäviä keskuksia siinä mielessä, että näiden yhteyteen on perustettu kirjastoja. Kirjastot ovat edelleen merkittäviä kansaterveydellisiä keskuksia. Kirjoista saadaan muun muassa lohtua, tietoa, iloa, elämyksiä ja ajankohtaisuutta. Kirjastolla ja sen henkilökunnalla saattaa olla pitkälle ulottuvia vaikutuksia aina lapsuudesta aikuisikään saakka. Yhdysvaltojen Pennsylvaniassa perustettiin vuonna 1751 maan ensimmäinen mielisairaala, ja sen hoitomuotina olivat lukeminen, kirjoittaminen ja peräti oman The Illuminator -lehden toimittaminen. Myös Euroopassa potilaille etsittiin luettavaksi kirjallisuutta. Englannin ensimmäinen potilaskirjasto perustettiin Yorkiin vuonna 1796. Psykiatrit Karl ja Wilhelm Menninger tekivät tutkimusta kliinisessä sairaanhoidossa 1930-luvulla. Ensimmäisen väitöskirja aiheesta teki Carolinen Schrodes vuonna 1949. Etenkin toisen maailmansodan jälkeen loukkaantuneille sotilaille haluttiin tarjota hoidon lisäksi ajankulua kirjoista: potilaat kokivatkin, että lukeminen auttoi heitä. Psykiatrisissa laitoksissa kirjallisuusterapeuttiset ryhmät olivat suosittuja ja niillä oli selkeä paikkansa hoidon osana. Kirjat olivat seuralaisia ja niillä näytti olevan yhteyttä potilaan hyvinvointiin. Kirjojen lukeminen katsottiinkin parhaaksi hoitokeinoksi psyykkisesti oireilevien parissa, ja jokainen itseään kunnioittava sairaala satsasi potilaskirjastoon 1950-luvusta lähtien. Niihin tilattiin sanomalehtiä ja aikakauslehtiä ja esimerkiksi Amerikassa, kirjallisuusterapian kotimaassa, Sir Walter Scottiin teokset olivat sairaalakirjastojen suosikkeja. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

MITÄ KIRJALLISUUSTERAPIA ON?  yleensä harjoitetaan ryhmissä, joilla on ohjaaja tarkoituksena ei ole kiinnittää huomiota kielellisiin eikä kirjallisen ilmaisun ongelmiin   keskustelun ja kirjoittamisen pohjana voidaan käyttää kirjoja, lehtiä, äänitteitä, valokuvia, videoita, elokuvia jne laajasti käsittäen päiväkirjan kirjoittaminenkin voi olla terapiaa, tosin prosessista puuttuu palaute, joka on osa kirjallisuus- ja sanataideterapiaa (Suomen kirjallisuusterapiayhdistyksen määritelmät) Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Mitä kirjallisuusterapia on? teoria- ja toteuttamistaustansa mukaan erilaisia määritelmiä ja päämääriä tarkoittaa terapeuttista vuorovaikutusprosessia, jossa hyödynnetään joko valmista kirjallista aineistoa tai itse tuotettua tekstiä pelkkä lukeminen tai kirjoittaminen voi olla terapeuttista ohjaajan antama palautetta pidetään tärkeänä osana kirjallisuusterapiaa Itse kukin meistä muistaa kokemuksiaan kirjastoista ja merkittävistä kirjoista. Etenkin nuoruudessa luetut kirjat saattavat olla suunnan näyttäjiä pitkälle tulevaisuuteen. Sairastumisen yhteydessä halutaan löytää tietoa sairaudesta ja sen hoitokeinoista Kirjastonhoitaja Rhea Joyce Rubinin 1970-luvulla kirjoittamat perusteokset kirjallisuusterapiasta ovat edelleen ajankohtaista luettavaa. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 voi toteutua myös yksilötyönä niin, että terapeutti tukee asiakasta kirjallisuuden välityksellä lukukokemuksessa, joka herättää muutokseen johtavan oivalluksen, eli voidaan pitää kirjallisuusterapeuttisena toimintana (kirjallisuusterapiassa käsiteltävistä ongelmista: itsetunto, alisuoriutuminen, tarkkaamattomuus, arkuus, erilaiset pelot, riippuvuudet, perfektionistinen käyttäytyminen, anoreksia, erilaiset sairaudet jne. Katso Suvilehto: artikkeli Duodecim) Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 kaksi päätyyppiä: 1) sitä voidaan toteuttaa kliinisessä työssä (clinical bibliotherapy) terveydenhuollossa ja mielenterveyden ongelmissa koulutetun terapeutin tai ohjaajan avulla 2) kehitystä tukeva kirjallisuusterapeuttinen toiminta (developmental biblio counseling) voi toteutua kuntoutuksessa, esimerkiksi päihde- ja muiden riippuvuuksien hoidossa ja ehkäisyssä Sitä voidaan käyttää yhdessä muiden terapiamenetelmien rinnalla (esim. kuvataide- ja musiikkiterapia, toimintaterapia, puheterapia, perhe -ja yksilöterapia). Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Ennaltaehkäisevänä kirjallisuusterapeuttinen toiminta voi toteutua myös kouluissa ja harrasteryhmissä: opettaja voi kirjallisuuden avulla tukea lasta ja nuorta kasvukriisien emotionaalisissa mullistuksissa ja ihmissuhderistiriidoissa, sekä tukea myös erityislahjakkaiden lasten kehitystä Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Caroline Shrodesin määritelmässä 1949: ainoastaan koulutettu terapeutti saattoi toteuttaa kirjallisuusterapiaa, mutta myöhemmin käyttömahdollisuuksia laajennettiin niin, että myös lapsen vanhempi tai opettaja voi hyödyntää kirjallisuutta lapsen kehitykseen ja persoonallisuuteen liittyvissä kysymyksissä Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapian tavoitteet ja lähestymistavat itsetuntemuksen lisääminen sekä itseilmaisun ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen antaa tietoa ongelmasta, tuottaa henkilökohtaisia oivalluksia ja herättää keskustelua auttaa tiedostamaan, että muillakin on ratkaistavanaan samanlaisia ongelmia ja pyrkii tuottamaan ratkaisuja ongelmaan kirjallisuus muokkaa arvoja ja asenteita Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Terapeuttisesti hyvä kirjallisuus sekä puhuttelee lukijaa että sisältää samanaikaisesti universaalimman ajatuksen: se vetoaa henkilökohtaisesti, kiinnittää elämään ja todellisuuteen, ilahduttaa ja antaa tietoa lukijan omasta tilanteesta yleisin kirjallisuusterapian lähestymistapa on pyrkimys vaikuttaa kognitioihin ja käyttäytymiseen toinen lähestymistapa on kirjallisuuden avulla toteutuva ongelman tunnistaminen ja tunteiden uudelleen kohtaaminen, jolloin kirjallisuus mahdollistaa epäsuoran terapeuttisen lähestymisen Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapian näkökulmasta raja psykoedukaatioon ei ole tarkka: molemmissa voidaan jakaa tietoa, ja tavoitteena on, että yksilö tai perhe saa paremman hallinnan omiin asioihinsa kirjallisuusterapiassa on mahdollisuus käyttää välineenä selvemmin luovuuden ja taiteen elementtejä Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Terapeuttinen prosessi Vuorovaikutuksellisen kirjallisuusterapian työskentelyn taustalla on nelivaiheinen prosessi: 1. Tunnistaminen 2. Tarkastelu 3. Vastakkain asettaminen 4. Omaan elämään soveltaminen (Arleen McCarty & Mary Hynes-Berry 1986) Lapsen kanssa aina huomioitava yksilöllisyys ja hänen kehitysvaiheensa sekä selvittää lapsen ja perheen tarpeet ja valmiudet terapeuttiseen prosessiin. Mieti omia luku/katselukokemuksiasi? Oletko löytänyt jostakin jotaki tuttua, sinua ja omaa elämääsi koskettavaa? Oletko voinut samaistua tiettyyn henkilöön tai tilanteeseen? Tunnistaminen: Lapsi tunnistaa tarkasteltavasta sadusta tai tarinasta jotain tuttua, jotain häntä kiinnostavaa tai koskettavaa. Tarkastelu: Lapsi tarkastelee ja tutkiskelee, miten asia liittyy hänen kokemusmaailmaansa ja elämäänsä. Vastakkain asettaminen: Lapsi peilaa omia havaintojaan ja mahollisesti sen taustalla olevaa kokemustaan toisten ryhmän jäsenten havaintoihin tai kokemuksiin yhdessä terapeutin kanssa käydyn keskustelun avulla. Vain tekstin henkilöt. Omaan elämään soveltaminen: Lapsi tai nuori on oivaltanut jotain olennaista pohtimastaan asiasta.  Toimintamalli muuttuu ja vuorovaikutustaidot parantuvat. Ymmärrys ja käyttytyminen muuttuvat ja omien tunnetilojen tiedostaminen ja hallitseminen parantuu. Prosessi on aina lapsille ja nuorille tiedostomaton. Vaiheita saattaa olla meneillään useita päällekäin eri asioihin liittyen. Kaikki vaiheet eivät aina toteudu. . Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapian tutkimuksia tutkimuksia on paljon kirjallisuusterapiaa hyödynnetään tuloksellisesti monien sairauksien ja ongelmien hoidossa etenkin Yhdysvalloissa ja Englannissa, ja näistä maista löytyy runsaasti tieteellistä tutkimusta Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 BT Suomessa ensimmäistä kertaa Helsingissä Alppilan mielenterveystoimistossa vuonna 1978 ja sen käyttö laajeni vähitellen kliiniseltä puolelta muille alueille 1981 perustettu Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys ry, joka julkaisee Kirjallisuusterapia-lehteä julkaisuja ruotsiksi ja suomeksi Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 toteutetaan Suomessa lasten ja nuorten parissa muihin taideterapioihin verrattuna marginaalisesti kirjallisuusterapiasta tehty suomalainen lapsi- ja nuorisotutkimus puuttuu lähes kokonaan maastamme kirjallisuutta ja kirjoittamista on hyödynnetty lasten ja nuorten parissa sekä terapiana että terapeuttisena toimintana muun muassa sairaaloissa psykiatrisen hoidon apuna ja fyysisesti sairaiden lasten tukena Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Oulun yliopistollisessa sairaalassa alle kouluikäisten parissa toteutetaan satuterapiaa ja kouluikäisten parissa sarjakuvaterapiaa, lukuterapeuttinen toiminta toteutetaan myös lastensuojelussa, kielihäiriöisten ja kehitysvammaisten lasten kuntoutuksessa sekä osana koulu- ja sanataideopetusta Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Sadun merkitys (Ylönen ja Kajamaa) lapselle ja hänen mahdollisuuksiaan käsitellä sen avulla kokemaansa. Sadut auttavat lasta ongelmien ratkaisussa, ja siksi niitä käytetään terapiassa. Kysymys: Mikä satu innosti, puhutteli, merkitsi paljon sinulle, muistatko? Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Norjalainen psykologi P. J. Brudal: kielteisten elämänkokemusten vuoksi häiriintyneen lapsen samastuminen aikuisiin ei onnistu. Tällöin satuhahmot voivat toimia uusina samastumiskohteina, ja saduista voi näin tulla käännekohta deprivoituneen lapsen elämässä. (Kajamaa 1998, 132.) Satuja voidaan myös itse kertoa terapiassa. Esimerkiksi kerrontaterapiassa (Aurela 1987, 1991) lapsi kertoo tarinaa, jota terapeutti jatkaa ja mahdollistaa tarinalle korjaavan ja rakentavan päätöksen. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Miten terapeuttinen toiminta poikkeaa terapiasta? Terapia tarkoittaa hoitamista, palvelemista ja läsnäoloa. Terapia on suunnitelmallista ja tavoitteellista hoitoa tai kuntoutusta, joka toteutuu koulutetun terapeutin johdolla. Terapeuttinen toiminta voi olla mitä tahansa terapeuttisia tavoitteita toteuttavaa toimintaa; taiteen harrastamista itsehoidon välineenä, joko tiedostetusti tai tiedostamattomasti, yksin tai ryhmässä, ohjattuna tai itseohjautuvasti. Taiteen tekemisen terapeuttisina tavoitteina voi olla esimerkiksi tunteiden ilmaisemista, rentoutumista tai itseensä tutustumista. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Sairaalakoulun kirjoittajaprojektissa 10-vuotias poika piirsi vauhdikkaita sarjakuvia taistelukohtauksista, joissa napalmia sataa taivaalta ja tulitteet sinkoutuvat niin ihmisiä kuin robottejakin kohti. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Lähtökohtana oli ajatus luovan kirjallisen toiminnan terapeuttisista mahdollisuuksista ilman ohjaajan terapiahakuisuutta. Kirjoittajaohjaajana olin kuitenkin varautunut lasten oirehtimiseen ja halukkuuteen tuoda esiin vaikeita tuntemuksiaan sekä tunneilla että tehtävän suorituksessa. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Ensimmäisellä tapaamisella lapsille kerrottiin kurssin sisällöstä, muistutettiin vapaaehtoisuudesta ja mahdollisuudesta keskeyttää kurssi sekä siitä, että oppilailla tulee olla kotoa saatu kirjallinen lupa osallistua sanataidetoimintaan, joka on osa tutkimusta. Kerroin työnkuvastani luovassa kirjoittamisessa, ja sovimme rajoista, jotta tunnin aikana kirjoittajatoiminnalle jäisi sille tarkoitettu aika. Rajojen tarkoituksena oli vapauttaa energiaa ryhmäprosessiin ja luovaan toimintaan. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Sanataideohjaajan ja tutkijan välinen kuilu oli vähäinen, sillä toimin sekä kurssin vetäjänä että tutkijana. Kokonaisuus syntyi neljästätoista 45 minuuttia kestävästä sessiosta ja sisälsi kertomuksia, runoja, videokatkelmia, kuvia, musiikkia ja luovaa kirjoittamista. Jokainen tunti sisälsi orientaation kirjoitustehtävään. Annetun tehtävän taustalla oli ajatus sekä mielihyväkokemuksesta (taide-estetiikka) että purkautumistiestä (terapeuttisuus); lapsi voi fiktion keinoin siirtää sisäistä kokemusmaailmaansa ulkoistetuiksi merkeiksi, symboleiksi ja sanoiksi. (Ks. Alford 1997.) Annetut tehtävät olivat yleisiä sanataiteen harjoituksia ja muodostivat alkusysäyksen kirjoitelmille. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Myös tytöt kirjoittivat kauhusta ja väkivallasta Päätalo-instituutin kirjoittajakurssilla. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Sairaalakoulun lasten kirjoitukset toivat esiin arjen kokemuksia ja tunteita, iloja ja pettymyksiä. Kuvan piirsi 10-vuotias tyttö. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Tarinoiden sisältämä väkivalta ja jännitys näkyvät latenssi-ikäisten lasten kirjoituksissa ja sarjakuvissa. Kuvan piirsi sairaalakoulussa 10-vuotias poika. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Tarinoiden vuorovaikutussuhteet syntyvät eläinten ja lasten keskinäisessä yhdessäolossa. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Valintakriteerinä rakkaus kohteeseen Eli tekstin tulkinnasta: Tarinan ja kertomuksen käsitteet ovat yleistyneet ihmistieteissä ja laadullisessa tutkimuksessa. Narratiivisessa tutkimuksessa on usein ilmeistä tutkittavan henkilökohtaisuus ja tutkijan läsnäolo. Kirjoittaminen on aktiviteettina intiimiä ja paljastavaa, jolloin tutkijan eettinen vastuu korostuu. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Yhdysvaltalaisen filosofin Martha Nussbaumin (Syrjälä, Estola, Uitto & Kaunisto 2006, 184) ajatus rakkaudesta tutkimuksen eettisenä periaatteena puhuu paljon: jo kohteen valinta kertoo tutkijasta ja hänen kiinnostuksestaan. Mahdollisesti tutkimuskohteen rakkauden ja kunnioituksen vaade kuuluu myös tutkimuksen äänessä, esimerkiksi siinä, kenen ääni kuuluu lasten kirjoittamissa tarinoissa. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 pohdittavaa ”Mitä merkitystä on sillä, että suojellaksemme tutkittavia muutamme heidän tarinaansa esimerkiksi ajan, paikan ja nimen suhteen ja otamme mukaan epäolennaisia fiktiivisiä elementtejä? Kenen ääni tarinassa silloin kuuluu, ja syyllistyykö tutkija tällöin pettämiseen?” (Syrjälä, Estola, Uitto & Kaunisto 2006, 195.) Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisen teoksen tulkitsemiseen liittyy aina eettisiä kysymyksiä, joita tutkijan on huomioitava. Miten esimerkiksi erottaa oma lukukokemus ja siitä nouseva tulkinta ja kyetä niin sanottuun objektiiviseen lukemiseen ja tulkintaan (Nyqvist & Kauppinen 2006, 221)? Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Igran mukaan tulkinnan suuri merkitys muuntamisvoimana on sen kyky stimuloida tiedostamattomia fantasioita. Ajattelu ja fantasia ovat saman psyykkisen ilmentymän kaksi eri puolta, minkä seurauksena tunne-elämä ja älylliset rakenteet kehittyvät toistensa kanssa sovussa ja samalla konfliktissa keskenään. (Igra 2006, 72.) Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Sairaalakoulun lasten tarinoita olisi voinut tulkita ja avata yhdessä koulutetun hoitohenkilökunnan kanssa, terapiamielessä, mutta tämä ei kuulunut alkusuunnitelmiini. Itse en halunnut ryhtyä keskustelun kautta avaamaan lapsen kirjoituksia tai juttelemaan liian syvälle heidän henkilökohtaisista kokemuksistaan. Tällaiseen en myöskään kannustanut, sillä en halunnut tuoda esiin liian raskasta asiaa, jota en olisi kyennyt kannattelemaan tai käsittelemään lapsen kanssa. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Uni ja kirjoitus ”Unet ovat tiedostamattoman fantasiaelämän puhetta, joka antaa meille mahdollisuuden seurata tunnetason ongelmien hahmottumista ja ratkaisujen kehittymistä. Unessa näemme, kuinka yksilö voi etsiytyä kohti ongelman symbolista ratkaisua, mutta myös sen, kuinka hän kekseliäästi pyrkii välttämään ongelmaa, jopa siinä määrin, että ongelma häviää. Toisissa tapauksissa havaitsemme, kuinka unityö voi heijastaa ongelma-alueen työstämistä ja jännitteen purkautumista.” (Igra 2006, 194.) Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Kirjoitan, uneksin Kun sanataidetoiminnassa kirjoitetaan fantasioita, samalla työskennellään tiedostamattomasti ikään kuin unitason asioiden piirissä. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Lasten motiivi osallistua tutkimukseen oli mahdollisuus luovan kirjoittamisen kurssille, eli heillä jokaisella oli odotuksia ryhmätoimintana koetun kirjoittamisen ja lukemisen suhteen. Näihin odotuksiin pyrinkin ohjaajana vastaamaan jakamalla heille monipuolisesti tarjontaa erilaisina kirjoitusharjoituksina, lukukokemuksina, ryhmä- ja yksilötyöskentelynä. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Tärkeä ajatus oli mahdollistaa elämyksiä niin (kirjallisten) mielikuvien tasolla kuin konkreetissa toiminnassakin. Elämykset piirtyvät muistiin ja saattavat sopivan tilanteen tullen palata mahdollisesti myöhemmällä iällä välähdyksen omaisesti muistiin. Etenkin opettajan kannustus ja rohkaisu ovat tärkeitä tämän ikäisten lasten kirjoittajatoiminnassa. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kouluopetuksen yhteydessä toteutettavan sanataidetoiminnan ja luovan kirjoittamisen tulisi hienovaraisesti sallia oppilaan persoonakohtaisia ilmaisutapoja. Oppilas saattaa hyvinkin pelätä tekevänsä virheitä ja sitä, että kirjoittaa väärin, eri tavalla kuin hän olettaa opettajansa toivovan. Pojat kirjoittavat tarinoihinsa alaluokilla (3–6) taisteluja ja muuta aggressiivista ja epäsosiaalistakin kerrontaa, ja tällaisia kirjoituksia opettajat tyypillisesti paheksuvat. Tällaiset kirjoitukset herättävät opettajassa ristiriitaisia ajatuksia siitä, sopiiko teksti koulukirjoituksiin. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Äidinkielen opettajien kouluttajana pitkän uran tehnyt Maija Larmola (2005, 134, 140–141) kiteyttää osuvasti taidepedagogisen periaatteensa: Oppilaalle ei saa tehdä pahaa! Tuoreus, tarkkuus, elävyys ja teho sopivat sanataidekasvatukseen ja ainekirjoitukseen, joiden arvokas periaate on, että lapsi saa kirjoittaa omista kokemuksistaan. Larmola muistuttaa oppilaan vapaasta vallasta, oman sanottavan ja sanomisen tavan kehittelystä, joka saattaa kaventua, mikäli opettaja esimerkiksi pohjustaa ja ohjaa tehtävänsä liian tarkkaan. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Tuloksia omassa tutkimuksessa kirjoitetut sanat sitovat tunteita ja kokemuksia kulttuuristen tarinoiden merkitys lapsen identiteetille nousi esille etenkin sairaalakoulun kirjoittajaprojektissa. Tabuoitujen mielikuvien toiminnallistaminen näkyi lasten kirjoituksissa, joissa aggressiot kohdistuivat toisiin ihmisiin ja ahdistukseen, jota esimerkiksi lapsen katsomat kauhuelokuvat hänessä aiheuttivat. Voimakkaasti aggressiivisissa toimintatarinoissa ja sarjakuvissa lapsi konstruoi ihannetilaksi toiminnallistamisen, jonka sarjakuvan henkilöt osaavat kirjoittajaa itseä selvästi paremmin ja ovat siksi ihailtavia hahmoja. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Hakeeko lapsi tällaisista kadottamaansa elävyyttä, jonka traumatisoituminen on tuottanut? Lapsi yrittää myös sisäistää rajattomuuden, jota nyky-yhteiskunta tarjoaa. Sinkkosen mukaan lasten ja nuorten tuhoavuutta voidaan pitkälti selittää heidän mielikuvamaailmansa autiudella ja tyhjyydellä. Tämä puolestaan on seurausta esimerkiksi leikkimisen ja luovan toiminnan puutteesta (Sinkkonen 2004, 77). Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Kun lapsi kirjoittaa aggressiivisia kuvauksia (kuten pojat usein koulumaailmassa), he pyrkivät saamaan symbolisin keinoin otteen vihamielisistä tunteistaan (vrt. Sinkkonen 2004, 76 aggressiivisista leikeistä). Samalla he voivat käsitellä esimerkiksi elokuvissa, musiikissa tai tietokonepeleissä kokemaansa, näkemäänsä ja kuulemaansa, ehkä levottomuuttakin herättävää ainesta. Kun sisäinen projisoidaan kirjoitettuun tarinaan, mitään oikeasti väkivaltaista ei tapahdu. Entä nettikirjoittaminen? Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

autiuttavat kuvat ja tunnetilat Kierre on mielestäni looginen. Ajattelenkin, että kun autiuttavat kuvat ja tunnetilat, tunnesuma, on saatu purettua paperille, voidaan myöhemmin siirtyä tervehdyttäviin ja rakentaviin mielikuviin ja kirjoituksiin. Marilyn Lewis Lanzan mukaan teksti on ikkuna potilaan sieluun, ja mielestäni se voi olla myös ikkuna kirjoittajansa ajatusmaailmaan (Suvilehto 2002). Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013 Lähteitä Ihanus J. (2002) Koskettavat tarinat. Johdantoa kirjallisuusterapiaan. Helsinki. BTJ Kirjastopalvelu. Mäki S. & Linnainmaa T. (2005) Hoitavat sanat. Opas kirjallisuusterapiaan. Helsinki. Duodecim. Mäki S. & Arvola P. (2009) Satu kantaa lasta. Opas lasten ja nuorten kirjallisuusterapiaan 1. Helsinki. Duodecim. Ks. myös Opas lasten ja nuorten kirjallisuusterapiaan 2. Suvilehto P. (2008) Luova kirjoittaminen psyykkisen tulpan avaajana. Väitös. Oulun yliopisto. http://www.pesapuu.fi/ http://www.kirjallisuusterapia.net/ Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013

Ja lopuksi inspiraatioita aiheen parissa toivotellen: ”Kirjallisuusterapia tarjoaa keinoja niin lasten, nuorten ja aikuisten kuin ikäihmistenkin elämän haasteellisten asioiden käsittelyyn ja hyvinvoinnin tukemiseen. Runot, novellit, sadut ja monet muut tekstit, myös itse kirjoitetut, antavat mahdollisuuden tarkastella kokemuksia ja tunteita turvallisesti, monipuolisesti ja luovasti”, kirjallisuusterapeutti Silja Mäki. Kirjallisuusterapia / Oulun yliopisto Pirjo Suvilehto 2013